Jag skickade ett mail till Franska Ambassaden och frågade
Bifogar min fråga och svaret
Förstår inte riktigt vad du har för avsikter med dina påståenden. Förra gången hänvisade du till information från ett Bulgariskt Åkeri och påstod att skyltarna bara behövdes i tätbebyggt område. Nu kommer du dragande med en kopia på en mailförfrågan till franska ambassaden i Stockholm och fått svar från en tjänsteman som har noll koll i frågan, men hittat en text..... men vilken text är det, avsändare är L’AGENCE DE DÉVELOPPEMENT TOURISTIQUE DE LA FRANCE, en turistorganisation typ Visit Sweden
Men här har du igen information från Franska Ministére de l´Intérieur:
La bonne visibilité du conducteur en circulation est primordiale. Celle-ci est encadrée afin de garantir sa sécurité, celle de ses passagers et des autres usagers de la route.
www.securite-routiere.gouv.fr
..... och om inte det räcker så har du här hela Dekretet undertecknat den 17 november 2020 av inte mindre 6 ministrar.
På franska och jag har gått igenom texterna ord för ord, utan att finna att det endast gäller utanför "circulant en milieu urbain". Däremot nämns andra undantag som typer av fordon som inte behöver ha skyltarna, t.ex. utryckningsfordon, jordbruksfordon m.m.
Med det sagt så kan det självklart finnas en praxis, en oskriven regel att det inte behövs i tätbebyggda områden. Men det är en annan sak och inget att rekommendera en svensk turist.
Nyhlen, föreslår att vi håller oss till det som officiellt gäller, när vi här på Forumet försöker informera andra klubbmedlemmar vad som gäller eller inte. Kan du komma upp med ett officiellt dokument från franska staten, som bekräftar det du säger, så skall vi självklart visa upp det här och jag lovar jag skall själv på bästa sätt basunera ut den nyheten i sådant fall. För att inte tala om glädjen för oss själva, det skulle vara att slippa sätta upp de fula skyltarna på vår nya fina bil!
Så tills vidare kan vi väl vara överens om att en information från Franska Inrikesministeriet och själva Dekretet som ligger till grund för bestämmelsen väger tyngre än information från ett Bulgariskt Åkeri eller ett mail från en tjänsteman på ambassaden utan kunskap i saken som skickar ett utdrag från en fransk turisorganisation..
Trist om HBK´aren Kalle, blir stoppad utefter vägen i Frankrike utav en nitisk Gendarme från Gendarmerie Nationale, som ilsket pekar på husbilens vänsterersida, på den plats det skulle sitta en skylt och säger;
- Gendarme:
"Oú est le signe?
- Kalle;
Signe.... home?
- Gendarme:
Oui, signe!
- Kalle:
Do you speak english?
- Gendarme:
No!
- Kalle:
At the swedish husbilsklubben it says that we don´t need the sign.
- Gendarme:
"Quelle? Oui alors moi et vous comprenez beau voyage, et Bonne journée!
Har Kalle tur kanske polisen köper den förklaringen, men troligen blir nästa steg lite mera desperat när Kalle skriker;
- Kalle;
Kaaarin! Kom! Du läste ju franska i skolan.
- Karin:
Ja ett år och det är 42 år sedan!
- Gendarme:
Voici les amendes que vous pouvez payer á la Poste. Au revoir.
OBS. En helt och hållet hopdiktad konversation!
Tycker inte Kalle, eller för den skull vi själva skall chansa innan vi fått en vederhäftig officiell bekräftelse på att skyltarna bara behövs i tätbebyggelse. Vi sätter i alla fall på våra fula skyltar, tills vi får annan bekräftad information.
Tommy