• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya C1 körkort

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028
Hej
Nu blir det att provköra nya husbilen, klarade förarprovet i morse.
Så nu får jag köra bil mellan 3501 kg - 7500 kg.
Det var nog nyttigt med lite övning med tyngre fordon.
9 h teorilektioner, 5 h körlektioner ingår för att få C1 kortet, kostnad 740 € + teoriprov, uppkörning, nytt körkort och läkarintyg totalkostnad 878€

Ha de paffw

Gert8

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Nya C1 körkort

Kan bara gratulera å det varmaste till både bilen och nya behörigheten C1
hälsningar till hela familjen från Barbro och Gert

F

F.d. 28371

Guest

Gratulerer med C1 kørkortet! Hvor lang giltighet har det? Jeg fornyet mitt nettopp og innen EØS området har det nå en giltighet på 5 år, tidligere var det 10 år.

Tommy Gr

FD HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
1272
Medlemskap
2022

Grattis både till ditt nya körkort och den nya bilen. Hoppas ni får många trevliga resor framöver. Hälsa familjen.
Marianne och Tommy:)

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

"C1 kort?", vad är det egentligen i nuläget?
Har själv ett vanligt gammalt C-kort som ska förnyas 2012-01-29, 5-års intervall.

Finns det fördelar med att omvandla mitt C-kort till ett C1 kort och vad skulle för- och nackdelar i så fall bestå av, förutom begränsning av totalvikten till 7,5 ton vilket jag numera kan acceptera (ex förnyelseintervall, kostnader, mm)?

Kollade nyfiken som jag är på körkortsportalen, kunde inte hitta någon som helst info om ngt "C1" körkort, se nedan! Har myndigheten inte tagit upp samtliga sina möjliga körkortsklasser eller har de verkligen så dålig ordning på sin info?;

AM - Moped klass I
<LI style="LIST-STYLE-TYPE: none">A - Motorcykel <LI style="LIST-STYLE-TYPE: none">B - Personbil <LI style="LIST-STYLE-TYPE: none">BE - Personbil med tungt släp <LI style="LIST-STYLE-TYPE: none">C - Tung lastbil <LI style="LIST-STYLE-TYPE: none">CE - Tung lastbil med tungt släp <LI style="LIST-STYLE-TYPE: none">D - Buss <LI style="LIST-STYLE-TYPE: none">DE - Buss med tungt släp <LI style="LIST-STYLE-TYPE: none">Traktorkort <LI style="LIST-STYLE-TYPE: none">Förarbevis moped klass II <LI style="LIST-STYLE-TYPE: none">Förarbevis Snöskoter <LI style="LIST-STYLE-TYPE: none">Förarbevis Terränghjuling

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, paffw är finländare och de har andra regler med körkort. (Kolla där det står kommun.)

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Jaja Jankro du har rätt, jag trodde (?) att det var svenska förhållanden som diskuterades.

Om det nu gäller Finländska förhållanden, så gäller väl följande såvitt jag kan förstå;

CC1/C1E-klassen
Körkort i C1-klassen ger körkortsinnehavaren rätt att föra lätta lastbilar vars totalmassa är högst 7 500 kg. Körkort i C1-klassen tas sällan i Finland, eftersom samma mängd undervisning ger C-klassens körkort (ref http://www.ake.fi/autoilunerityis/sv/sivu43.htm).

Varför då inte vanligt C-kort i Finland i stället för ett C1-kort om det nu gäller Finland, blir ex kostnaden lägre?

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jaja Jankro du har rätt, jag trodde (?) att det.....................

Varför då inte vanligt C-kort i Finland i stället för ett C1-kort om det nu gäller Finland, blir ex kostnaden lägre?
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det är mänskligt att fela säger dom. Jag tror att jag hade fel en gång hösten 1982 har jag för mig :D :D.
Till verkligheten igen............. Paffw får nog svara på din fråga, men det kan kanske ha något att göra med yrkestrafik eller inte.

