• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya skatteregler

F

F.d. 50024

Guest
Sv: Nya skatteregler

Hej igen.

Jag ringde ju Vägverket för en vecka sen, när vi fick fakturan för fordonsskatt för mars-maj på 1304 kr. Vi ställde på husbilen den 29. mars.
Dom tyckte den var rätt men efter tips från andra HBK-medlemmer så ringde jag Skatteverket (fordonsskatt) i Örebro.
Fick idag ny faktura och den var på 928 kr, alltså tjänade jag på att ringa 376 kr.
Pengar som Vägverket hade tänkt att lura mej på!!!:mad:

Tusen tack än en gång!!
Mvh Torill
 
F

F.d. 3778

Guest
Sv: Nya skatteregler

Hej Geje!

Har Du fått något svar från vv ang. skatten?
Inger o Anders.
 
F

F.d. 14222

Guest
Sv: Nya skatteregler

Hej alla glada!
Skaffa en tung husbil, min har en totalvikt på 9500kg och årsskatten är 2845kr.
Vid avställning och påställning betalas alltid skatten för hela månader, men det är inget problem det är ju bara att anpassa av-och påstälning därefter.
Med vänlig hälsning
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Mailade vägverket 10 mars om felaktigheterna vid skatteuttag för fordon med skatt över 4800 kronor och krävde att ansvarig chef svarar på mailet hur dom ska komma bort från det bedrägliga beteende som dom utsätter oss för.

Kundtjänst svarade efter några dar att dom vidarebefordrat mailet till ansvarig chef.

Ännu idag 31 mars är det ingen som behagat svara.

Hälsar Roger

Fick idag 11 april svar på mitt brev till vägverket.

Angående fordonsskatt på husbilar

Tack för Ditt brev där Du har framfört synpunkter kring vår hantering vid debitering av fordonsskatt för husbilar.

Den 1 januari 2008 höjdes fordonsskatten bland annat för husbilar. I de fall skatten efter höjningen uppgår till minst 4800 kronor per år kan det under vissa förutsättningar tas ut per dygn.

Vid en eventuell påställning innan fordonets huvudbetalningsmånad skapas en automatisk debitering av skatten. Skatten debiteras då inte per dygn, utan istället som månadsskatt. Detta eftersom beräkningen då sker från dagen för skattehöjningen (1 januari 2008) till huvudbetalningsmånaden och om den summan är mindre än 4800 kronor debiteras månadsskatt.

Skatteverket har gjort tolkningen att dygnsskatt även gäller i de fall som anges ovan. Vi kommer därför att tillsammans med dem se över de rutiner som tillämpas och förändra dessa där felaktigheter finns.

Den som omedelbart vill begära rättelse av sin fordonsskatt ska vända sig till:

Skatteverket
Fordonsskatten
701 87 ÖREBRO

Med vänliga hälsningar

Birger Höök
Enhetschef
Trafikregistret
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Hej.
Har idag ringt skatteverket 0771-778778 och begärt ändring av min debitering för 19 dagar
11April till 1 maj. Dom ville ha 886 kr. ny skatte räkning kommer.
Men en fråga, är det för skatteverket som med oseriösa affärsmän "går det så går det"
Om man vet att debiteringarna är för höga varför skickar man inte ut ändringen till alla berörda.
Har ialla fall fått medlemsavgiften betald och mer därtill. Man tackar alla pålästa.:music-icon:

Jägarn :):)
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Nu är vi inne i maj, och vi har i månader påtalat för VV att dom gör fel vid taxering av skatt över 4800:-.

Den 1 april ställde jag på, fick en korrekt skatt på 1304 för april, maj och juni. Den 2 maj ställde jag av och meddelades att jag skulle få 418 tillbaka, dvs för juni.

Ett samtal med VV gav att ändringen gällde först efter nästa skattemånad, dvs juni. Påtalade att det var fel och fick ett jaha till svar. Bad att få prata med någon ansvarig, men någon sådan fanns inte på plats. Ombads ringa växlen vid annat tillfälle, något namn att få prata med kunde inte ges.

Är det fortfarande så att dygnsskatt gäller från den 1 januari? Innan jag börjar "riva upp himmel och jord".

Hälsningar
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Nu har jag rivit upp himmel och jord.

Vägverket envisas fortfarande, varför vi är hänvisade till ett samtal med Skatteverket.

Lyckligtvis är Skatteverket med på noterna och ett samtal till Karin Lee (några andra varianter på efternamnet har figurerat), tel. 019-674 52 48 och rättelse sker.

I mitt fall blev det 858:- tillbaka i stället för 418:-, alltså mer än dubbelt.

Alltså, vi är fortfarande tvungna att "bråka".

Håkan
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Nya skatteregler

Som sagts i tidigare trådar....

Vägverket borde endast ansvara för vägunderhållet.
Dvs, asfalt, sand, väghyvlar, o möjligen vägmärken..

Det övriga kräver lite mer intelligens - och det saknas hos vägverk-ett.

