• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya bedrägeriförsök

F

F.d. 52943

Guest
Har fått 3 samtal sedan igår kväll från "windows technical department regarding a problem with your computor" med olika uppringare.
Det sitter uppenbarligen flera och ringer på samma telefonlista.
Har bett dem vänligt men bestämt att ta en resa till en varmare trakt, men funderar på att i stället försöka spela med och ställa motfrågor, bara för att uppenhålla dem så länge som möjligt, om det kommer flera samtal. :rolleyes:

F

F.d. 24414

Guest
Sv: Nya bedrägeriförsök

Jag har F-skattsedel och är därför dubbelt utsatt av telefonterrorister som jag verkligen avskyr!
Jag har under ett antal år kört med att ropa "INTE INTRESSERAD!!!" och lagt på så fort jag misstänkt att det rört sig om bedragare, har man F-skatt är det mycket lätt att åka dit på en lång tvist om man svarar fel.
Jag skulle inte våga samtala med en bedragare då de är experter och kan (likt en uppträdande trollkarl) lura ett ovant offer att svara fel.
Förra våren hade jag 20-30 samtal i veckan från telefonmaffian som oftast i mitt fall är sydsvensk.
Sedan 6 månader kör jag med metoden att aldrig svara på nummer som inte finns i min telefonbok så jag är numera svår att nå.
Detta för att ett samtal med fel svar från mig kan kosta tiotusentals kronor eller i alla fall månader av arbete med att bestrida elaka fakturor.
Nya kunder får därför sända SMS så ringer jag upp efter jag kollat deras nummer.
Att telefonförsäljning överhuvudtaget är tillåtet förstår jag inte, att man ska vara rädd för sin egen telefon är hemskt.
Att stoppa utlänska samtal är naturligvis svårt men borde man inte kunna leta upp den svenska maffian och förhindra deras olagliga verksamhet?

När jag kolla upp telefonnummer så Googlar jag dessa, på t.ex. hitta.se finns de aldrig.
På Google kommer information om bedragare upp bara man slår in siffrorna.

F

F.d. 52943

Guest

Har också varit företagare innan jag gick i pension för fem år sedan. På den tiden var det mest katalogsäljare som ville ha "adressuppgifter bekräftade" via fax.
Dom som är aktuella nu verkar sitta i asien av deras engelska uttal att döma.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ett sätt att skydda sig är att använda Truecaller!

De har både försäljare och bedragare i sitt telefonregister, lägger man in en speciell ringsignal för dessa nummer kan man undvika att svara.

Det är också enkelt att på egen hand lägga in oönskade nummer.

F

F.d. 14324

Guest

Nej Roland, ge dig inte in i diskussion med dem även om det skulle vara roande en stund. I värsta fall klipper de och redigerar ihop ditt samtal till nåt helt annat och du får då som Bäckmark skriver en lång tids tråkigt jobb med att bestrida deras osanningar.
Nu är väl inte alla som ringer värsta sortens bedragare, men skulle du roa dig med att tjöta en stund med dem så se till så att du spelar in samtalet.

mvh jocke

D

Deleted member 11118

Guest

Jag svarar alltid jag är anställd på Microsoft. De lägger på snabbt som fan.

F

F.d. 53358

Guest

Min son fick en kraftigt saltad faktura, från ett företag, som gick direkt från kronofogden.
Min son åkte till kronofogden i Uddevalla och tog reda på hur han skulle förfara med detta.
Enligt kronofogden i Uddevalla:
Skicka tillbaka fakturan med påskrift" jag bestrider" strunta i inkassobrev, När det går till kronofogden, går man dit och bestrider kravet inom 10 dagar. Då går bevisbördan över till fordringsägaren och han måste gå vidare till tingsrätten och där få en dom.
Om man förlorar där betalar man in summan till länsstyrelsen, som inte får betala ut pengarna föränn domen vunnit laga kraft.
Det går att överklaga ända upp i högsta instans.
Man behöver inte betala någon rättegångskostnad, detta står fordringsägaren för.

Min sons saltade faktura halverades och han betalade. Kronofogden talade om att en falsk faktura som skickas till dem, är lika alvarligt som en falsk deklaration. Det kan bli företagsböter, som räknas ut beroende på omsättning i företaget. Det kan bli oerhört dyrt. De flesta falska fakturor, stoppar vid kronofogden, då det blir aldeles för dyrt att fortsätta och risken att vinna är fösvinnande liten.
Nyckeln mot falska fakturor är: Bestrid dem inom 10 dagar hos kronofogden.
Gör man på detta sätt kan man inte få någon anmärkning, enligt Kronofogden i Uddevalla

F

F.d. 55397

Guest

Det är sorgligt att brottslingar kan nyttja samhällsfunktioner som Kronofogden, både som hot och indrivare. Hit räknas även ockrare som gladeligen betalar ut pengar utan nån som helst kreditprövning.

Att säga nåt är farligt då de är duktiga att klippa, men "vänta lite" så kan luren ligga av en stund...

