• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny GPS

F

F.d. 17469

Guest
:santa1:God Jul på er alla HBK:are
Jag hoppas på att någon kann ge mej et tips på en bra GPS som är lätt att ladda in POIs i
min nuvarande MIO är omöjlig att få in något i tacksam för ett svar för då blir det en försenad julklapp/S-Å.B
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS

Hej
Jag har en TomTom 730T som er toppen lätt att ladda in POI på. Finns till bra pris i dag
Lasse
 
F

F.d. 17469

Guest
Sv: Ny GPS

Tack för tippsen
Vilken garmin så att man kan jämföra med tomtom730t
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS

Garmin är lättast! Sedan kan man uppgradera kartorna gratis närhelst man vill.


Keeee?
Jag har haft Garmin i flera år innan... Bytte till Tomtom för två år sedan.
Fick första Garmin kartuppdateringen gratis, sedan "kösta" det som hos alla andra, dock mycket "böckligare" att ladda kartor i en Garmin än med Tomtom!

Fast vad vet jag?
Jag har ju endast haft det senaste inom pda-gps sedan 6år...
"Enbart" en Gps" enhet så har jag erfarenhet av Navigon 7100, funkar väl... Men... Jag sitter ändå i sista ändan med min HTC 3600/ Tomtom 6...
Tomtom = Snabbare, lättare att ladda poi's, kan idag uppdatera kartorna 1 gång i kvartalet för en stunt summa...
Orkar man, kan man säkert lösa detta via typ; piratebay, men nix. inte min stil.

Så.. för typ en 5-hundring om året, å' du ligger online med Tomtom, som uppdateras en gång i kvartalet.
Fast det sköna är, Du har möjlighet att välja precis det som passar Dig bäst! Med råd & Rön "alla" HBK.

Ps. Jag har väl inte trampat någon på tårna nu, sagt något dumt så jag blir avstängd?
Ds. Hahahaha!!!! (på gränsen, I know... *flin*)

Hihihi... Vi börjar närma oss, Gott Ny....
Dax å' nana, jobbar seeenare idag...
Kramizar till Er alla! Zom man nu mer zäger i dezza danzbandz tider!
//Stollen:singing-icon::wub::wub::wub:
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Ny GPS

Jag har en Sony, som hängt med i tre år. Fungerar jättebra, men svår att uppdatera. Nu funderar jag på att köpa en ny.
Navigon 7210 skulle passa mig, men ingen information om att det går att lägga in koordinater och då faller den. Någon som har erfarenhet eller vet något om detta. Navigon har ju verkligen ett förmånligt erbjudande om kartuppdatering till låg kostnad under två år.

Hälsningar
Hans
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Ny GPS

Sticker ut hakan och påstår att TomTom oavsett modell är enklast att hantera tillsammans med datorn.
Viktigt gör alltid en säkerhetskopia innan du börjar "exprimentera". Gör också alltid säker borttagning på datorn när du avslutar uppladdning och skall ta bort sladden från GPSen.
Ladda hen Poiedit gratis från nätet och sätt igång och ladda hem, konvertera och exprimentera.
Här finns lite goda råd om uppladdning av olika GPSer
Ladda GPS:en
 
F

F.d. 17469

Guest
Sv: Ny GPS

Tack Kalle!

Det får bli mellandagsrean och en tomtom det förstår jag.
Om jag vaknar i tid efter nattarbetet i helgen/S-Å B
 
F

F.d. 7621

Guest
Sv: Ny GPS

Hej svebor

Vi kryssade 760 mil genom Europa i september och vår Garmin nüvi 660 lotsade oss perfekt. Enda missen vara att den inte hade en sträcka i Spanien, mellan Valencia och Zaragosa inritad. Det gick bra i alla fall även om kartan visade att vi körde ute på savannen. Berodde troligen på att vägen var så ny att den inte kom med i kartan för just 660 modell 2006.

Hittade denna testrapport, visserligen på engelska, där man jämför Garmin nüvi 770 med Tomtom.
GPS Test pris o guide Testvinnare.se

Hälsning och god fortsättning på helgen / Rolf & Elsy 897, Norrköping
 
F

F.d. 20563

Guest
Sv: Ny GPS

Der er lige givet fri en ny version af POI-Warner til de Navigon modeller der har MN7, så det går att lägga in koordinater og egne POI'er.
Mvh Steen
 
F

F.d. 8653

Guest
Sv: Ny GPS

Tack Kalle!

Det får bli mellandagsrean och en tomtom det förstår jag.
Om jag vaknar i tid efter nattarbetet i helgen/S-Å B

Vet inte om du har någon netonnet butik i närheten, men det går ju även att beställa. Jag tyckte att dom hade riktigt bra priser på min tomtom Go 730T för några veckor sedan.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS

Garmin är lättast! Sedan kan man uppgradera kartorna gratis närhelst man vill.

Det skulle jag också gärna vilja veta hur du uppdarerar dom gratis .

Garmin är förövrigt väldigt lättanvänd om man jämför med den Navigon 2110 som vi hade med ner till Essen , den har iofs Reality view men det kompenserar inte hur krånglig den var .
Till slut så insåg även ägaren att min Garmin var lättare ( vi hade med 2 navigatorer )

(min karta heter City Navigator Europe NT 2008 )

Skulle ju kosta 60 pund här : https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=30385&pvID=31749
 
F

F.d. 10180

Guest
Sv: Ny GPS

:santa1:God Jul på er alla HBK:are
Jag hoppas på att någon kann ge mej et tips på en bra GPS som är lätt att ladda in POIs i
min nuvarande MIO är omöjlig att få in något i tacksam för ett svar för då blir det en försenad julklapp/S-Å.B
Har du registerat dim mio på www.mio.com annars går det inte att ladda ned program det kostar inget att regi. finns även uppdatering fartkamera MVH Barbel
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ny GPS

Kartor till Garmin finns att ladda ned gratis. Det finns säkert till andra navigatorer också. Lite känsligt att lägga ut länkarna men den som letar han/hon hittar. Kartor finns för alla världsdelar.
 

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS

Kalle i Viken!
Hej!
Du verkar vara en "baddare" på det här med GPS.
En enkel fråga, vet Du hur man uppdaterar en BLAUPUNKT TravelPilot DX-R 70,
utan att det kostar "skjortan" eller 2.
Har en sån installerad i husbilen.
Tack
HBK 2483 Bengt
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Ny GPS

Kalle i Viken!
Hej!
Du verkar vara en "baddare" på det här med GPS.
En enkel fråga, vet Du hur man uppdaterar en BLAUPUNKT TravelPilot DX-R 70,
utan att det kostar "skjortan" eller 2.
Har en sån installerad i husbilen.
Tack
HBK 2483 Bengt
Hej Bengt
Vet ingenting om fabriksmonterade (om du hare en sådan) BLAUPUNKT men det finns säkert någon i klubben som har kunskap om detta. Sänder frågan vidare.
 
Toppen