• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny leksak till kameran (och stativet)!

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
För några år sedan såg jag en artikel om den och det skapade genast ett ha-begär. Men den var alldeles för dyr att köpa. Nu har, för första gången som jag kunnat se, äntligen dykt upp en begagnad och jag slog till direkt. Hoppas bara att jag får användning för den :rolleyes: :

20141012-003.jpg

20141012-010.jpg
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Ny leksak till kameran (och stativet)!

Efter ett par öl får jag samma konstiga vinklar, dock verkar din stabilare.:spinny:

Hoppas du får nytta av din nya grej. Du kan väl lägga in något resultat.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Ny leksak till kameran (och stativet)!

Har aldrig sett maken till avancerad ” grunka ” innan.
Känns som man måste gå på kurs 1 vecka på Lunds Universitet för att använda den.

Du måste förklarar lite närmare för oss amatörer vad syftet är med detta tillbehör.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ny leksak till kameran (och stativet)!

Det är helt enkelt ett stativhuvud för att kunna ställa in kameran i den vinkel jag önskar. Speciellt lämpligt för långa exponeringar samt arkitekturfoto och landskapsfoto där det är viktigt att få horisonter horisontella och byggnader att inte luta på bilderna.

Vanligtvis används en kulled till detta men de är svåra att ställa in i två led, upp/ner och horisont, plus att det på lite enklare sådana ofta blir en liten rörelse just när kulleden låses.

Detta nya huvud ställs in med rattar som manövrerar kugghjul och kuggstänger under vaggorna för respektive vinklar i X och Y led och någon eftersläpning uppstår inte. Dessutom är den snygg (tycker jag) och är helt befriad från glapp.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ny leksak till kameran (och stativet)!

Här är ett exempel på bild där stativ och ett bra stativhuvud är guld värt:


20140614-022.jpg

Coniston Water, Lake District, UK tidigt på morgonen just när solen tittat upp över bergknallarna på andra sidan sjön. (Klicka på bilden för förstoring.)
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Ny leksak till kameran (och stativet)!

Ang arkitektfoto.
Jag var hos en fotohandlare på den analoga tiden och fick se en för mig mycket speciell kamera med ett objektiv som inte liknade något standard.
Frågan var givet: Vad är detta?
Jo en kamera för arkitekter !
??
Den rätar upp parallax fel så att väggar och hörn blir mer naturlig på bilderna.

?? OK, Jag skall be och få en Agfa färgdia 50 ASA, tack
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ny leksak till kameran (och stativet)!

Her en liten leksak till mit kamera og videokamera.
Skal justeres på sekunder eller meget mindre.
Kamera hållaren kan justeres i kuglehoved' og panorera 360 grader.
Findes ikke at købe til små indbygnings mål, så jeg har lavet den som hemfixare.
Kan også bruges på stativet men med anden panorama motor.
SAM_0632.JPG
En video i en anden tråd kommer senere.
 
Toppen