F

F.d. 52920

Guest

Det finns lättare sätt gratis , härma-leken t.e.x.
Ingen har orkat längre än fem meningar när det låter som ett eko i luren :)

F

F.d. 53358

Guest

Hej Roland
Jag tröttnade på dessa ständiga samtal... så jag åkte till Biltema och köpte en tryckluftdriven båttuta för 99kr. När man tutat i luren så blir det tyst. och så hör man inte av dem på flera veckor.
MVH/Hellisgurra

Ska skaffa en tuta vid nästa besök. Låter roligt.

F

F.d. 25267

Guest

Ta bort telefonnumret från hitta.se och gula sidorna eller gör som jag - fimpa den fasta telefonen permanent och spara flera tusen om året på köpet. Skaffa mobiltelefoner med oregade nummer. Bredband kan man ha ändå och villalarmet går på gsm. Jag tröttnade på alla idioter som ringde om allt möjligt skit. Det slipper jag helt nu. Fantastikt skönt. Skulle det mot förmodan ringa ett hemligt nummer svarar jag inte. Enkelt och effektivt

:twitcy:

Senast redigerad av en moderator:

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Jag har också ett reg.företag och fått många sk "Microsoft"-samtal. Efter att jag ett par gånger svarat dem med "I have no computer" har jag inte fått nåt samtal fr dem på över 1 1/2 år. Hoppas det håller i sig! :D

F

F.d. 55521

Guest

Jag brukar informera dem om att de har ringt vår konsulttelefon och att jag måste fakturera dem, om de vill ha svar på några frågor. Varje fråga kostar 50 kr och innan jag svarar på några frågor så vill jag ha en fakturaadress.
Tyvärr vill de inte ge mig någon sådan så jag ha inte tjänat några pengar den vägen.
När jag hör att det är någon som inte pratar svenska så lägger jag bara på, utan att säga något.

F

F.d. 52943

Guest

Vi har nu fått 8 samtal. Har börjat svara på svenska. Dom tröttnar rätt fort och lägger på.
Verkar vara dålig samordning i organisationen eftersom dom fortsätter att ringa trots dåligt resultat - olika uppringare varje gång.

Nevisen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025

Ja, dessa Microsoftbedragare.... Har fått 3 sådana samtal på kort tid (förra året). Första gången blev jag väldigt förvirrad men när kvinnan sa att jag ska starta min dator så hon kan hjälpa mig fattade jag ju... jag bad henne skicka mig ett brev med information om "de allvarliga felen" jag har... då la hon på. Blev skraj att det var ett "collect call" då jag i början inte ens uppfattade vad som sas och hur jag svarade men efter samtal till Telia så blev jag lugn, inga betalsamtal registrerade.
Andra gången ringde en herre, då spelade jag trög och bad honom förklara gång på gång vad för problem jag har, till slut lessnade han och la på.
Tredje gången sa jag bara fuck off och la på.

F

F.d. 25267

Guest

Vi har nu fått 8 samtal. Har börjat svara på svenska. Dom tröttnar rätt fort och lägger på.
Verkar vara dålig samordning i organisationen eftersom dom fortsätter att ringa trots dåligt resultat - olika uppringare varje gång.

Varför säger ni inte upp den fasta telefonen och slipper allt sådant? Med oregade mobiltelefoner bestämmer ni själva vilka som får ringa. Man slipper bli förbannad och vara otrevlig. Ni kan stänga av ljudet på natten och får vara ifred när ni vill. Slipper försäljare, insamlingar, busringningar och annat skit. Lämna numren enbart till de ni vill ska få ringa. Det är ju så enkelt att slippa allt sådant. Hos tex. Boxer kan man ha enbart bredband utan att betala för någon fast telefon. Moderna villalarm arbetar via gsm. Det som ni sparar räcker mer än väl till två mobiltelefoner och samtalen också

F

F.d. 52943

Guest

I vårt fall var det inte mobiltäckningen, utan bara så att vårt gamla telnr är det som hela bekantskapskretsen och släkten använder. Känns lite brunt att behöva släppa det. De privata mobilnumrena har vi hittills behållit inom den trängre familjekretsen (ooops - kom just på att mitt mobilnr finns i min profil - kanske säger nåt om vårt förhållande till HBK)..

(OK jag vet några affärsbekanta som också har mitt privata mobilnr, men va fan - vem är perfekt?)

F

F.d. 29925

Guest

I vårt fall var det inte mobiltäckningen, utan bara så att vårt gamla telnr är det som hela bekantskapskretsen och släkten använder. Känns lite brunt att behöva släppa det. De privata mobilnumrena har vi hittills behållit inom den trängre familjekretsen (ooops - kom just på att mitt mobilnr finns i min profil - kanske säger nåt om vårt förhållande till HBK)..

(OK jag vet några affärsbekanta som också har mitt privata mobilnr, men va fan - vem är perfekt?)

Sen några år tillbaka kan du ha ditt "hemnummer" till mobilen. Man kan tom ha samma nummer till två mobiler.

Toppen