JANKRO.

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om det er samme kravene som i Norge og Tyskland så er teorien den samme for C og C1, men C har ekstra obligatoriske timer praksis og lengre oppkjørningprøve. Yrkeskjøring kommer på toppen av begge kortene om det ønskes. I Norge er kostnadene for C ca. 50% mer enn for C1. Fornyelsesintervallet er 5 år for begge klassene, og koster det samme.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Jag undrar hur det kommer att bli i Sverige.

För oss som redan har den högre C-behörighet så hoppas jag att man på ett enkelt sätt utan prov och uppkörning ska kunna få den lägre C1 behörigheten.

Det finns säkert dom med C-behörighet som kan tänka sig att gradera ner till C1. Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu, men detta var en tanke som slog mig.

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

C1 kommer också i Sverige i och med införandet av tredje körkortsdirektivet 2013. Finns långtgående planer på att ordna en träff för de som är intresserade av gå utbildning för att pröva för den nya behörigheten.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Slik det er i de land jeg kjenner som har begge så er det ingen grunn til å nedgradere til C1 om en har C - vedlikeholdet av kortet er eksakt det samme, lekarintyg og nytt kort hvert 5 år frem til fyllte 70 - deretter ekstra lekarintyg hvert år. Har du kort klasse C eller CE så vær redd om det.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Gratulerer med C1 kørkortet! Hvor lang giltighet har det? Jeg fornyet mitt nettopp og innen EØS området har det nå en giltighet på 5 år, tidligere var det 10 år.

Hej Solifer S7
Jag vet inte giltighettiden för jag har bara ett tillfälligt kort ännu, men jag tror att gäller lika länge som mitt gammla det gäller till 2028. Det nya C1 körkort kom i bruk i Finland sommare 2009. Jag får inte köra tex. en brödbil med mitt C1 kort utan att ta mera teorilektioner.
Måste börja göra mat nu Ha De Paffw

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Varför då inte vanligt C-kort i Finland i stället för ett C1-kort om det nu gäller Finland, blir ex kostnaden lägre?[/quote]

Hej
Jo det är dyrare att ta vanligt C kort mera teori och mera körlektioner
Ha de paffw

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Tanken var att om du egentligen inte har behov av att köra tung lastbil eller långtradare och att du istället kunde nedgradera behörigheten till C1 för att att eventuellt slippa krånglet och kostnaderna med läkarundersökningar och hanteringen runt det.

Men om det blir som Knut skriver att det är samma krav som C, så finns ju inte någon anledning att byta.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej
Ha de paffw[/quote]

Då är denna officiella körkortsinformation om Finska körkortsförutsättningar helt felaktig?;
"CC1/C1E-klassen
Körkort i C1-klassen ger körkortsinnehavaren rätt att föra lätta lastbilar vars totalmassa är högst 7 500 kg. Körkort i C1-klassen tas sällan i Finland, eftersom samma mängd undervisning ger C-klassens körkort (ref http://www.ake.fi/autoilunerityis/sv/sivu43.htm)."

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej
Ha de paffw

Då är denna officiella körkortsinformation om Finska körkortsförutsättningar helt felaktig?;
"CC1/C1E-klassen
Körkort i C1-klassen ger körkortsinnehavaren rätt att föra lätta lastbilar vars totalmassa är högst 7 500 kg. Körkort i C1-klassen tas sällan i Finland, eftersom samma mängd undervisning ger C-klassens körkort (ref <A href="http://www.ake.fi/autoilunerityis/sv/sivu43.htm)."[/quote">http://www.ake.fi/autoilunerityis/sv/sivu43.htm)."[/quote]

Det vet jag inte, men en på vår kurs funderade en att ta ett "riktigt" C kort och han fick ett pris (jag minns inte riktigt ) på ca 1200 -1400 €

Senast ändrad:
Toppen