• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny startmotor? Renault 4 och 5.

I

Ice-Man

Guest
Nu behöver jag hjälp!
Jag har en Toro Groundsmaster 72 gräsklippare med en Continental R motor (839-46) som även återfinns i Renault 4 och 5 årsmod 1972-84.

Det verkar som startmotorn håller på att ge upp? Den beter sig som om batteriet vore urladdat. Drar runt hyffsat bra den första sekunderna för att sedan gå allt långsammare. Jag kan inte gärna dra ur ett nyladdat bilbatteri på 15 sekunder. Har testat med annat batteri med samma resultat.

Bifogar bild på startmotorn och märkskylten på motorblocket.

Möjligtvis någon som har en liggande långt ner i nån låda eller vet om det är lönt att ge sig på o kolla kolen?

Bilagor

• DSC_0276.jpg
    DSC_0276.jpg
    238,7 KB · Visningar: 4
  • DSC_0220.jpg
    DSC_0220.jpg
    298,6 KB · Visningar: 1

sören.h

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Ny startmotor? Renault 4 och 5.

Kan räcka men nya bussningar och ev kol låter som den "fältar"
eller dålig jord.
/Sören

F

F.d. 24414

Guest

Även jag gissar på att den "fältar" vilket betyder att bussningarna är så pass slut att rotorn tar i statorn, nya bussningar löser det men kolla så att ingen av kopparfälten på komuntatorn är bränd/har en avvikande färg.
Kolla också pris på en ny så du ser om det ens är värt att byta bussningar.
I dag finns det ofta mycket billiga nytillverkade startmotorer (och generatorer) så att reparera dessa är ett utöende hantverk.
Jag jobbade med det 5-7 år på den gamla goda tiden och då kunde man tjäna på att reparera nästan allt, nu tar Biltema under 1000:- för en ny 100A generator........

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er og svært stor likhet mellom startmotorer av forskjellige merker, det en må kontrollere er at geometrien på festet stemmer og at det er rett tanning på bendixen - pluss at det er plass til startmotoren.

I

Ice-Man

Guest

Tack för era svar, jag visste väl att jag kunde lita på er :)
För några starter sedan gick startmotorn som den skulle. "Förfallet" har alltså gått ganska snabbt.
Tänkte jag skulle testa att koppla startkabel direkt mellan batteriet och startmotorn för att utesluta dålig kontakt och om inte det funkar bättre så får jag väl skruva loss den och skaffa en ny. Man borde kunna känna glappet om bussningarna är slut?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det skulle ikke være mer enn 2 lange skruver for å skille hele motoren, inne kan du lett se hva som er galt. Og som Bäckman sier se på fargen på viklingene, er de like så er fiksen enkel, hvis ikke så ny motor. Det som skjer er at så lenge ankeret snurrer fritt i forhold til statorene så går motoren normalt - i det øyeblikket en får touch så er det nesten game over. Prøver en å presse så brenner en lett viklingene og kullene. Husk dette er en motor som ikke er laget for å kjøres lenge så den har glidelager i begge ender og små marginer. Nye bussinger og nye kull og den er som ny - oftest.

Toppen