• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Tomtom Go för Android

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Nej det finns en helt annan instruktion för NYA TomTom Go som jag laddat ned.

I den framgår hur den nya fungerar och det har jag nu fått lite grepp om.
En stor begränsning är att man inte kan navigera över landsgränser om länderna ligger på olika kartor.
Man kan således inte navigera från en plats i Sverige till en plats i Tyskland eftersom länderna ligger i olika kartor...
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Helt riktigt, ni jämför gamla och nya versionen. Försöker själv komma underfund med hur man kan lägga in egna poi:s i den nya. / Carsten

Så är det Carsten, vi har olika utgåvor. Jag har skummat den nya instruktionen och tror inte det går att läsa in typ HBK ställplatser i klump. Man måste nog letat upp dem en och en och spara dem som favoriter!
Bengt
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Nej det finns en helt annan instruktion för NYA TomTom Go som jag laddat ned.

I den framgår hur den nya fungerar och det har jag nu fått lite grepp om.
En stor begränsning är att man inte kan navigera över landsgränser om länderna ligger på olika kartor.
Man kan således inte navigera från en plats i Sverige till en plats i Tyskland eftersom länderna ligger i olika kartor...

Men om du laddar ner hela Europakartan borde det gå / Carsten
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Det är rätt det är den jag har, jag kan planera resa i hela Europa när jag befinner mig i Höganäs.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Men om det fortfarande går att lägga in egna POI:s och HBK:s ställplatslista m.fl. verkar oklart. Tidigare var det bara att lägga in dessa i kartmappen så var det klart, försökte samma med den nya versionen men inget hände. Har bett Tomtom kommentera, återkommer när/om jag får svar / Carsten
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Ja, efter att jag laddat ned kartan för Västeuropa som helhet istället för separata kartor per land så fungerar navigationen bra över landsgränser också.

Synd bara att inte ställplatser finns med bland de Poi som TT förinstallerat...
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Men om det fortfarande går att lägga in egna POI:s och HBK:s ställplatslista m.fl. verkar oklart. Tidigare var det bara att lägga in dessa i kartmappen så var det klart, försökte samma med den nya versionen men inget hände. Har bett Tomtom kommentera, återkommer när/om jag får svar / Carsten

Som total TT-amatör läste jag mig till att i någon tidigare variant gick det bra att släppa ov2-filer i kartmappen, men jag hittar inte kartmappen?
Jag hittar överhuvudtaget inte ett spår av Tomtom när jag använder filhanteraren i min telefon.:confused:

Är det någon annan än mig som försökt och lyckas med att få Locus att skicka en position till TomTom?

Om det inte går att lägga in egna poi´s, och om det inte går att tvångstyra TT från Locus så blir det inget köp för min del, det är synd för appen verkar vara vettig.

mvh jocke
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Kopplingen från Promobil Life+ till TomTom Go mobile fungerar bra.

Jag har också skickat förfrågan till TT ang. inläggning av egna Poi-filer. Om inte det går så är det ju en stor begränsning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Kan desverre ikke teste TT GO på min Android - den er ikke tilgjengelig fra Australia ennå. Om en går inn på TT Australia så står det at den erstattes av den nye GO for Android, men ...... Ser og at UK også er utestengt inntil videre.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Nu har jag förbrukat mina 70-75 fria kilometer och konstaterar att TT sköter sig bra, inga misstag alls och genomgående klara och begripliga direktiv.

Det blir inget köp för min del så länge kopplingen till Locus inte fungerar eller att de löser möjligheterna med egna poi´s. Se längre ner! :)

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Som total TT-amatör läste jag mig till att i någon tidigare variant gick det bra att släppa ov2-filer i kartmappen, men jag hittar inte kartmappen?
Jag hittar överhuvudtaget inte ett spår av Tomtom när jag använder filhanteraren i min telefon.:confused:

Är det någon annan än mig som försökt och lyckas med att få Locus att skicka en position till TomTom?

Om det inte går att lägga in egna poi´s, och om det inte går att tvångstyra TT från Locus så blir det inget köp för min del, det är synd för appen verkar vara vettig.

mvh jocke

Menar du i gamla eller i den nya versionen? I den gamla versionen väljer du "tomtom - mappen" och klickar dig fram tills du ser kartmappen, i mitt fall "Europe". I den nya Tomtom go ligger motsvarande mapp under Android/data/com.tomtom.gplay.navapp/files/data/maps/16/Europe antingen på Enhetskortet eller det extra kortet om du har ett sådant. Men som jag tidigare sagt, där har jag ännu inte fått det att funka / Carsten
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Gissningsvis har jag den nyaste men jag är helt ny i Tomtom-världen så jag kan ha fel. Appversion: 1.4(691)
Tackar för tipset om sökvägen, en ov2-fil ligger sen tidigare redo att knös in. :)
Jag testar, min app är ju redan förbrukad så går det åt skogen så är det ingen fara på taket.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Tomtom Go för Android

En snabb titt in i forumet som man kan hitta via appen så verkar adressen för egna poi´s vara:
/Android/data/com.tomtom.gplay.navapp/files/files/personal/pois/

Testar igen.

Tillägg. Nemas problemas!
Placerad i rätt mapp så fungerar det bra att ladda in hbk:s platser i min version (som jag tror är den senaste)

Jag glömde ikonen men listan finns där, återkommer snart igen.
 

Bilagor

  • Screenshot_2015-03-09-19-51-13.jpg
    Screenshot_2015-03-09-19-51-13.jpg
    8 KB · Visningar: 2
  • Screenshot_2015-03-09-19-51-22.jpg
    Screenshot_2015-03-09-19-51-22.jpg
    15,2 KB · Visningar: 1
  • Screenshot_2015-03-09-19-51-28.jpg
    Screenshot_2015-03-09-19-51-28.jpg
    12,3 KB · Visningar: 1
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Ja, det var inte så krångligt det där, allt går så mycket enklare om man bara vet hur man ska göra. :D

Jag dumpade även Thomas hbk-ikon på samma ställe men det var visst inte så enkelt, de vita standardikonerna visas på kartan där platserna finns så det fungerar bra ändå. Jag ska kolla lite mer på det här och se om TT gillar en png-ikon.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Har testat TT med Locus. TT öppnar Locus men sedan låser plattan sig, en Samsung 10.1
Någon som forskat vidare om TT kan bli kompatibel med Locus. Om inte är det inte något för mig, trots att TT fungerar bra.
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Ja jag har nu också fått in ställplatslistan som beskrivs ovan. Tack!
Det fungerade ju utmärkt.

Listan hamnar under Mina Platser men man verkar få nöja sig med standardikonen.
Jag har testat lite olika format men det får t.v. duga med standard. Huvudsaken är att man får in sina poi:s ....
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Ett tillägg....

Enl TomTom-support så går det inte att lägga in egna poi-filer....
När jag påpekade att vi är några som lyckats med detta så var svaret att de känner till detta men att det inte supportas av TT...
 
Toppen