• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny matta.

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Som en del av er redan vet, köpte vi en ny husbil i höstas, och nu planerar jag att lägga in en lika dan matta som jag gjorde i den gamla. Det var en matta med "pluttar" under, det blev kanon bra och dessutom mycket skön att gå på. I denna nya bil hade jag tänkt mig att lägga in någon typ av ljuddämpning med en viss isolerande effekt under mattan. Har funderat på sådant man lägger under laminat golv, det får ju inte bygga för mycket. Är det någon här som har något tipps eller idè om vad jag skulle kunna använda? Jag vill inte lägga in värmeslingor.........varför? det bara är så.:rolleyes:

Hälsningar Kerstin
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ny matta.

Jag har sett någon sorts underlagsmatta som ser ut som pressat trassel. Jag kan tänka mig att den har både en ljuddämpande och värmeisolerande effekt samtidigt som den är tillräckligt styv för att ovanförliggande matta inte skall kännas som att gå på en svamp. Det är ju viss skillnad på underlagsmatta som skall ligga under en parkett där det inte blir punktbelastningar (på mattan).

Har du tillräckligt hög tröskel till toadörren så att denna går fri?
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Ny matta.

Hej Michael!

Det där med toalett dörren tror jag inte blir något problem, men skulle så vara
fallet får jag hitta en snygg lösning på detta.
Det material du nämner låter intressant, kan det vara det där som ser ut som filt och är någon cm eller så. I så fall bygger den ju en del och det kan bli problem på vissa ställen. Jag skall kolla byggvaruhusen och även de som säljer liknande material till bilar.
Jag vill passa på att säga att jag set ett inlägg av dig, där du visar vilka förändringar du gjort i din bil..............MYCKET snygga grejor, ser proffsigt och välgjort ut, allt i min stil som är pedant.:msn_thumbup:

Hälsningar Kerstin
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ny matta.

Hej, det finns ett annat matrial som säljs i skivor 3 eller 6mm tjocka. De är rätt styva och borde klara av en mjuk matta, men det kan vara värt att testa först. De ligger bra på plats med dubbelhäftande tejp. Värmeisoleringen är god och de passar även ihop med golvvärme om man vill komplettera senare. Matrialet heter DEPRON och påminner om det svarta skummatrialet som kött brukar ligga förpackat i. Här har du en sida där du kan läsa lite om dem, fast de går att köpa i de flesta färg/golvbutiker. Lycka till, men som sagt de kan vara för mjuka.

Golvvärme

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Ny matta.

Hej JANKRO!

Tack för tippset, detta verkar ju vara precis vad jag är ute efter. :)
Jag skall göra ett besök i golvbutiken snarast.
Återkommer i forumet när jag fått mer info, det kanske är fler som funderat på samma sak som jag.

Hälsningar Kerstin
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Ny matta.

Hej igen!

Har kollat de där materialen EBISOL och DEPRON. Tyvärr är det så att man måste ta bort den befintliga plastmattan i bilen. Om man inte gör det så pulvriseras skivorna med tiden och blir till damm som kan sprida sig i bilen.
Jag får leta vidare och se om det finns något annat material.

Hälsningar Kerstin.
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Ny matta.

Hel
En tjockare heltäckningmatt ger ljuddäpning och värmeisolering mattan med pluttar på som du skriver om tror jag är en så kallad balkongmatta den funkar säkert också
Mvh Deicer
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ny matta.

Jag vill här lägga in en varning:

Vi har lagt in en matta i bilen som jag tror är av återvunnen PET-plast med pluttar på baksida. Jättebra att gå på och lätt att skära till efter en mall. Snygg också i den gråblå kulören som passar med inredningen.

MEN...det finns uppenbarligen olika kvaliéer av denna matta. Nuvarande har spetsiga pluttar och jag har nu upptäckt att dessa pluttar har mer eller mindre pulvriserats och ligger som ett tunnt dammlager under mattan. Detta hände inte med motsvarande matta i förra bilen. Där var pluttarna rundade.

Spetsiga pluttar köpt hos Hornbach, Sverige.
Rundade pluttar köpt hos Bahr i Lübeck (mitt emot CITTI).
 
Toppen