• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny husbilsägare med hund

F

F.d. 25462

Guest
Hej! Vi är alldeles nya husbilsägare med hund, och ser fram emot vår första åktur nästa helg. :)

Detta forum verkar vara mycket aktivt, så det ska bli kul att logga in här då & då för att få litet råd och tips. Som helt gröna på området lär vi behöva all hjälp vi kan få! ;)

Vi tänkte börja vår karriär med att åka runt på de svenska vägarna, och undrar nu om det finns någon som har tips på bra campingställen i södra Sverige, där man kan ta med hunden. Visserligen finns det ett ämne som heter Våra husdjur, men vi har förstått att det är här "alla" är.

Tackar på förhand! //Agneta

T

Teddi

Guest
Sv: Ny husbilsägare med hund

hej frazze med ägare,,ja vågar nästan påstå att ni e välkomna överallt med hund,,ja har själv aldrig haft nåt problem,,ja tror vi är väldigt många med hund,,
så ja får önska en god premiär ,,teddi med föräldrar,,:D:D

D

Deleted member 11118

Guest

Hej Frazze, forumet är suveränt du får alltid svar på din fråga oavsett vad frågan är.

Har själv hund och jag skulle tro du är välkommen med hund överallt på en camping, har aldrig blivit nekad, så där finns nog inga problem.

Utomlands kan det finnas vissa campingar som inte tillåter hund, men de är inte många.

Lars Jönsson

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Välkommen till klubben!
Om ni blir medlemmar så får ni tillgång till husbilsplatser på klubbens hemsida. Där finns massor med bra platser att stå med husbil, dock inte campingar.

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Hunden är alltid med här också och spontant så tror jag det är ganska hundtätt på campingarna.
När vi letar en camping i sverige i något okänt område där vi aldrig varit förut så brukar vi kika i campingtidningen om det är uttalat hundförbud, men än tror jag inte jag sett det.

Calleinvierno

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024

Hej
Eriköre söder om Färjestaden på Öland är en fin camping
med agilitybana och hundbad bl.a, varför inte boka in kroppkakefesten i slutet på augusti. Vi är fler som har hundar där.
CalleInvierno

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ni kan ju åka till Skutesjön och många som har husbil är ju även hundägare , vi har en Bision Frise på 2 år.
Där kan man ju släppa hundarna så dom går springa på fotbollsplanen och det är även motionsspår runt anläggningen .
Det är HBKarna Bosse och Monica som köpt Kinna IFs gamla lägergård .

Titta under fliken "Dit åker vi " så finns det flera inlägg med bilder .

Senast ändrad:
F

F.d. 25462

Guest

Hej och tack för tipset! Det låter som ett härligt ställe att åka till - vi har en vallhund, som gillar att sträcka ut ordentligt.

Kanske är det bra att inte ta en för lång runda, innan vi vet hur Frazze kommer att reagera i husbilen.

Imorgon ska vi hämta hem vår Dethleff!:D

//Agneta

F

F.d. 25462

Guest

Tack - det låter bra! Imorgon ska vi hämta hem vår Dethleff!

//Agneta

F

F.d. 25462

Guest

Hej och tack för tipset!

Vi har gått en liten kurs i agility, så det skulle vara kul att prova en annan bana. Hundbad låter också perfekt, så detta blir ett givet mål i sommar!

Imorgon hämtar vi bilen!

//Agneta

F

F.d. 25462

Guest

Tack för svaret!

Det här med att ha med hund till camping är något helt nytt för oss, så det tar väl ett par gånger innan vi känner oss trygga med det.

Några generella tips? :confused:

//Agneta

F

F.d. 9344

Guest

Hej! Vi är alldeles nya husbilsägare med hund, och ser fram emot vår första åktur nästa helg. :)

Detta forum verkar vara mycket aktivt, så det ska bli kul att logga in här då & då för att få litet råd och tips. Som helt gröna på området lär vi behöva all hjälp vi kan få! ;)

Vi tänkte börja vår karriär med att åka runt på de svenska vägarna, och undrar nu om det finns någon som har tips på bra campingställen i södra Sverige, där man kan ta med hunden. Visserligen finns det ett ämne som heter Våra husdjur, men vi har förstått att det är här "alla" är.

