• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya höjda dieselpriser

F

F.d. 5333

Guest
Sv: Nya höjda dieselpriser

En mycket stor del av bränslepriserna är faktiskt skatter och andra statliga pålagor som bräsleskatt,koldioxidskatt och moms, dessa är tillsammans mycket större än bensinbolagens del i priset! Tänkvärt...?

Mackägarna har idag ca. 1,75.- per liter i vinst + 4.- per varmkorv. :bock:

F

F.d. 5322

Guest

Hörde med ett halvt öra på radion härom natten. Undrar om de inte pratade om att man skulle beskatta flygbränslet? Tror faktiskt att det var så men jag vet inte när.
Men som sagt - det är som vanligt vi små som får ta kostnaden. Om vi väljer flyget istället för husbilen alltså, vilket jag ogärna gör. :msn_wink:

Hörde av arbetsgivaren att de pengar de får in på prenumeranterna, går i stort sett oavkortat till kostnaden för distributionen. Tidningens kostnader i övrigt täcks av annonsörerna.

F

F.d. 2621

Guest

Jo, monsieur Yalla-yalla, att priset på diesel i Sverige på sensommaren plötsligt och oväntat blev högre än priset på 95-oktanig bensin, berodde inte alls på några luddiga argument om att det ena var billigare att tillverka eller annat. Det var helt enkelt det som oljebolagen kom överens om!

Nu kör vi den här linjen - och så gjorde dom det och gör det ännu i denna dag. Vi små hjälplösa och lättlurade konsumenter konsumerade även detta falsarium! Det är stor synd och skam, att det är så enkelt att manipulera folk utan att de statliga organ, som är designade att motverka just sådant sover, blundar och i bästa fall funderar på att tillsätta en utredning för att förstå eller ta reda på vad man ska förstå!

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

statliga organ, som är designade att motverka just sådant sover, blundar och i bästa fall funderar på att tillsätta en utredning för att förstå eller ta reda på vad man ska förstå!

Certains elfes financiers ont tout simplement décidé que le prix du diesel est sous-évalué et a commencé à spéculer sur ce point. Ee!

/Monsieur Yalla Yalla

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Just nu 10 jan. ligger vi på tredjeplats,efter Storbrittanien och Norge (dieselpris)

Jojje

F

F.d. 52943

Guest

Bronsmedalj!
Man tackar...............................................................
Vi är i alla fall duktiga skattebetalare.

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Det var bättre förr när jag jobbade på en Maskinstation och fick som löneförmån tanka oskattad diesel. Det var på 70-talet och dieseln kostade 170 Skr/ kubikmeter dvs. 17 öre /liter. Full tank 10 Kr.
Ps.Det är så länge sedan så det är preskriberat. Ds.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Mackägarna har idag ca. 1,75.- per liter i vinst + 4.- per varmkorv. :bock:

På Statoilmacken hemma är det säkert 40 bilar/timmen som tankar 50l i snitt
2000l/timme x 20 timmar =40000l/dygn x 1,75kr=70 000kr i vinst på bränslet
ska vi säga ca 100 korvar x 4kr Totalvinst 70 400kr/dag x 365dagar
= ca 25miljoner/år i vinst lågt räknat

Mamma mia!

/Bosse

F

F.d. 5322

Guest

Jag tror inte att mackägaren har så mycket i förtjänst. Bensinbolagen möjligen.
Vår företrädare på den mack vi skötte för ett par år sedan, hade 8 öre/ liter.
En mackägare i grannbyn har - om jag minns rätt - 12 öre. Han äger dock själva macken.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Konstigt räkne exempel.Har dom inga anställda som kostar? Inga lokalkostnader.
Bara inkomster.Vilket underbart företag att driva.
HaDe Hasse

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Jag tror inte att mackägaren har så mycket i förtjänst. Bensinbolagen möjligen.
Vår företrädare på den mack vi skötte för ett par år sedan, hade 8 öre/ liter.
En mackägare i grannbyn har - om jag minns rätt - 12 öre. Han äger dock själva macken.
Denna storlek på vinsten (ca 10 öre/lit) överensstämmer nog bättre med verkligheten (än 1,75 kr/lit).

Vid ett dieselpris vid pump på 14,50, utgör miljöskatt och moms ca 7,60!
Det innebär att 6,90 finns kvar för att betala araber för utvinning av oljan och omkostnader för båt- och andra transporter, crackning, lagring/hantering, slutdistribution/försälning till slutkund samt vinst dels till bolag och dels till "ev mackinnehavares" lön inkl löneomkostnader och hela det köret!

Man får i sammanhanget inte glömma bort distributionkedjans gjorda investeringar som på något sätt måste betalas av det slutliga markadspriset (dvs av de 6,90)!
Ser faktiskt inte heller att mackinnehavarna kan bli "feta" på att leva enbart på drivmedelsförsäljning!

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Kan berätta att vi som flyger för nöjes skull har betalat skatt på flygbränslet i ett antal år nu,flygbensin kostar cirka 18 kr litern.

Ha de

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Konstigt räkne exempel.Har dom inga anställda som kostar? Inga lokalkostnader.
Bara inkomster.Vilket underbart företag att driva.
HaDe Hasse

Eva o Hasse

Läs inlägget en gång till och ni förstår vad jag menar!
Det kan självklart inte ha en vinst på 1,75/liter det skulle vara orimligt.:wall:

/Bosse

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Yalla Yalla
Du skriver "25miljoner/år i vinst lågt räknat"
Då tolkar jag, Hasse, att du menar vinst.
Omsättning är en helt annan sak.
Tur dom har korv.GOTT
HaDe Hasse

Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest

De stora oljebolagens största och viktigaste mackar (1/3 - 1/4 ) av alla ägs av dessa bolag och på dessa är priserna styrda från huvudkontoren. Mackpersonalen har inget inflytande på prissättningen. Dom ska bara ta betalt och sälja korv och godis mm. Därmed är det ju enklare att styra och följa de andra bolagen, avstämning görs en gång om dagen.

Bolagens andra och mindre mackar har franchisingavtal med privatägare, som har en annan möjlighet att sätta priserna själva. Men det innebär ju inte att dessa är billigare eller att de i mindre utsträckning försöker komma överens med konkurrenterna i samma område. Men, om man frågar dom varför de har samma priser som konkurrenterna, så får man ofta svaret "att det är marknadsstyrt det där" och liknande floskler.

F

F.d. 13050

Guest

jag såg på tysk tv att några hade gjort en koll på priser över veckan och visades sig att priserna under morgonen var högst när folk åker till jobbet. senare var dom lägre och lägst sent på kvällen . Undersökningen varade en vecka och på flera olika stationer och samma variationer gjordes varje dag. Undrar om detta förekommer i Sveriege också ??

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2025

Och vad skiljer det i pris...... från morgon till natt.Är det ca 10 öre, eller????
Du kan berätta vad ca priset är i Tyskland så vi vet vad vi skriker om:):)

Puss o Kram
Johnny

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Relax!
Angående Båt & andra transporter, om nu "bara" båt transporten av oljan "säljs" ca: 5 gånger under gång som de gjordes förr i tiden, hur mycket blir där över till dom andra, kan man fråga sej. "eller"?
Mvh.

Denna storlek på vinsten (ca 10 öre/lit) överensstämmer nog bättre med verkligheten (än 1,75 kr/lit).

Vid ett dieselpris vid pump på 14,50, utgör miljöskatt och moms ca 7,60!
Det innebär att 6,90 finns kvar för att betala araber för utvinning av oljan och omkostnader för båt- och andra transporter, crackning, lagring/hantering, slutdistribution/försälning till slutkund samt vinst dels till bolag och dels till "ev mackinnehavares" lön inkl löneomkostnader och hela det köret!

Man får i sammanhanget inte glömma bort distributionkedjans gjorda investeringar som på något sätt måste betalas av det slutliga markadspriset (dvs av de 6,90)!
Ser faktiskt inte heller att mackinnehavarna kan bli "feta" på att leva enbart på drivmedelsförsäljning!

Toppen