• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya husbilsägare!

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Nya husbilsägare!

Detdär med att låna husbilen! Vår första husbil var en ombygd televerksbuss Mercedes bensin, 1,4 liter / mil. Bädda sittgrupen morgon och kväll. Ingen toalett! Den älskades ändå av vår dotter och måg. Såldes för två år sedan, den var då skattebefriad. Köpte en Bürstner som mågen blev helt begistrad i när han lånade den. Nu väntar vi bara på att bege oss till träffen i Wapnö.

F

F.d. 25112

Guest

Som sagt, välkomna....... så många tips och råd man kan få här...visst "pratar vi skallen" av vår omgivning som de flesta av oss. Tur att även våra vänner nu blivit med husbil (7914) så vi pratar om samma sak..:cool: kusbil, husbil, husbil:oops:

F

F.d. 30817

Guest

Välkomna ni me hit till denna förnämliga klubb. Kom hem just från en resa till Finland på ca 1 1/2 vecka. De e kanon o ha huset under arslet. Vi blev me husbil för ett år sen. Har hunnit me 1600 mil under året.Från Lappi i norr till Kroatien i söder.

Kastruller ja,rostfritt har vi pga att jag har med även indutionsplatta på 2000w.Men teflon
är kanon pga vikten,håller mycket bra på gasspisen.
Lycka till.

Jukka Och Jessicka.:)

F

F.d. 3297

Guest

Haj, "ToVesa",
Ni har ju verkligen "tiden framför er"!

När vi nu börjar vårt 7:e år med Uggleboet som vi fick "bestycka från grunden"
så kan jag råda er till att "skynda långsamt" med inköpen.

Kastruller?
Det finns "satser" med löstagbart handtag där "byttorna" passar i varandra.
Packningsmässig fördel, höll på att skriva "stuvningsmässig", hög missförståndsrisk.

Tallrikar?
Fördel för Mepal (hårdplast), porslin är för tungt och sprött.
Under min MC-tid använde jag hundskålar i plast = stor bottenyta står stadigt.
Djuptallrikar med bred ytterkant men liten undre stödyta står sällan stadigt.
Ett klart inköpsmisstag!

För dryck?
Kaffe eller te, raka porslinsmuggar blir nog bäst, tunga så de inte välter eller blåser ner.
Vin, köp en 6-box glas på ikea. Lacka kartongen så är glasen snyggt transportskyddade.

Äggkoppar kan även användas som "snappskoppar"! klart diskussionobjekt vid bordet.

Bestik även från ikea.

skafferi:
Påsar håller inte länge!
Måtta "skafferiet" och skaffa plaslådor/boxar med lock.
Men glöm för allt i världen INTE att markera (målartejp å filtpenna) VAD är innehållet!!!
Man ser ingen större skillnad på välling och såspulver!!

Verktyg diskuteras i annat diskussionssnöre.
läs även vad som skrivs om packning, hyllor, mammor och skåp i annat snöre

Lycka till! :)

Senast redigerad av en moderator:

Sirpa & Boris

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
3119
Medlemskap
2025

Vad roligt att ni har hittat hit till denna eminenta klubb.
Och grattis till ett bra beslut att skaffa husbil. Vi har inte ångrat detta en sekund.
Vi bor ju nästan grannar. Kom över på en fika så kan vi prata mer om husbilsliv.

Häls. Sirpa och Boris från Ekstigen. :spinny:

F

F.d. 3297

Guest

Ack nej, en "mamma" är en fick/fack-bonad att hänga på insidan av olika dörrar
för att "bli av med alla grejor".

Har ni aldrig tidigare mött uttrycket så förstår jag er förvåning. :rolleyes:

Går riktigt bra att måtta dörren och "kicka igång" symaskinen för hemmaproduktion
av tygmammor av billiga stuvbitar, det är ju aldrig någon utomstående som borde
se resultatet! ;-)

F

F.d. 50004

Guest

Välkommen till husbilslivet, vi har börjat som ni, först med en liten och nu är vi på vår tredje,drömbilen tycker vi nu. Ullared är förträffligt att åka till för att komplettera till bilen. Vi brukar ta in på campingen, där träffar man alltid någon man börjar prata med.
Hasse o Lena i Vargön

F

F.d. 25366

Guest

Tack alla trevliga människor för välkomnandet hit till Hb klubben och tack för alla tips! :)

Precis hemkomna från ett soligt Helsingfors. Vi hade med oss barnbarnet som är 1 1/2 år så vi har tillbringat åtskilliga timmar i bollhavet och lekrummet på färgan. Trötta, sega men glada efter en rolig resa med lilla flickebarnet!!

Sirpa & Boris, kul att hitta er här! Tack för inbjudan, kommer gärna på en kopp!

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025

Hej! Har varit husbilsägare ett år nu och det är TOPPENKul!
Ångrar verkligen inte att vi bytte från husvagn till husbil, men fortfarande sitter det i att vi måste leta camping när kvällen närmar sig, men det finns ju många härliga och mysiga ställplatser och då vår husbil är utrustad med solceller så är vi inte beroende av ström!
ni kommer att få en underbar husbilssommar hoppas att vi träffas utefter vägarna!
Trevlig sommar önskar Birgittha och Mats i Mac Louisen
icon7.gif

F

F.d. 25366

Guest

Ni gjorde verkligen rätt Birgittha och Mats!

När jag var "liten" så hade familjen husvagn och det jag kommer ihåg var inga trevliga, roliga minnen! Husvagnen var en liten Cabby och familjen var på 6 pers + mormor som följde med ibland!!!!! Trångt, svettigt, varmt och kallt och jätte tråkigt! Det är mina minnen från husvagnslivet så jag har totalvägrat när min man har fört husvagn på tal!! Det är annat med husbil (tror jag) haha!!

Det där med solceller låter toppen, tror att vi också skaffar oss sådana!!

Trevlig sommar på er också!

Toppen