Tackar på förhand! //Agneta

Vi har två jakthundar (stövare) de är våra familjemedlemmar och får hänga med på alla resor inom Sverige och det gillar de, att vara i närkontakt med Husse o Matte.
Är de inte välkommna på någon plats så betrakltar vi det som att även jag och frugan inte är det och då åker vi vidare:)

Det är faktiskt inte en nåd att betala för att övernatta:wideeyed:

F

F.d. 17941

Guest

Totte 04 har varit med sedan 2004 runt hela Skandinavien , stora delar av Europa , med eget pass , och betraktar sig själv som en globetrotter , enda gången en fråga dök om hund på camping plats , var i Norge, där en camping plats ägare vill se passet, vilket han fick, Tydligen skulle det finnas något intyg , som skulle finnas med, enligt den personen. han var dock nöjd med hund passet.
Tips , skaffa hundpass !
Totte hälsar och ser fram mot en träff ute någonstans i sommar !
Totte är en Mittel Spetz

F

F.d. 9344

Guest

"Passet" är ett intyg på att hunden är vaccinerad mor Rabies och Bandmask.
Denna sorts bandmask som kan vara dödlig även för människor finns över hela världen utan i Norge, Sverige och Grönland!!

Men nu är det ett minne blott i Svergie sedan vi blev EU land och den tidigare stränga gränskontrollen upphört. Hundar smugglas in från "nedsmittade länder" plus att det av någon anledning finns mest av denna bandmask där Vargen etablerat sig:mad:

Kan det ha något samband:confused:

Detta gör att Norge numera betraktar svenska hundar som en smittoriskt för de vill inte ha skiten där.

Denna bandmask som är vanlig ute i Europa kommer att göra att vi inte kan gå ut i skogen och plocka bär och svamp utan att efterbehandla dessa delikatesser, inte plocka en handfull blåbär och stoppa i munnen på plats.
Ja så kan det gå när några tycker det är bekvämt att slippa visa upp ett pass vid en gränspassage.:rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag logga du ut ur HBK och ser då att fliken "Dit åker vi" inte går att öppna för HBKintresserad .

Blir du medlem så har du snart igen dom penningarna genom alla tips (som du givetvis får ändå) och rabatter på vissa företag .

Vi gick på agility med våran tidigare hund och det var kul , har ni lösa lätta hinder med er så vore det ju kul att kanske göra en bana .

Är det så att vi kan träffas på Skutesjön så vore det kul med en agility helg .

F

F.d. 1286

Guest

Ordet är fritt och jag hoppas att det blir flera hundfria campingar liksom det finns hundfria restauranger. Jag känner mig obekväm tillsammans med hundar. Anser att det finns alldeles för många hundar både som innevånare och som resesällskap. Och tyvärr tyr sig hundarna till mig som är hundrädd.

F

Flädertorpet

Guest

Hej!! Vi har också precis köpt husbil, helt nya på detta liv,och vi har en tvårig hund som vi tar med oss.Vi ska testa en bilsele i veckan som kommer och tänkte fara neråt Skåne och Blekinge när det fina vädret kommer.Premiärturen, det blir spännande!! MVH
Christina-Håkan:swoon:

F

F.d. 7334

Guest

Min ADHD-terrier Hassebasse följer med överallt och verkar vara välkommen dit vi kommer.
Man måste bara tänka på att ha koll på vovven så han inte stör omgivningen, det kan finnas barn (föräldrar?) som är ängsliga.

Ett litet tips: När ni startar upp husbilen första gången efter vintern, ha inte hunden med i bilen då. Det rister och durrar och skakar så han tror att armageddon rasar ner över hans lilla huvud. Det kommer att ta tid innan jag får honom att tycka att husbilen går att vistas i. Han tar numera en lång omväg runt den på parkeringen där den står när vi ska ut på promenad.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Hej! En till m hund o husbil. Ett härligt sätt att kunna ta med 4-bente kompisen på resan.
Vi åkte t Spanien o Portugal i höstas o det funkade alla tiders. Så nu är vi där (här) nere igen o möter våren/sommaren.
Hälsningar från Monica o Bassi just nu i Sevilla.

Toppen