Efter att någon (operatör) har släckt ner mina möjligheter att koppla upp mig med mitt extra sim-kort och att min operatör 3 säger att de vet inte varför det inte fungerar.... så tog jag kontakt med PTS (post & telegrafstyrelsen).... de lyssnade och sa att jag skulle kontakta Telekområdgivarna. sagt och gjort....
Efter samtalet fick jag länken till vad som gäller när vi tar vårt svenska abonnemang med oss ut i Eu.... och om den fria roamingen inom Eu....
Ni kan själv läsa vad överenskommelsen säger mellan länderna inom Eu ...
Mobiltelefoni utomlands - så kallad roaming | PTS
Sen är där säkert många ???? tecken kvar för oss när vi åker ut i Eu med husbilen och kanske bor i många länder under vår vistelse inom Eu.... hur skall operatören bedöma oss utefter gällande riktlinjer ?
Kanske det inte är bara jag som fått skriftligt bekräftat att min operatör inte har några begränsningar i mitt avtal inom Eu.... kan jag lita på min operatör ??
De regler som vi kan läsa i länken har vad jag vet inte prövats i några rättsliga instanser..... så därför tror jag att det är viktigt att driva ett ärende vidare om ens operatör inför begränsningar i vår möjlighet att surfa/ringa när vi befinner oss utanför vårt lands gränser....
Nu är det 9 dagar sedan mitt extra simkort slutade att fungera.... fortsätter det så, då får jag gå vidare med saken....
Den här diskussionen har varit aktuell tidigare och egentligen har väl inget ändrats sedan vi fick de nya EU-reglerna, som gör att vi ”kan ringa och surfa som hemma”, när vi reser inom EU.
Det här kan man läsa tydligt, enkelt och begripligt förklarat på EU’s informationssida Ditt Europa
Roamingavgifter
Själva grundidén är;
”
Villkor
Du kan
ringa och surfa som hemma om du
tillfälligt reser utanför det land där du normalt bor, jobbar eller studerar. Det är
inte tänkt att användas för permanent roaming. Så länge du tillbringar mer tid hemma än utomlands, eller använder din mobiltelefon mer hemma än utomlands, betalar du inget extra för att använda mobilen i ett annat EU-land. Det här räknas som normal användning av roamingtjänster.”
Dvs. Man kan alltså inte köpa ett mobilabonnemang i det land som har det lägsta priset, för att sedan använda det i andra EU-länder. För mig både logiskt och rimligt.
För ett år sedan så läste jag om 4 månaders regeln hos de flesta leverantörerna och på EU’s informationssida. Hos vissa leverantörer förstår jag att texten fortsatt finns kvar, men finner idag en annan formulering på EU’s sida ”vanliga frågor”;
https://ec.europa.eu/newsroom/document.cfm?doc_id=45415
”
Hur länge kan jag använda roaming som hemma när jag är utomlands?
Den allmänna regeln är att så länge du tillbringar mer tid hemma än utomlands, eller använder din mobiltelefon mer hemma än utomlands, kan du använda roaming till inrikestaxor när du reser inom EU. Det här klassas som skälig användning av roamingtjänster.
Om det inte är fallet kan din operatör kontakta dig. Operatörerna kan upptäcka möjligt missbruk genom att jämföra användning utomlands och användning i hemlandet under en fyramånadersperiod: om du tillbringar största delen av din tid utomlands och använder telefonen mer utomlands än hemma under dessa fyra månader kan operatören be dig klargöra situationen inom 14 dagar. Om du fortsätter att använda telefonen mer utomlands än hemma kan din operatör börja ta ut en liten avgift för roaminganvändning. Avgiften är högst 3,2 cent per minut för röstsamtal och 1 cent per sms. För surf kommer den högsta tilläggsavgiften från och med den 15 juni 2017 att vara 7,70 euro/GB, och sedan sänkas till 6 euro/GB (den 1 januari 2018), 4,50 euro/GB (den 1 januari 2019), 3,50 euro/GB (den 1 januari 2020), 3 euro/GB (den 1 januari 2021) och slutligen 2,50 euro/GB (den 1 januari 2022).”
Nu har 4 månadersregeln blivit annorlunda formulerad, men grundtanken finns fortsatt kvar.
I praktiken så har vi egna exempel och erfarenhet.
Carola och jag har båda abonnemang i Sverige hos Telias lågprisleverantör Halebop och abonnemang i Spanien hos Telias motsvarighet, Telefonica/Movistar.
Förra vintern var vi ute från Sverige i 7 månader i sträck, använde våra svenska abonnemang hela tiden när vi pratade med Sverige och ibland kopplade vi upp oss. Men det var ett relativt lågt utnyttjande eftersom vi samtidigt har tillgång till WiFi och spanska mobiler, Carola använde sin svenska telefon varje dag, själv lite mindre,
Den här vintern samma sak, vi har varit borta från Sverige i över 7 månader, nu sitter vi i mitten av Frankrike på väg till Sverige, uppkopplade via Halebop.
Det har aldrig kommit någon kommentar, varning från Halebop, allt har fungerat perfekt trots 4-månaders regeln.
Skall tilläggas att vi aldrig kommit upp i våra maxtak för GB’s en enda månad, så vi har säkert i alla fall, varit en lönsam kund hus Halebop,
Däremot fick jag en hög räkning från Telefonica/Movistar i september förra hösten. Det var både för samtal och en del roaming som skett från Sverige.
Skrev en formell reklamation, som besvarades med vändande post. Sammanfattning av de 5 raderna var att jag varit utanför Spanien i över 4 månader och därför användes andra tariffer för tjänster utanför 4-månadersperioden. Punkt,
Muskatten, om jag förstått rätt så har du inte varit i Sverige på flera år, det är väl därför som ditt SIM-kort inte längre fungerar. Grundtanken är ju att ditt svenska abonnemang skall fungera för tillfälliga resor utomlands, men den regeln går självklart inte att hänvisa till om man som du befinner dig utomlands åravis.
Skall bli intressant att följa dina resultat om du går vidare med den här saken.
Personligen är jag väldigt nöjd med de nya möjligheterna som den här EU-regeln givit oss, allt blev enklare och det sparar en hel del pengar för oss turistande EU-medborgare. Att det finns regler som skyddar leverantörerna mot missbruk tror jag är bra för oss alla, eftersom eventuella kostnader för missbruk annars hamnar på våra egna telefonräkningar.
TommyD