• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny husbil

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Ny husbil

Toppfarten är inte av intresse utan det gäller effekten. Vid ca 100 km/tim är varvet ca 2100 och då har den endast 107 hk på hjulen. Den kan aldrig varva så pass att maxeffekten d.v.s. 158 hk finns att tillgå. Växlarna 1-4 är helt OK. Motorn når sin pik vid 3400 varv sedan dyker den snabbt neråt. Den varvar obetydligt mer än 2500 på 6:an.
Troligen så är det samma växellåda till alla FIAT-motorer oavsett vilken bil den sitter i. Bilen väger 4,250 kg full.



Vridmomentet är också en annan viktig aspekt i det hela och troligtvis är motorn anpassad så att du har mest vrid vid ca 100 km/h och lägre effekt för att spara bränsle?
Upplever vår "lilla" 130 hästare som väldigt stark just vid dessa hastigheter ..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ny husbil

Om jag inte minns fel har 3-litersmotorn max vridmoment vid strax över 2000 varv/min, det borde fungera. Fick du någon vridmomentskurva vid bromsningen? :)
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Ny husbil

Uppgifterna är: max nm var 372,5 och då gav den 82 hk och varvet var 1546/min.
Maxeffekten var 155,9 hk vid 3502 varv/min och nm var då 312,6.
Vid 2004 v/min (ca 100 km/tim på 6:an) uppgavs 366,6 nm och 104,5 hk.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell & Britt-Inger

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2025
Sv: Ny husbil

Hvordan er aksellasten foran på denne bilen, høres nesten ut som den er langt over det tillatte med orginalfjærer. Mulig det finnes stivere fjærer som er beregnet på den større tyngden, dessverre er det ikke uvanlig at aksellasten på tom bil ligger på maks og når dere sitter der fremme og har med dere litt som også er fremme så blir det for mye. Orginalfjærene går nesten på gjennomslag ved maks aksellast, og med litt over blir det gjennomslag som gjelder.


Har nu fått besked att Bürstner går med på att byta till Goldschmitt fjädrar hoppas nu att detta hjälper och att vi kan köra vår bil igen utan en massa skakningar.

Har lagt ut en film som inte är så rolig att se.:mad:klicka på länken.
http://www.youtube.com/watch?v=qF4YHfQURDA&feature=plcp

Ge gärna synpunkter på detta med Goldschmitt fjädrar om detta är ett bra val eller inte, ville själva att Bossing skulle gjort dettta byte men det vill inte Bürstner gå med på och då är vi där vi nu är.

Godkänna eller förkasta detta erbjudande....:confused:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55511

Guest
Sv: Ny husbil

När vi körde hem våran bil frå Tyskland passerade vi Hallandsåsen söderifrån och jag höll 100km/h vid början av backen och med pedalen i samma läge hela tiden hade jag på toppen 90km/h. Mycket nöjd med den motorn.:wub:
 
Toppen