• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya ord

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026
Sv: Nya ord

Pratade med Kjell ikväll, han berättade då att han hade låst in nycklarna i bilen

och det var - obra

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

En bekants bekant var och jobbade ute i landet för flera år sedan

Hon går fram till charkdisken för att köpa bacon, frågar biträdet om de har bacon och får till svar att de inte har det.
Flickan går runt och tittar, och ser det, pekar och säger - men ni har ju bacon !!

Jasså bassånfläsk !! säger biträdet, men säg det då flicka lilla.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Nu skriver handlarna på Österlen "Grishals", men när sommargästerna från norr kommer, så skriver man "Karré".

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

det där inlägget om E.ON gillar jag inte alls Michael, möjligen sägs det så i vardagslag bland dom som inte vet eller håller sig informerade om orsaken till namnbytet

Sydkraft bytte namn till E.ON som ett resultat av ett företagsförvärv, det privatägda tyska bolaget köpte ut några institutionella ägare och blev majoritetsägare i Sydkraft med målet att etablera sig på den nordiska energimarknaden vilket man lyckats väl med

ordet eon har en betydelse som ord men i företaget E.ONs fall handlar det om något helt annat, en mycket väl genomtänkt strategi finns för företagsnamnet
E står för energi, punkten för det moderna företaget i dotcom-världen, och ON representerar ett förhållningssätt till omvärlden som alltid är "på"

kanske är jag lite känslig i frågan eftersom E.ON är min arbetsgivare, jag är stolt över att arbeta där och gillar inte den typen av raljans med vårt företagsnamn och varumärke

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt att jag trampat dig eller snarare din arbetsgivare på tårna.

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

det där inlägget om E.ON gillar jag inte alls Michael................................................................
...........................................

Du får nog stå ut med att skämt om elbolagen förekommer, de har inte så god renommé hos alla oss kunder ska du veta.

Och vad som ligger bakom bolagsnamn är mera en intern sak och någon extra hänsyn till detta kan du nog inte räkna med.

Michels skämt var välfunnet och roligt och som boende i glesbygd med ständiga strömavbrott vintertid tycker jag det var extra kul.

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

jag gillar således inte heller ditt inlägg Kjell, visst får man finna sig i att det skämtas om både det ena och det andra men nedsättande omskrivningar är inte samma sak
att raljera och göra omskrivningar med företagsnamn är alltså tillåtet? vad mer är tillåtet i den vägen på HBK-forumet?

mitt utlägg om bakgrunden till vårt företagsnamn ska ses som en information till läsarna av inlägget, kanske kan behövas eftersom det ligger på Öppet forum
när det gäller din uppfattning om företagsnamn, varumärken och logotyper, att det är mer en "intern sak", så kan jag nog inte hjälpa dig annat än att rekommendera dig att läsa lite marknadesekonomi med inriktning på varumärken och strategier kring detta
ett starkt varumärke är i dag en oerhörd tillgång för ett företag och i vårt fall är företagsnamnet och logotypen starkt integrerade med varandra

jag är lojal mot min arbetsgivare E.ON, har deltagit aktivt i varumärkesbytet, känner stolthet i att vara E.ON anställd och kommer inte, trots din pekpinne, att finna mig i detta oemotsagt

/Anders

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

ja just det Eva, NYA roliga ord, inte raljerande, förnedrande eller nedsättande omskrivningar av företagsnamn som i mitt fall som E.ON-anställd inte känns bra

att det kan bli strömavbrott när det blåser eller snöar är väl inte obekant för någon i Sverige oavsett var man bor, men det är konsekvensen av en infrastruktur som våra myndigheter styrt, lägg inte skulden för det på ett enda företag

F

F.d. 3232

Guest

:spinny::spinny::spinny:I sommar hadde vi en rolig diskussion med hbk 23 om vem som var längst bak. Då kom Britt på ett bra ord .Hon stod bakast, längre bak kan man väl inte komma eller.?:spinny::spinny::spinny:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest

det där inlägget om E.ON gillar jag inte alls .....

Hej Anders,
all heder för att du står upp för ditt företag och vad det representerar. Varumärket är ett företags absolut viktigaste tillgång och det ska man inte leka med.

MEN, ibland måste man acceptera att en sak är förlorad och skratta och gå vidare. E-off känns som ett sånt fall.

Jag har själv arbetat 25 år för ett amerikanskt läkemedelsföretag som hette Upjohn - senare fusionerat med Pharmacia och numera uppköpt av Pfizer - världens största läkemedelsföretag. I Upjohn fanns en en mycket stark känsla för namnet - historien (en av läkemedelsvärldens pionjärer - grundades 1886) och vi var alla stolta att arbeta för detta anrika företag med högsta kvalitet som ledstjärna.

Fundera några sekunder på hur man kan missbruka namnet Upjohn (- ett tips - betydelsen av "john" i amerikansk slang)......

Till yttermera visso introducerade vi det första registrerade läkemedlet mot erektionsstörningar - Caverject - en prostaglandin som injiceras i penis för att åstadkomma erektion.

De otaliga kopplingar och skämt som detta inbjöd till - och jag lovar - som gjordes i alla möjliga och omöjliga sammanhang - skulle kunna få den störste varumärkespurist att misströsta.

Vi lärde oss att den bästa medicinen i det läget är att inte ta oss själva på så blodigt allvar utan försöka se det komiska i situationen - skratta och gå vidare.

Självfallet tillät vi oss inte för ett ögonblick att förena oss med skämtarna - men att ta upp striden var fullständigt utsiktslöst.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen