• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny trend har tyvärr kommit till vårt land.

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Finns det någon " Juridik " kring det som tas upp i tråden. Jo, det gör det !
Vad betyder det här ordet " fricampa "?
Är det " markägaren" som bestämmer vilka som ska få köra in i terrängen eller är det " lagen ?
Kan det handla om bommar på enskild väg?
Finns det lagar kring bajs/kiss ? Förmodligen! Men Håll Sverige rent antyder ju att det egentligen är ok... bara man gräver ner. O så är det förmodligen.
Mm mm mm ?
Jag kan tänka mig att en del använder ordet fricampa... också när de parkerat över natten på en helt ok parkeringsplats utan avgift, i motsats till en plats ( stellplatz) som tar avgift.
 

Harald1322

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Bergen
Det vi kan se med ca 8 års freecamping med bobil i landet vårt er at det har blitt veldig populært å bygge om stasjonsvogner, små arbeidsbiler slik at man kan sove i dem når man fricamper ute i den svenske naturen. Takbiler tilhører også denne gruppen.
Dette er en rimelig måte å nyte vår fantastiske natur på, men baksiden (i dobbel forstand) er hvordan du tar vare på toalettbehovet ditt. Siden det å gå på toalettet ikke kan løses i en bil eller et mindre arbeidskjøretøy, ivaretar man sine behov i naturen.
Nå har vi lagt merke til hvordan grunneiere stenger tomt etter tomt fordi det er store mengder avføring i disse områdene.
Vi har tidligere på dette forumet hatt diskusjoner angående stengte veistasjoner av samme grunn.
Jeg har skrevet til Park4night og nevnt problemet, men ble fortalt at de var miljøsertifisert og jobber strengt med disse problemene ???
Kan problemet løses?
Kan jo bruke hundepose....
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
550
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag har vid olika tillfällen försökt lansera "nattparkering" i stället för fricamping här i forumet. Det ger färre associationer till begreppet camping med allt vad det kan innebära i form av markiser, möbler, grillar, mattor mm.

//Michael, medlem

Håller med Michael.
Så här brukar jag säga:

Använd aldrig orden: camping, fricamping, vildcamping, fulcamping, tjyvcamping, eller liknanade ord, orden är framtagna av campingindustrin för att få husbilsägare att skämmas, eller bli mobbade av folk, om man parkerar sin husbil på annat ställe än en dyr campingplats. Med tiden blir dessa ord en sorts sanning.

Parkering är det enkla ordet. Vad man sen gör i bilen har ingen betydelse, äter, sover, läser, tar en tupplur, går en promenad....
Att parkera en husbil har väldigt lite med camping, dvs "upprättande av lägerplats", att göra.

Roysan
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
448
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Håller med Michael.
Så här brukar jag säga:

Använd aldrig orden: camping, fricamping, vildcamping, fulcamping, tjyvcamping, eller liknanade ord, orden är framtagna av campingindustrin för att få husbilsägare att skämmas, eller bli mobbade av folk, om man parkerar sin husbil på annat ställe än en dyr campingplats. Med tiden blir dessa ord en sorts sanning.

Parkering är det enkla ordet. Vad man sen gör i bilen har ingen betydelse, äter, sover, läser, tar en tupplur, går en promenad....
Att parkera en husbil har väldigt lite med camping, dvs "upprättande av lägerplats", att göra.

