• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjare behöver köptips

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjare behöver köptips

Något som kanske inte är aktuellt för er men en sak man bör tänka är var och hur man använder husbilen. Det är skillnad på fram och bakhjulsdrift när det gäller framkomlighet, de flesta husbilar har i princip ingen farmkomlighet alls när förhållande är andra än normal väg, det är lätt att köra fast på en blöt gräsäng.

Nu menar jag inte att man skall köra omkring i terrängen men är man ofta inne på småvägar måste man titt som tätt vända på platser som har tveksamma markförhållanden. Den som kör mycket under sådana förhållanden bör nog överväga fyrhjulsdrift.

Det här är ju helt fel, varför göra sådana påståenden, och skrämma folk. Det går alldeles utmärkt att köra en vettigt konstruerad och vettigt lastad framhjulsdriven husbil (för det var väl det du menade) både på gräsmattor, skogs- och på vintervägar, givet att man tar en rimlig hänsyn till väglaget. :wideeyed:

Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Det här är ju helt fel, varför göra sådana påståenden, och skrämma folk. Det går alldeles utmärkt att köra en vettigt konstruerad och vettigt lastad framhjulsdriven husbil (för det var väl det du menade) både på gräsmattor, skogs- och på vintervägar, givet att man tar en rimlig hänsyn till väglaget. :wideeyed:

Här har vi olika uppfattning och kanske även olika erfarenheter, med framhjulsdrift bör man hålla sig på fasta underlag ( vi har själva framhjulsdriven HB)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det finns ju onekligen framhjulsdrivna bilar som jag betraktar som felkonstruerade, tänker närmast på bilar på över 7 meter med långt överhäng och stort garage och kanske t.om. någon av tankarna bakom bakaxeln. Fyller man sedan garaget med diverse bra att ha saker, monterar ett cykelställ på bakväggen, då kan man ju definitivt få vissa problem med drivningen på halt underlag. Men att därifrån döma ut hela drivkonceptet är ju inte rätt. En framhjulsdriven bil med vettig konfiguration (tillräckligt framaxeltryck i lastat tillstånd) fungerar utmärkt även när det är halt.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Hej igen.

Det är nog olika saker som vi menar vilket kan vara lätt hänt när kommunikationen sker skriftligen.
Det är inte körning på olika slags väg eller halka jag menar utan när man på små vägar måste vända eller övernatta vid sidan om vägbanan, då kan det lätt bli problem om man inte noga tänker sig för.
Att vända vid sidan av väg sker för oss mest vid avlägsna fiskeställen eller utgångspunkter för vandring där vägen helt enkelt slutar.
Den som aldrig ger sig ut på sånt här behöver inte ta någon större notis om dessa inlägg.
Men för oss är det en ofta förekommen realitet och jag ville därför förmedla erfarenheterna av dessa till trådskaparen.

Toppen