Så vi som då t.ex kör Rapido har betydligt sämre bilar ?
Ja,
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Så vi som då t.ex kör Rapido har betydligt sämre bilar ?
Sämre ja men betydligt nej . Det handlar om att man vill få det bästa och det mesta för pengarna. I mitt fall så var det planlösning och lastvikt som avgjorde (och kanske motor ) tittade på lyxigare varianter men tycker inte dom erbjuder tillräckligt mervärde för oss.
Hejsan!
Är grön när det gäller husbilar och fabrikat av dessa.
Är uppvuxen i båt och kan det mesta om de olika fabrikaten till sjöss.
Vet t.ex. skillnaden från en Bayliner 2007 års modell till en Storebro från 1995. Samma pris men enorm skillnad i kvalitet och känsla. Men när det gäller husbilar så är det värre med kunskap.
En 10-12 år gammal bil som gått 8-10000 mil kostar i princip samma som andra fabrikat som är 1-2 år gamla och gått 2000 mil.
Idag rullar vi en liten fräsch äldre (2002) Hobby med alkov som vi trivs jättebra med men känner att det kanske snart är dags att byta upp sig.
Vi kikar på allt mellan 10 år gamla bilar till sprillans nya och märker att det är inte så stor skillnad att köpa en ny Rimor (eller liknande) till en 10 år gammal Rapido/Niesman Arto.
Är det lika stor skillnad på kvaliten och känslan i husbilar som i båtar?
Dela gärna med er av era kunskaper. Layouten vet vi hur den ska vara så jag är mest ute efter att få förkovra mig i kvaliten kring husbilar.
Väl mött
Tänk också på att de olika fabrikaten har sina instegs modeller, så bara för att fabrikatet klingar Premium är det inte självklart att den modellen man är intresserad av tillhör premium segmentet. Ta ett exempel på klassen under de stora premiumfabrikaten. Burstner som har/hade likvärdiga planlösningar på Aviano och på Elegance modellerna, där det dock skiljer sig rätt ordentligt när det kommer till tex vinterkomfort och vissa material skillnader, fönster, dörrar placering av tankar osv.
Sen vad ska bilen användas till, fritidsintressen är jag i behov av garage i husbilen mm. om inte bilen passar ens behov finns risken att den blir stående och inte används och då spelar nog inte Premium kvsliten in.
Bara lite tankar!
Byta bakaxel,läckande drivaxlar och bromsar? Varför skulle detta hända? Min förra HB var från -91 & där hände visserligen en del som jag fick åtgärda men det kostade inga stora pengar & det var enkelt att åtgärda själv. En del av felen var jag medveten om när jag köpte den. Min nuvarande HB som lag haft i 2 år har jag full historik på & aldrig behövt göra någonting förutom ABS-enheten som jag bytte förra veckan. Om något allvarligt skulle hända med en äldre HB så täcker prisskillnaden till en ny den reparationen med råge.
---------------------------------------------------Vad som skiljer på en äldre och nyare bil är driftkostnader. En 10 år gammal Iveco är inte så kul och börja renovera, typ byta bakaxel,läckande drivaxlar och bromsar. Fråga vad en service kostar på en Iveco eller MB när mätaren passerat 10-15 tusen mil. Ska du inte använda bilen vintertid i Sverige så skulle jag absolut köpa en ny med alla garantier mm. Men det är mitt val
Jo det är den på bilden som jag har. Om alla dom felen som uppräknades mot förmodan uppträder på en bakhjulsdriven HB typ IVECO, Mercedes, Ford etc. så kan man ju titta på en framhjulsdriven istället. För min del tror jag att det inte spelar någon roll vad drivlinan anbelangar. Fortfarande är det ju så att prisskillnaden mellan gammal & ny HB täcker reparationskostnaderna gott & väl. Att kolla upp inköpsobjektet vad gäller skick, funktion & historik är A & O. Mer kan man ju inte göra för att känna sig säker. Men det är klart, man kan ju lägga upp 1/2 till 2/5 miljon för att känna sig säker & trygg, i alla fall så länge man har garanti.Nu vet jag inte om det är den bilen du har nu som är på bilden, för det är inte en bakhjulsdriven Iveco. Och visst kan man reparera bilen själv så är en äldre bilen ett alternativ!
---------------------------------------------------
Hejsan, det är ju tur att vi alla är olika och tänker olika, annars så skulle det ju inte finnas tio år begagnade bilar åt dem/oss som vill ha det, eller helst ännu äldre.
Om man meckar själv så är ju bilen bättre att förstå sig på ju äldre den är, och till slut vet man var "man har den" till varje del. Kostnaden för reservdelar som då skickas efter på nätet blir nästan löjligt låg vid ex. bromsrenovering m.m.
Det jag mest reagerar lite mot i ditt inlägg är att du skriver vad service kommer att kosta när bilen är gammal.
Vi som har äldre bilar reagerar nog mera på vad alla dyra påtvingade, ibland mystiska korta serviceintervaller kostar ägaren av nya bilar med det ständiga hotet att "sköter du inte alla våra påhittade serviceintervaller så mister du garantin på hela bilen".
Hög värdeminskning, just nu hög beskattning plus påtvingade dyra serviceintervaller med hutlösa priser på delarna till nyare bil, kontra väldigt liten värdeminskning, service vid verkligt behov med nätdelar till rätt pris och en och annan renovering på en äldre bil......... Som sagt det är tur att vi ser olika på kostnader.
Obs. Inte alls illa menat bara en annan vinkel på kostnadsproblemet.
M.v.h. JANKRO.