Roysan
Fast man kan ju tycka att går över till att vara camping när man "Parkerar" från To till Sö på samma plats. Att stå över natten tror jag nog att många tycker är helt ok.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.211
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag har själv råkat ut för hur det kan bli med fricamping. När vi kom ner till vår lilla sjö via skogsvägen en förmiddag kände vi att det luktade rök och snabbt fann vi hur det började sprida sig i gräset från en eldplats nere vid stranden. Som tur var lyckades vi släcka och tillkalla brandkåren så ingenting allvarligt hände. Inget bevis på att det var husbilscampare men vi hade vid flera tillfällen sett övernattande fricampare vid sjön. Det har även hänt en gång att man grillat/eldat på bryggan med brännmärken som följd. Numera sitter det en förbudsskylt vid påfarten för att förhoppningsvis skrämma någon. Har en en granne som blivit utsatt för nedskräpning och där sitter det numer en vägbom. Detta ofog kallar jag hellre för fulcamping/fricamping/vildcamping/tjuvcamping än parkering för natten. Ska man bara parkera kan man göra det på en allmän parkeringsplats och inte missbruka allemansrätten.
Jag har absolut ingenting emot att man använder sig av allemansrätten men man får absolut inte missbruka den. Märker jag att man ovälkommet utnyttjar vägen finns risk att det råkar falla ett träd över vägen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.711
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Här i Södra Sverige, så brukar det finnas 5 tyskar och 1 svensk bil vid badparkeringen. TC används bl.a. för att tömma kemtoan, för de vet ingen annan plats (kan va ett problem). Gråvattnet rinner efter bilen när de sedan kör - förstås.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det har alltid funnits avarter i husbilslivet. Jag har aldrig kunnat hålla truten, utan påpekar när jag anser det ser för jävligt ut. Någon gång har jag haft fel och bett om ursäkt för det men ändå fått förståelse för att jag reagerat. Men oftast har jag haft rätt, inte så sällan med påföljd att man försökt rätta till. Någon gång blir det hårda ord om att det ska jag skita i, vilket jag aldrig gör. Hittills har det aldrig blivit handgemäng :cool:. Men vi i HBK ska alltid reagera. Ser det för jävligt ut, är det förmodligen det. Reagera. T o m tyskar begriper det! Sen vete fasen om de är värre än oss..., de är bara så många fler!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sen har jag skrivit på annan plats hur eftersatt toaletter och tömningsmöjligheter är på svenska vägar. Tror vi är sämst i Europa, samtidigt som allt fler RV söker sig hit! Det är en stor del av vår eftersatta infrastruktur! Kostar lite men ger mycket.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
550
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Så det blir "camping" om man står kvar mer än en natt?
Men för en personbil är det fortfarande parkering då. Även om det går att äta sova etc i en vanlig V70.

Förr hette det att tälta, var gjorde att tälta blev camping, och senare parkering av bil blev camping????

Camping i betydelsen "upprätta lägerplats".

Då mängden prylar blev större, brasa, grill, stolar, tvättlina, högljudd stereo, kanske tälta blev lägerplats. (Camp)

På vissa ställer finns en liten gul skylt med ett tält som är överstruket.
Under med texen camping förbjudet.
Kanske för att det både är förbjudet både att tälta och, eller upprätta läger.

Picknick är kanske ett bra ord om man ställer ut ett par stolar vid husbilen?
Husbilspicknick.

Roysan
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
448
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Så det blir "camping" om man står kvar mer än en natt?
Men för en personbil är det fortfarande parkering då. Även om det går att äta sova etc i en vanlig V70.

Förr hette det att tälta, var gjorde att tälta blev camping, och senare parkering av bil blev camping????

Camping i betydelsen "upprätta lägerplats".

Då mängden prylar blev större, brasa, grill, stolar, tvättlina, högljudd stereo, kanske tälta blev lägerplats. (Camp)

På vissa ställer finns en liten gul skylt med ett tält som är överstruket.
Under med texen camping förbjudet.
Kanske för att det både är förbjudet både att tälta och, eller upprätta läger.

Picknick är kanske ett bra ord om man ställer ut ett par stolar vid husbilen?
Husbilspicknick.

Roysan
Vore bättre med en skylt övernattning förbjuden istället för camping förbjuden. Problemet är ju på badplatser med få parkeringar och då upptagna dygnet runt så lokalbefolkningen inte kan parkera och bada. Brukar då komma upp skyltar med p-förbud nattetid eller endast PB1.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
448
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Men om man vill bada då?
Kvälls bad, midnattsbad....

Roysan
Jag förstår vad du menar. Vill vi har mer förbud ska vi givetvis strunta i att man inte vill ha folk att övernatta på parkeringar. För vanligt folk betyder det att man campar när man står "parkerad" tex. en hel helg. Står det då en skylt med ett överkryssat tält och text camping förbjuden så åker i alla fall jag vidare.
 
Toppen