• Hösterbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2020 samt hela år 2021.*
    Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

    Medlemsskap ger, föruom tillgång till fler delar i forumet, även full tillgång till alla ställplatser som husbilsklubbens medlemmar har samlat in under många år.
    Husbilsplatser

    *) Erbjudandet gäller enbart de som inte varit medlem tidigare.

Ny snabb färja till Sassnitz från Ystad

nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
468
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Roade mig med att räkna på alternativen
Oxie till Hamburg med tung husbil 7,5 m lång 2,9 m hög drar 1,2 l/mil
Tidsåtgången räknar vi pensionärer inte
2 124 kr över Öresundsbron och StoraBält bron
2 708 kr via Ystad - Sassnitz
2 572 kr via Gedser - Rostock
2 204 kr via Rödbt - Putgarden
1 422 kr via Trelleborg - Rostock
 

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
7.196
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Roade mig med att räkna på alternativen
Oxie till Hamburg med tung husbil 7,5 m lång 2,9 m hög drar 1,2 l/mil
Tidsåtgången räknar vi pensionärer inte
2 124 kr över Öresundsbron och StoraBält bron
2 708 kr via Ystad - Sassnitz
2 572 kr via Gedser - Rostock
2 204 kr via Rödbt - Putgarden
1 422 kr via Trelleborg - Rostock
Thomas, kompletterar din översikt med Finnlines linje Malmö - Travemünde, här är priserna jag fick fram när jag fyllde i:
- Datum 17 september
- 2 personer
- Husbil 6.01 - 8.00 m
- HBK- medlem, vilket ger 25% rabatt på morgon-/dagturen.

5F2F3F76-BBB3-4E5A-8000-F5D1A8D3206E.png

Undrar om Finnlines 690 kr inte är det billigaste sättet att nå Tyskland, om det nu är det som efterfrågas?

TommyD
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7.962
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Roade mig med att räkna på alternativen
Oxie till Hamburg med tung husbil 7,5 m lång 2,9 m hög drar 1,2 l/mil
Tidsåtgången räknar vi pensionärer inte
2 124 kr över Öresundsbron och StoraBält bron
2 708 kr via Ystad - Sassnitz
2 572 kr via Gedser - Rostock
2 204 kr via Rödbt - Putgarden
1 422 kr via Trelleborg - Rostock
Vid sådana här jämförelser, vilken driftskostnad per mil använder du då?
 

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
7.196
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Vid sådana här jämförelser, vilken driftskostnad per mil använder du då?
I mitt exempel, inlägg 22 skall för jämförelsens skull läggas till milkostnader för Travemünde - Hamburg som är ca. 80 km. Säg att driftskostnaden är 25 kr/milen så blir det 200 kr + Färjan 690 kr, totalt 890 kr som troligen är oslagbart. Att det sedan är en otroligt trist resa på 9 timmar i en eländigt tråkig miljö är en helt annan sak.

TommyD
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Thomas, kompletterar din översikt med Finnlines linje Malmö - Travemünde, här är priserna jag fick fram när jag fyllde i:
- Datum 17 september
- 2 personer
- Husbil 6.01 - 8.00 m
- HBK- medlem, vilket ger 25% rabatt på morgon-/dagturen.

Visa bilaga 198774

Undrar om Finnlines 690 kr inte är det billigaste sättet att nå Tyskland, om det nu är det som efterfrågas?

TommyD Men nio timmar som man ska sitta av! När jag var ung så tog jag alltid sådana avgångar men nu vägrar jag, nattavgång med hytt gäller för mig, åker jag dagtur så finns det ofta billiga daghytter!
 

nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
468
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Det är ju väldigt lågt, finns väl ingen husbil som rullar under 25Kr/mil? Troligen inte ens min som både är gammal/avskriven och servas och repareras uteslutande av mej själv.
Då gör vi en kalkyl på vad husbilen kostar
Förutsättning: Bilen värd 500 000 kr, kör som medelbilen 800 mil/år
25 000 Värdeminskning 5%
1 000 Oljebyte 2 000 kr vart annat år
1 200 Service var 4 800 mil
2 000 Kamremsbyte var 4:e år
1 300 Däck var 6:e år 2 000 kr/st
13 400 Bränsle 800 mil
43 900 Summa per år ==> 55 kr/mil

Har aldrig räknat så här - undra om jag har råd att köra vidare :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7.962
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Då gör vi en kalkyl på vad husbilen kostar
Förutsättning: Bilen värd 500 000 kr, kör som medelbilen 800 mil/år
25 000 Värdeminskning 5%
1 000 Oljebyte 2 000 kr vart annat år
1 200 Service var 4 800 mil
2 000 Kamremsbyte var 4:e år
1 300 Däck var 6:e år 2 000 kr/st
13 400 Bränsle 800 mil
43 900 Summa per år ==> 55 kr/mil

Har aldrig räknat så här - undra om jag har råd att köra vidare :)
Skatt och försäkring, uppställning?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7.962
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Skatt och försäkring, uppställning?
Om jag räknar snällt, inkl skatt och försäkring helår, ingen värdeminskning blir det 37Kr/mil! :)

Om jag räknar med att den är avställd en del av året kommer jag till 27kr/mil utan att det är något oförutsett inräknat.

