• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny finess i Profilen

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
En liten ny finess i profilen har dykt upp.

Klicka på någons namn vid inlägget och välj
Visa allmän profil

Eller välj er egen profil med Snabblänkar
Min Profil

Bläddra ner till Övrig information:

Där har följande fält gjorts klickbara:
Kommun, Postnummer, Postort, Land, Län, Intressen, Specialkunskaper.

Detta innebär att ett klick på fältet genast söker upp alla andra som har samma i detta fält.

Tex: Om man klickar på Huskvarna vid Postort så visas alla som har postort Huskvarna.
Eller om foto står i Intressefältet och man klickar på detta så hittas alla med foto.

OBS! olika ord måste skiljas åt med komma, for att orden ska vara sökbara.
Ni ser vad som är sökbart genom att hålla muspekaren över och ordet blir då understruket.

Ha så roligt med att leta upp vad ni vill veta

F

F.d. 4754

Guest
Sv: Ny finess i Profilen

Hej.

Sökmöjligheterna är många på denna sida, men jag är mycket frågande till de personuppgifter som publiceras här på husbilsklubben.

I dessa frågeställningar finns det inte utrymme för tyckande utan datalagen och PUL reglerar detta.

Man bör nog ställa sig dessa bland annat dessa frågor:
Finns information om hur personuppgifter hanteras på webbplatsen?
Finns information om cookies?
Inhämtas nödvändiga samtycken?
Finns den information som krävs enligt PUL vid inhämtande av uppgifter?
Samlas känsliga personuppgifter in?
Samlas personnummer in?
Samlas e-postadresser in och finns i så fall samtycke för e-postkommunikation?

Många personer vill inte att deras adress och telefonnummer publiceras på Internet.

Tänk på att foton normalt betraktas som personuppgifter även om inga namn nämns.
Innan man lägger ut bilder från t.ex. fester på sin webbplats bör man alltså fråga berörda personer.

Mvh
Knausen

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Utan foton på sidan, om man inte får tag på de som är med på korten vill säga skulle ju vara en katastrof./susanne:swoon:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

All information som finns avseende PUL hanteras korrekt och vi följer självklart PUL.
När det gäller föreningar så gäller att man har rätt att registrera nödvändiga uppgifter och våra stadgar säger:

Medlem har genom sitt medlemskap godkänt att HBK registrerar, databehandlar
eller på annat sätt använder medlems personuppgifter inom ramen för
verksamheten.

Dessutom måste man godkänna forumregler och registrering med avseende på namn,epost o telefonnummer redan vid Intresseanmälan.

Utöver detta kräver PUL inga ytterligare medgivanden från den enskilde.

Inga uppgifter berörda av PUL visas för andra än övriga HBK Medlemmar och detta är ekvivalent med en matrikel vad gäller säkerhet och publicering.

Denna funktion har funnits hela tiden under Sök Medlem, det enda som skett är att det går att klicka direkt på orden i stället för att skriva in samma sak i sökfönster.

F

F.d. 4754

Guest

Hej igen.

Personuppgifter får bara behandlas om den registrerade har lämnat sitt samtycke till behandlingen.
En behandling av personuppgifter på en webbplats på Internet måste uppfylla de grundläggande kraven, vilket innebär att det måste finnas ett bestämt och berättigat ändamål med behandlingen.
Denna hantering när det gäller ex.vis våra adresser avser vanlig postbefodran.
Våra telefonnummer kan möjligen ha en betydelse för att fastställa vår identitet, men har knappast något stöd för publicering på hemsidan.

Många personer vill inte att deras adresser och telefonnummer publiceras på Internet. Det är inte heller uppenbart att personnamnet ska röjas på Internet i ett forum men underlättar naturligtvis för att få forumet rumsrent.

Alla förstår nog vid eftertanke att åtskilliga personer inte vill att deras adress och/eller telefonnummer publiceras på Internet. Detta ställningstagande kan faktiskt bero på många olika orsaker.

En publicering av personuppgifter på Internet är inte att betrakta som en privat behandling eftersom uppgifterna görs tillgängliga för ett obestämt antal personer.

Tänk gärna en gång till vad det kan innebära när en person exponeras med så mycket information.

När det gäller att foton normalt betraktas som personuppgifter även om inga namn nämns, ser jag inte som något svårlöst problem. Man ska bara vara fullt medveten om detta.

Jag tecknar dessa rader med tanke på klubbens bästa. Inget annat…

Mvh
Knausen

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

...En publicering av personuppgifter på Internet är inte att betrakta som en privat behandling eftersom uppgifterna görs tillgängliga för ett obestämt antal personer...

Men här görs uppgifterna bara tillgängliga för medlemmar vilket är ett bestämt antal personer. Detta antal kan visserligen variera över tiden beroende på att medlemmar kommer och går. Men de är inte tillgängliga för en obestämbar allmänhet. Jag antar i all min okunskap att detta innebär en viss skillnad.

F

F.d. 4754

Guest

Michael: Det gör det säkert!

Jag ber Dig och övriga web-ansvariga försöka förstå kärnan i denna tråd.
Jag för inte denna debatt för några egna motiv.
Detta är svårt… men sätt Dig ner och fundera på problematiken.

Mvh
Knausen igen

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Jag reagerade faktiskt också på att våra telenr o adresser är så lätt åtkomliga. Hade velat välja själv om det ska visas. det räcker med att kommun står med o är det nån som vill veta nåt annat så kan man ju skicka som PM till dom istället. Men det är ju bara min åsikt....

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Knausen;

Det känns skönt att du tänker på klubbens bästa med dina inlägg.

Att ansluta sig som medlem i Husbilsklubben.se är frivilligt och ett val som var och en själv fattar efter att man läst stadgar och forumsregler.

Det vore väl ganska konstigt med en klubb där medlemmarna är anonyma inför varandra.

F

F.d. 3753

Guest

Den info som finns här är inte särskilt hemlig, sko och krag-nummer mm står aldrig.
Både hitta.se och eniro lämnar ut en del info utan vidare.
Då finns det andra ställen på nätet där man kan få reda på ännu mer om helt okända personer, på ratsit.se tex.
Här har vi som sagt godkänt det och har tom möjlighet att välja vilken information som skall visas.

F

F.d. 4879

Guest

Det här problemet har många klubbar, bland annat den som jag är ordförande för. En del vill ha medlemsmatrikel, andra vill inte att den ska skickas ut mm. En del vill ha med alla uppgifter en del vill inte ha några uppgifter om sig själva alls i matrikeln, ibland undrar man ju onekligen varför?.. Vi har valt att skicka ut matrikel till de som vill ha enbart och då har andra klagat över att vi har gjort det... Varför är man med i en klubb där gemenskap ska stå i första rummet?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Jag reagerade faktiskt också på att våra telenr o adresser är så lätt åtkomliga. Hade velat välja själv om det ska visas. det räcker med att kommun står med o är det nån som vill veta nåt annat så kan man ju skicka som PM till dom istället. Men det är ju bara min åsikt....

Oinloggade kan inte se något av profilen och ni kan ju enkelt kolla detta genom att logga ut och surfa omkring.

Det som Intresserade kan se är:

Cecci

Kommun:
Hylte
Land:
Sverige

All annan information ses bara av HBK Medlemmar.

Profilen är ju HBK Matrikel och säkerheten runt den är hög.

Cecci, om jag lägger in ditt för och efternamn på hitta.se så får jag reda på både telefon och adress och till och med vägbeskrivning för att åka dit.

På vägverket är det bara att slå in Regnummer eller via SMS så får jag veta alla uppgifter.

Husbilsklubben.se är inte ett forum på internet utan en husbilsklubb som använder internet som hjälpmedel för att kunna ha en så låg avgift som vi har.

Om man inte vill ange en fungerande address och telefonnummer samt epost så är det ju inte möjligt att vara med i en förening.

F

F.d. 4754

Guest

Stopp lite nu.
Slå inte några slag under bältet…
Kärnfrågan handlar om hur mycket information som ska publiceras på Internet.

/Knausen

F

F.d. 53133

Guest

Kära vänner!
Jag uppger självklart gärna mitt telnr, adress, personnummer, regnummer, skonummer samt kragnummer....om det krävs för att vara medlem....dock behöver väl inte samtliga dessa uppgifter publiceras offentligt med tanke på möjligheterna för "busarna" att använda sig av dessa uppgifter...om jag i en tråd diskuterar med forumvänner om en gemensam resa till när eller fjärran....och "buset" kan kolla vem som t.ex åker på träffen där eller där....visst är det bara medlemmar, som kan kolla detta...vet "buset" då att med hjälp av en investering av 100 kr i medlemsavgift kan få reda på allt detta, bland några tusen medlemmar kan det ju lätt slinka in någon med avsikter som som inte är vad vi förväntar oss.... då är det väl att bjuda in dem att i lugn och ro göra ett besök t.ex. hemma hos mig....eller någon annan medlem...även om en hel del av dessa uppgifetr finns tillgängliga på annat håll så är väl forumets karraktär sådan att uppgifterna är väl samlade och lätt att koppla ihop med vad som eventuellt diskuteras på forumet...
JA! Jag Vet! det är frivilligt att vara med i HBK....och hoppas att få vara det fortsättningsvis också....jag vill bara bjuda på lite tankar kring vad som kanske kan bli bättre utan att kritisera...
Min förhoppning är att detta inte missuppfattas såsom gnäll och missnöje...utan att det tas för vad det är...ett förslag och inspiration till eftertanke..vad det gäller den personliga säkerheten....

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Det var dn tanken jag fick: att för en 100-lapp. får man ett fint "register". väldigt lätt. att se vem som inte är hemma. men man får vara försiktig o tala om när man reser. sen är det ju klart att jag skriver inte om alla i hushållet är bortresta. så "buset" ska inte vara säkra.
Men en fråga: står det i reglerna att adress o telefonnr lämnas ut på internet?
Jag blev bara så förvånad, för det brukar finnas förenings register men men.
Givetvis så kan man leta upp massor med uppgifter om folk på internet men det kräver lite mer letande.
Och jag vill inte välja bort en så bra klubb som denna. så lätt blir ni inte av med mig.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Visst är "Björnligans" medlemmar fantasifulla men att de skulle söka sig till husbilsklubben för att planera inbrott är väl ganska långsökt.

Hur gör ni som åker på semester till utlandet? Täcker ni över nummerskylten innan ni åker över Öresundsbron eller tar någon färja ut ur landet?

Det har bevisligen inträffat att tjuvar har suttit vid färjelägen och brofästet för att notera reg.numret på bilarna och sedan efter uppgifter från bilregistret åkt hem till vederbörande och gjort inbrott.

Det är bra att vara försiktig men man måste samtidigt vara realistisk.

F

F.d. 50024

Guest

Håller fullständigt med Gunnar

Torill o Torbjörn

Toppen