• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nyare bilar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Benny & Marie

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2025
Sv: Nyare bilar?

Det är upp till var & en vad man vill satsa, husbil kan man inte vara utan, det räckte med 4 helger förra året så var vi fast ,det finns ju dom som köper en bil i halvmille klassen :mcride:

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Varför pratar vi om gamla och nya bilar? Vad det kostar och varifrån man får pengar?
Jantelagen existerarar naturligtvis inte i denna gemenskap. Varifrån man får pengar till att finansiera sitt bilköp är väl ganska ointressant det rör ju bara den som beslutar sig för att investera i ny eller nyare bil. För att prata i egen sak så skulle det kanske inte falla mig in att investera en mille eller så i en bil då jag och de flesta med mig mycket väl vet att det inte är en bra sparbössa och den kossan blir bara sämre med tiden. I mitt fall så köpte jag en gammal fuktskadad bil från 1985 som just nu renoveras till i stort sett samma standard som en ny bil. Lite om jobbet. har köpt helt ny inredning i vad som avser spis kyl värmesystem vattenburen golvvärme mm samma som sitter i de flesta nyare bilar byter allt trä och isolerar med 30 mm Ecoprim i väggar och 50 mm i tak. Saknar inte plastkaross som deformeras efter hand utan kör vidare med aluminiumplåt.
Turbomotor renoveras tillsammans med växelåda där drevning kommer att anpassas till lämpligt varvtal vid körning i 80-90 km. Till detta naturligtvis också servostyrning.
Bilen ser tyvärr kanske fortfarande gammal ut men vem bryr síg. Har denna bil klar besiktad och körbar för ca 125 tusen kronor plus eget roligt arbete som det ser ut idag och som sagt allt viktigt är redan köpt och hemma i garaget. Återstår att köpa trådlös backkamera och en platt tv och kanske något mer.
Jag och många med mig kommer snart att köra skattebefriade och spara några kronor och då kommer mothugget att vi skulle vara miljöförstörare!!! vi som har gamla motorer och gammal teknik. Är det så?? Svensk Bilprovning har till uppgift att underkänna eller godkänna den bil de besikta och då ser jag ingen skillnad på fordonen ur den synvinkeln.
Har man en gammal bil så slipper man deltaga i forumet om "sållet" t.ex. det är inte så viktigt om det blir lite rost på en spridare bara innanmätet fungerar. Inte heller har vi den kompliserad elektronik som nyare bilar har. Att få stopp på en gammal dieselmotor utan elektronik är nästan omöjligt om det bara finns soppa-hur är det med nyare och dess databoxar?
Men till syvene och sist kommer ju konstaterandet att det finns inga fickor på svepningen så spendera allt medan ni kan i morgon kan det vara för sent. Köp nytt om ni finner råd eller nöj er med ett äldre fordon. Bara ni trivs . Själv har jag aldrig ägt en husbil förut vet inte ens om det passar mig med denna gemenskap men jag skall ge det en chans med min "nya" gamla bil men först nästa år då allt skall vara klart-senast.
Allt snack om pengar skapar bara en massa pang och bom i leden
en trevlig kväll tillönskas

F

F.d. 8972

Guest

Är ochså ny på detta forum med en ny husbil dock inte så dyr men den kostar en del i månaden. Men när jag läser detta inlägg så måste jag ge dig ett varmt välkomet. Det känns bra att så omsorgsfulla medlemmar strömmar till så vi med dyrare bilar har några medlemmar som bryr sig och är ett stöd om inte ekonomin skulle hålla. Jag ser fram emot att träffa dig någon gång, och du hoppas du inte grublar om detta på nätterna och stör din sömn. "Det är lungt Farsan som ungdommarna säger" Nu skall jag gå och lägga mig.
Tack till alla som delar med sig av era erfarenheter jag har lärt mig en hel del redan.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Nu är det nog så att hobbyn "tillverkat skämtet" med oss som Kurt brukar säga.
hobbyn har varit registrerad förut som Intresserad under annat namn men gillade inte sällskapet och bad att få bli avregistrerad. Nu får vi se om hobbyn ångrat sig eller om detta bara var lite kul på nattkröken.

F

F.d. 339

Guest

Jo du har rätt Håkan,jag var här tidigare men förstod då att provocerande frågor inte lämpade sig..situationen för mig har ändrats därför ny registrering. Beträffande min senaste fråga så tycker jag att den har fått en spännande vändning...Min tanke med frågan var : hur gör ni? Att bilen är dyr vet jag hur ni fixar pengar skiter jag högaktningsfullt i utan tanken var snarare hyr ni ut? Alltså tanken var att få reda på : bor ni i bilen? sparar hyra, Hyr ni ut?, eller hur gör ni?
Fast resultatet hur det blev med svar som ...Hmmmm privatekonomin släpper jag inte...Usch och fy hur kan man fråga sådant??? lockar lite för en nyfiken faan som mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen