Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
KCR box på 160hk motorn ger 180 hk och 450NM men inte Euro 5.
Tål att tänka på om man vill ha effekt.
¤ Motorgarantier; sätts ur spel om inte garantigivarens egna rekommenderade prylar används (relativt lätt att upptäcka om för stora moment har påverkat mekaniska delar)! Chipleverantören brukar dock ta över och svara för resterande drivlinegaranti - när garantin upphör kommer dock den valiga försäkringen in ... !Är det någon som vet hur det funkar det med försäkring, bilprovningen och motorgarantier med en effektbox ?
/Bosse
Varför säljer inte tillverkarna en "orginal effektbox som tillval" ??
Volvo säljer "orginal effektbox som tillval".
Arne.
Fördelar med Fiat 180 Multijet som jag vägde in vid valet av motorn är:
- Ca 15% mindre bränsleförbrukning /Hk
- Kamkedja (slipper utgift på 7-8tkr efter 5år)
- Serviceintervall vid 4800km istället för 4500km
- Mer tryck under pedalen när det behövs
- Kombinationen stark motor och automat ger lungnare körning
Nackdelar= högre pris och högre vikt på motorn.
Jag körde tidigare en Renault Master 2,5 148 hk med automat. En i mitt tycke kanonmotor
rapp, 1800varv vid 90km, lelativt tyst samt drog ca 1 lit/mil.
Är Fiat motorn lika bra så är jag helnöjd.
Sedan är inte den "nya" motorn försedd med bara kamkedja, den har både
kedja och kamrem, vilket kunde beskådas på Dysseldorfmässan. Gäller
177 hkr-motorn. Så något mindre reparationskonto skall man nog inte
förvänta sig. Tvärtom.
Nej välj bort Fiat.
Mvh
Kanske är upprepade växellådhaverier mer knutna till resp förare än till fabrikat på drivlinor eftersom just vissa tycks vara så upprepat utsatta men inte andra?Hej. Det är förvånande att alla Fiatägare kan "glömma " alla problem som varit med
dessa bilar framförallr just drivlina/växellåda, men även nya lådan med för hög ut-
växling på backen, sålletproblemen mm. Träffade tidigare i höstas en Hobbyägare som
varit inne med sin nya Fiat tre ggr just för växellådan.
Har själv drabbats av två vävellådshaverier med Fiat.
Nej välj bort Fiat.
Mvh
Hej Jaktfalken, om det är mig du avser/frågar, så har du mina huvudmotiv i den här "tråden"; http://www.husbilsklubben.se/forums/t53162/Tycker att du hade en redan snygg Burstner med 2 axlar vad var problemet.
Skulle nog avråda alla från att testa förbrukningen på detta sätt. En dieselmotor som suger in luft skall efteråt lyftas och mekas med, köra soppatorsk är därför rätt kostsamt.Jag körde medvetet tills den stannade och hade tankat 84 liter med "röret" ända upp.
I den Bürstnern mod 2010 (i726-G 4 ton man, 3 lit 157hk) så förbrukade Fiatdrivlinan i snitt 0,86 lit/mil under senaste tysklandsresan (tot 450 mil) vid för mig (= långtradarfart) normal körning
Heisann!
Jeg forstår ikke hvordan dere klarer å kjøre med så lavt forbruk. Imponerende, kjører dere med lav hastighet og veldig lave turtall/høyt gear?.
Jeg ser på spritmonitor.de og laveste forbruk logget der med 157 hesteren er 9,88 i snitt på en kassebil, og 11,44 i snitt på alle bilene registrert med samme motor.
Ãœbersicht: Fiat - Ducato - Spritmonitor.de
Wizard, om prylar tillverkas i Turkiet och beställs av av ex Fiat så gäller Fiats kvalitetskrav/specifikationer och inget annat (vilket alltid kontrolleras). Sak samma gäller och hanteras även av övriga biltillverkare Volvo, Audi, etc resp andra underleverantörsländer.
Tack för din gratulationen yalla yalla samt följande för din info;’Jag tror som du Rusken att det förekommer lite glädjesiffror i förbrukningen.
För det första så är det en stor konst att komma under 1l/mil med en medelstor husbil
på ca 3,5ton. Jag gratulerar i så fall.
En bil på 4ton drar ca 1,2l och en bil på 5ton och däröver minst 1,5-1,7l och då skall det vara medvind och pumpade däck.
/Bosse