Så att räkna 30Kr/mil för transportkörning är definitivt inte för mycket!
 

cgwik

HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Då har du ändå inte med skatt och försäkring men du har å andra sidan räknat hela kamremsbytet varje år.
De flesta av dina kostnader är ju lika oavsett om du kör 200 mil/år eller 1500 mil per år. Har din bil några år på nacken tillkommer ju även reparationer, en del åldersbundna och en del milbundna. Värdeminskningen bör nog delas upp i en årsbunden och en milbunden, min gissning är att av dina 25.000 är 17.000 årsbundna och 8.000 är milbundna (800 mil x 10 kr). Hur mycket mindre vill du själv ge för en bil som gått 1.000 mil mer än en annan bil?
Då hamnar du på en hög fast kostnad på runt 25.000 kr per år och en rörlig kostnad på 25-30 kr/mil
Detta förutom alla "bra att ha-grejer" som man gärna uppgraderar sin bil med.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7.962
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Då har du ändå inte med skatt och försäkring men du har å andra sidan räknat hela kamremsbytet varje år.
De flesta av dina kostnader är ju lika oavsett om du kör 200 mil/år eller 1500 mil per år. Har din bil några år på nacken tillkommer ju även reparationer, en del åldersbundna och en del milbundna. Värdeminskningen bör nog delas upp i en årsbunden och en milbunden, min gissning är att av dina 25.000 är 17.000 årsbundna och 8.000 är milbundna (800 mil x 10 kr). Hur mycket mindre vill du själv ge för en bil som gått 1.000 mil mer än en annan bil?
Då hamnar du på en hög fast kostnad på runt 25.000 kr per år och en rörlig kostnad på 25-30 kr/mil
Detta förutom alla "bra att ha-grejer" som man gärna uppgraderar sin bil med.
Var ser du ett komplett kamremsbyte varje år?
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Då gör vi en kalkyl på vad husbilen kostar
Förutsättning: Bilen värd 500 000 kr, kör som medelbilen 800 mil/år
25 000 Värdeminskning 5%
1 000 Oljebyte 2 000 kr vart annat år
1 200 Service var 4 800 mil
2 000 Kamremsbyte var 4:e år
1 300 Däck var 6:e år 2 000 kr/st
13 400 Bränsle 800 mil
43 900 Summa per år ==> 55 kr/mil

Har aldrig räknat så här - undra om jag har råd att köra vidare :)
Så skulle jag inte räkna på en enskild resa. Om jag kör 100mil mer eller mindre per år påverkas inte de fasta kostnaderna märkbart. Så i jämförelse mellan genväg dyrare färjekostnad och omväg billigare färjekostnad skulle jag hamna runt 20 kr milen. Min diselförbrukning ca 0,95 l /mil. Tänker jag helt fel?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7.962
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Så skulle jag inte räkna på en enskild resa. Om jag kör 100mil mer eller mindre per år påverkas inte de fasta kostnaderna märkbart. Så i jämförelse mellan genväg dyrare färjekostnad och omväg billigare färjekostnad skulle jag hamna runt 20 kr milen. Min diselförbrukning ca 0,95 l /mil. Tänker jag helt fel?
Ja, du tänker fel, undantaget värdeminskning som kanske bara är delvis beroende, är väldigt många av kostnaderna direkt eller indirekt kopplade till hur långt du kör. Att tro att det bara är bränsleförbrukningen som är rörliga kostnader är att stoppa huvudet i sanden, vilket man ju gärna gör med det man gillar..? :) Även bränsleförbrukningen brukar nog de flesta räkna med det lägsta värdet man någonsin har haft inklusive medvind, nedförsbacke och hemlängtan! :)
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Ja, du tänker fel, undantaget värdeminskning som kanske bara är delvis beroende, är väldigt många av kostnaderna direkt eller indirekt kopplade till hur långt du kör. Att tro att det bara är bränsleförbrukningen som är rörliga kostnader är att stoppa huvudet i sanden, vilket man ju gärna gör med det man gillar..? :) Även bränsleförbrukningen brukar nog de flesta räkna med det lägsta värdet man någonsin har haft inklusive medvind, nedförsbacke och hemlängtan! :)
Du har inte övertygat mig. Minerfarenhet säger att värdeminskningen hänger nästan bara samman med ålder om inte körsträckan är extrem. Service o kamremsbyte påverkas för de flesta husbilar inte av körsträckan. Under mina snart 30 år med husbil har reparationskostnader relaterat till körda mil varit mycker blygsamma. Så vad är det då utöver bränsle och däck som är stora kostnader för dig per mil. Vad beträffar bränsleförbrukningen borde jag skrivit 0.85 om jag skulle tagit hänsyn till både medvind och hemlängtan. Nu är kanske min gasfot ovanligt lätt men jag har inte så bråttom. Möjlighet att släppa förbi dem som har det finns det alltid.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7.962
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Man kan räkna lite hitan och ditan på alla kostnader..men tråden handlar inte om kamremsbyte utan specifikt om olika kostnader att ta sig till Tyskland via olika förbindelser. Alla sådana här utsvävningar i trådarna från grundämnet gör att forumet blir ointressant i längden..
Har du läst hela tråden..?
 
Toppen