DS
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Vägverket???
Kan dom asfaltera? Varför är då vägar och beläggning så dålig
Sand och väghyvlar ser man också sällan.
Snöröjning stundtals är väl inte heller bra.
Vägverket borde besättas med kunning handlingskraftigt folk och handha det som verkets namn antyder men det är väl samma med vägverket som med luftfarttsstyrelsen när dom rekryterar så får inte sökanden ha anknytning till flyget???!!!! Inte att förundra sig över hur det är.
hls Bror
 
F

F.d. 2752

Guest
Sv: Nya skatteregler

Om du åker omkring lite på vägar i Kalmar län, så ser du spåren efter både stormen, Gudrun och Per och då kanske du och alla andra förstår hur illa det är ställt, med vägunderhållet här i Kalmar län och man kan då undra vart alla bränsle och fordonsskattehöjningar tar vägen? Dessa sägs ju vara berättigade för att öka underhållet på våra vägar!
M.V.H. Fri-herren m.familj
P.S. Kanske är det som tidigare föreslagits dags att vi far upp till Stockholm och protesterar mot vidare höjningar!
 
Senast redigerad av en moderator:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Vägverket har fortfarande inte lärt sig reglerna utan debiterar månadsskatt även vid årsskatt på mer än 4800:-.

Vår kontaktperson, Karin Lee på Skatteverket återkommer 4 augusti, och växeln tutar upptaget. Betyder: lätt upprörd och ett handskrivet fax (direktnummer till Örebros växel är på nätet - men faxnr finns).

Även om det nu bara rör sig om 182:- så "skall dom lära sig". Hoppas vi genom uttröttning kan få dem att göra rättelse. Men jag har mina misstankar att man kommer att flytta upp gränsen för dygnsbeskattning i stället.

Har kontaktat Motormännens jurister och bett dem ryta till. Får se om det hjälper.

Slutsatsen jag drar är att många blir lurade på hundralappar här. Skatteverket brukar ju vara noga med detaljer :)


Håkan
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Nu tycks de har lärt sig! Men bäst att kolla även i fortsättningen.

Fick idag - utan kommentar - en ny inbetalning på rätt summa. Inget om att den gamla inte skulle betalas. Lyckligtvis kan man ta bort från listan på framtida betalningar i webbanken.

Håkan
 
J

Jarn

Guest
Sv: Nya skatteregler

Hej Riviera, de har inte lärt sig, tyvärr.

Ställde av min bil för en månad sedan eftersom jag skulle åka iväg på annat sätt.
Fick ganska snabbt ett brev om att jag skulle få pengar tillbaks. Inget hände.
Så nu ringde jag upp och fick då beskedet av en kvinna att eftersom jag ställde av bilen 9 juni och jag bara betalt för juni månad, då fick jag inget tillbaka eftersom det var månadsbetalning.
Jag fick då förklara för henne vilka regler de själva har, så nu skulle hon skicka det vidare till en annan handläggare för utbetalning...

Så rådet till alla som ställer av (och på) sina husbilar, var uppmärksam och gör själv en överslagsberäkning så det stämmer något så när. Risken är annars att bli lurad.
 
Senast redigerad av en moderator:

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Hejsan!
Till morran hämtar vi våran bil och har överhuvudtaget inte funderat på vad det blir för skatt!En LMC 708! 3850 kg- Vad blir det? Någon som vet?
Barbro o Ingemar
 
J

Jarn

Guest
Sv: Nya skatteregler

Dax igen för nya finter av Vägverket.

När jag nu ställde på min bil 13 juli efter en dryg månads avställning, då fick jag så klart en felaktig debitering som startade 1 juli i stället för 13 juli.
Inte så mycket pengar det handlar om, men ändå , runt 180:-.

Ringde Skatteverket och fick tala med en mindre trevlig fru B. Nilsson.
Hon började med att ifrågasätta varför jag överhuvudtaget hade ställt av bilen och att det nu kostade 50:- i påställningsavgift.
Jag påpekade att för min dryga månad handlade skatt o försäkring om en knapp tusenlapp i inbesparing och att jag tyckte det var lönt att betala en 50 -lapp för det.

Hon sa då att hon skulle "titta" på ärendet och att jag skulle invänta nytt inbetalningskort.
På en direkt fråga om hur mycket lägre det blev, svarade hon igen att det kunde hon inte säga, hon skulle titta på det.

Alltså, se upp alla för era fordonsskatteavier, kontrollera dem noga. Det är ju lätt att kolla för de husbilar som är Pb 2 och tj.vikt 3.001 - 3.500 kg är det 14:- / dag.
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Sv: Nya skatteregler

Återigen en ny blunder av Vägverket. Är det deras datorer som spökar eller är det avsaknad av datorer som är felet kan man undra.

Nu har jag betalt in efter att fått ett korrigerat inbetalningskort enligt inlägget ovan.

Betalade då in till oktober månads utgång -08. Detta för att jag har en 9:a som slutsiffra.

Döm om min förvåning när jag nu fått ett rött kontrollmärke med en 2:a på, dvs det betyder att bilen är skattad till februari månads utgång -09 ???

Antagligen kommer jag att ställa av bilen innan oktober, annars skulle det vara mycket intressant att se om jag slapp inbetalningskort fram till dess ....
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Nya skatteregler

Hej alla,

Ni som kan detta, jag skulle vilja ha hjälp med ifall min betalning är riktig.

Jag har köpt en helt ny bil och enligt VV så har jag en årsskatt på 5018:-

Jag köpte bilen 2008-07-21 och fick nu en räkning från VV på 734:- den gäller för tiden 2008-07-21 till 2008-08-31

Bilen har en skattevikt för 3850kg

Stämmer detta?

Mvh Niklas
 
J

Jarn

Guest

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Hej!
Jag tolkar tabellen som: Lätt lastbil och PBII fr.o.m. 3001 kg betalar 5018:-/år , samt att skatten tas ut vid fyra tillfällen under året.
Hälsningar
 
Senast ändrad:
Toppen