• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny husbil Adriatik

karl peter

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1507
Medlemskap
2025
Hej

Vi är ett par som är rätt nya på
det här med husbil.Vi har bytt bort våran
Ci.Vi står nu i begrepp med att skaffa oss
en Adriatik husbil(Izola Renault Master)
Nu vill vi höra både possitivt och negativt
om denna husbil.Kan vi få litet synpunkter vore
det tacksamt.

Hälsningar Karl Peter
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Ny husbil Adriatik

Hej Karl-Peter!
Kan inget om påbyggnaden. Men har själv en Renualt Dci150. Är jättenöjd med bilen och motorn. Inga problem maskinmässigt. Kraft så det räcker till. Har hittills rullat 6000 mil sedan 25 maj -07. Fått byta båda hjullagren bak (garantijobb).
/ Frank
 
F

F.d. 1158

Guest
Sv: Ny husbil Adriatik

Hej
Finns ingen anledning att tveka.
De problem vi haft har jag skapat själv.
Den bara går och går.
Vi har kört dryga 2500 med den.
Lycka till
 
F

F.d. 52975

Guest
Sv: Ny husbil Adriatik

Hej.
Har själva en likadan bil, 2007, har bara positiva upplevelser med vår bil, ända "felet" vi hittils upptäckt är att det låter ganska mycket från ventilationen i trappsteget vid bodelsdörren när det är fuktig eller regnig vägbana. Frun är mycket nöjd med köket, då speciellt ugnen och den stora kylen/frysen. Vi har dock kompletterat med bättre allmännbelysning i köksdelen och över sängen för att lättare kunna se när man ska in i överskåp och justera värmereglagen.
Har kört ca. 1500 mil och inte haft några som helst problem. Stark och dragvillig motor som är relativt billig i drift.
Lycka till med er nya bil!:santa-3-icon:
 

kolmården

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
2233
Medlemskap
2024
Sv: Ny husbil Adriatik

hej! du kan lungt inhandla denna förträffliga husbil,vi har haft en likadan sedan maj -07.för oss passar den utmärkt har inte vållat oss några obehagliga överaskningar,på plussidan bra motor(dci 150)stor bränsletank 100l,6 växlad,bränslesnål.man kan snålköra den på under 0,9 låg på 0,85 på en norgeresa i somras.(max 80km men ändå).Norge är ju som bekant inte helt utan backar. husdelen har vi bara haft problem med gelebatteriet som vi fått utbytt på garantin.jag tycker isringstolarna i hytten är riktigt bra vidare tycker vi att ugnen är mycket bra används flitigt tar ingen ström som mickrougn. kylen på 150l och frysskåpet är också en av fördelarna. bra med fistående dusch så man slipper blöta ner hela toan. så tänker vi om våran bil hoppas ni blir lika nöjda om det blir något köp. mvh kolmården
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ny husbil Adriatik

Provsitt framstolarna noggrannt när de är vända mot bordet. I mitt tycke har de en konstig vridanordning. Funktionen att skjuta stolen frammåt eller bakåt sitter fast i underredet under vridfunktionen. Det går alltså inte att skjuta stolen frammåt eller bakåt i stolens riktning när de är vridna mot bordet, bara frammåt eller bakåt i bilens riktning. Det kan bli lite konstigt, speciellt i passagerarstolen.
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Ny husbil Adriatik

Hej vi har en Izola S687 SP med Renault 2,5 L, 147 hk. - 07a kört ca. 1000mil allt fungerar mkt. bra.
Guy
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Ny husbil Adriatik

Hej, Karl-Peter

vi är inne på vår andra ADRIA Vision med Renaultchassi.
Vi har haft en del bekymmer med bodelen på den första. (Barnsjukdomar).
Men är helt nöjda med Adrias och återförsäljarens (Josefssons i Landvetter) kundattityd.

Renaultdelarna har vi inte haft några bekymmer med alls.
Den första rullade 4.500 mil och nu är vi uppe i 1.800 på -08:an sedan April.

Den första med 3.0 liters motorn. Nuvarande 2.5 liters. Båda sexväxlade och kraftfulla.

Jag körde ca 570 mil sommaren -07 i alperna och passerade många höga pass, samt hög hastighet på Autobahn. Förbrukning snitt 1.12 / mil

DS
ps
vi ägde två bilar med andra chassin innan Renault och min uppfattning är att Renaulten är piggare o snålare.
ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50014

Guest
Sv: Ny husbil Adriatik

Vi har endast goda erfarenheter av vår Isola 07 med Renaultmotor
låg bränsleförb. 0,87 på Norgeresan och 0,91 på resan till Moseldalen

Vi saknar lite mera belysning vid sittgruppen samt stänkskydd vid framhjulen
Vi är nöjda vår återförsäljare (Öggestorp Caravan och Fritid)som ställt upp
och hjälpt oss med några småfel samt telefonsupport

Ett bra val Lycka Till !
Ingrid o Åke
 

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Ny husbil Adriatik

Provsitt framstolarna noggrannt när de är vända mot bordet. I mitt tycke har de en konstig vridanordning. Funktionen att skjuta stolen frammåt eller bakåt sitter fast i underredet under vridfunktionen. Det går alltså inte att skjuta stolen frammåt eller bakåt i stolens riktning när de är vridna mot bordet, bara frammåt eller bakåt i bilens riktning. Det kan bli lite konstigt, speciellt i passagerarstolen.


:snow-icon: Michael har du en Renault ? Det du beskriver låter som Fiat ? inget ont i de !:snow-icon:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ny husbil Adriatik

Svania, vi har förvisso en Adriatik byggd på Fiat, men det hindrar inte att vi då och då sitter i en Adriatik byggd på Renault Master.

Därför kan jag jämföra sittsgeometrierna i de båda bilarna ganska väl.
 
F

F.d. 27192

Guest
Sv: Ny husbil Adriatik

Kan bara rekommendera den. Har en 06 697 SG Renult har endast bytt gelbatteriet på garantin. Framstolarna går att flytta även när de är vända mot bordet, problemet med ljud från dörren löstes med en lös skiva med 20 mm ljudisolering på undersidan som tätar mot dörren. Dåligt med ljus till värmereglagen.3,0 motorn räcker till. 1,1 l vid 100 km. Låg ljudnivå i hela bilen. Kan prata normalt även i högre hastighet.
Gösta
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Ny husbil Adriatik

Vi har sedan mars 08 en Izola 687SPG -kört ca 1000 mil - fungerar utmärkt. Några fördelar som inte nämts: Kablar ligger i rör i väggarna. Eftersom allmänbelysningen inte är tillräcklig har jag kompletterat med LED-stripes från Carthago-Anders bakom gardinskenorna över alla fönster i bodelen. Drar mycket litet ström och kablarna blir osynliga genom att man kan dra dem i rör. Dessutom finns kablage färdigt för backkamera (från bakre skåp till bakom växelspaken) och till ev parabol, ac och tv-antenn. Bruset vid bodelsdörren har jag inte tänkt på - men det kommer jag att göra och ev åtgärda. Stänk från framhjulen på bodelen borde jag nog fixa med svättelappar - tack för tipset. Annars förbrukningen (150dCi-motorn) med full last (3840 kg totalt) - på greklandsresa t.o.r. med ca 110 km/h på motorväg var genomsnittsförbrukningen 10,4 l/100km - helt ok. Enda strulet är att importören/återförsäljaren ännu inte åstadkommit det garantibevis (intyg i garantiboken) som krävs för att kunna erhålla den 3-åriga (kostnadsfria) assistansförsäkringen från Renault Sverige. Har kontaktat Renault Sverige som skall ta upp ärendet i sin garantigrupp. Svagt av importören! Men bilen helt ok (utom småmissar som har/kommer att åtgärdas)!
/Boo
 
Toppen