• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny fas i livet

L

linde

Guest
Äntligen är huset sålt, nu lämnar vi villalivet och blir bobilboende. Mycket att fixa. Ansökt om att bli skriven på församlingen, frugan har sagt upp sig, jag har varit timanställd i 15år så jag fortsätter med det. Lite oro för det ekonomiska eftersom vi "bara" är 57-58 så är det drygt 3 år kvar tills vi kan ta pension om inte regeringen hinner höja till 63. Pengarna vi får för huset räcker ju en stund plus at jag räknar med att jobba en del.
Portugal nästa vinter lockar!

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Ny fas i livet

Ansökt om att bli skriven på församlingen,

För hette det "Skiven på socknen" i Kyrkoböckerna. Det visade att vedebörande inte hade fast adress utan fick förlita sig på att få en matbit för arbete lite här och där.

Nu är den tiden förbi och jag skulle gärna vara skriven "på socknen" och bo i HB.
Verkligheten är den att "mamma" är så fäst vi huset och trädgård så det lär inte bli verklighet för mig:)

Grattis ni som lyckats att släppa detta och leva ett fritt liv, kanske efter många år i Ekorrkorhjuler:)

Jag måste erkänna att jag är avundsjuk på er:rolleyes:

noynoy

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024

Vill oxå göra så.. Men vi får allt vänta några år till.. Lycka till...

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Ett stort lycka till! Hoppas själv att jag och min sambo någon gång i framtiden ska kunna göra samma sak.

F

F.d. 55511

Guest

Lycka till. Vi har precis gjort detsamma och nu varit i Spanien sedan Nov förra året och skall strax börja vår färd mot Sverige. Jag tror inte ni ångrar er, det har inte vi gjort.

Christer & Anette Tidsmiljonärerna:wub::spinny:

F

F.d. 29841

Guest

Hej linde
Jag säger inte lycka till, för jag tycker du gör helt fel.
Vad är det att stå efter att bli "gammal" i förtid, det sociala nätverket försvinner ingen kommer att fråga efter din erfarenhet.
Mentalt måste det bli en total omkastning av ditt leverne.
Någon skrev att du slipper en massa utgifter, men det tillkommer säker nya.
Ha det,Vi ses på Fornaboda? vem vet.
/Vidhem

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Med husbilslivet får man lätt nya vänner och arbetsuppgifter om man bara vill. Varför är det så viktigt att hålla kvar vid gamla nätverk? De kan ersättas av nya och ofta intressantare. Det är ombytet som håller en ung i sinnet.

55kjelle

FD HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022

Vi önskar också er lycka till. Är i samma ålder men bor i storstad och får inga pengar över på ett nytt hus och i dessa tider får man inte mycket för firman heller. Hoppas detta är något vi kan göra om 2-4 år. :spinny:
Mvh Kjell o Barbro.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Jag tycker ni gör helt rätt :msn_thumbup:

Rätt som det är ligger man med näsan i vädret, bäst att passa på medan man kan.

Vi har blivit idiotförklarade för att vi inte renoverat huset till utställningsskick utan amorterat i stället, nu är alla avundsjuka för att vi köpt husbil.:rolleyes:

Vi fortsätter amortera och hoppas kunna göra som er, sluta jobba före "officiell" pension.

Peter :)

F

F.d. 9344

Guest

Jag tycker ni gör helt rätt :msn_thumbup:

Rätt som det är ligger man med näsan i vädret, bäst att passa på medan man kan.

Vi har blivit idiotförklarade för att vi inte renoverat huset till utställningsskick utan amorterat i stället, nu är alla avundsjuka för att vi köpt husbil.:rolleyes:

Vi fortsätter amortera och hoppas kunna göra som er, sluta jobba före "officiell" pension.

Peter :)

Vet inte om vi gjort fel, men vi byggde 1981 vi har amoterat hårt och vid varje omskrivning av lånen på huset och ränta har varit lägre än tidigare så har vi lagt dessa pengarna på amotering.
Nu när vi är i pensionsåldern (frugan jobbar halvtid med halv pension) jag har hel men jobbar ändå när det passar, en bonus så att säga.
Ja jag tror att vi gjort rätt. Vi har sett våra amoteringar som ett sparande och det har visat sig att det varit just ett sparande.
Vanlig "knegarpension" är inget att hoppa högt över men i och med att vi har låga månadskostnader för vår boende så kompenserar det lägre inkomst:)

Om jag skall skryta som den 40 talist jag är så har jag aldrig haft så mycket i rena pengar över varje månad beroede på just bonusarbetet.

Jag känner mig priviligerad och ser med oro och ledsamhet hur dagen ungdomar har det.
Hur i helskotta skall de kunna starta upp ett liv utan fast inkomst, hårda villkor för att få ett bostadslån och så vidare.

Begriper inte nuvarande politik. Låt oss äldre gå i pension efter ca 35-40 år i arbetslivet så att jobben blir lediga för våra välutbildade yngre.

Kanske jag har fel men det finns faktiskt bara X antal jobb i Sverige.

Hur mycket kostar det inte oss (Samhället) att välutbildade unga inte får ett jobb efter många års studier eller yrkesutbildningar?

Det går inte som nu vissa Arbetgivare kräver att du skall vara välutbildad och ha många års erfarenhet inom branchen men ändå vara ung:confused:
Vem har det som nyexaminerad student eller ny från en praktisk gymnasielinje:rolleyes:

Ge ungdomarna en chans, unna de som slitit i många år att få njuta livet höst:)

Jag tror att det kommer att löna vårt samhälle i längden:)

Politik? Ja det är detta inlägg men min vänner allt i vårt dagliga liv är just politik sedan må det röra bränsle skatter eller annat som berör oss som älskar att leva och röra oss med våra HB.

Senast redigerad av en moderator:

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025

Håller med om att vi har det bra, mer tack vare små utgifter och inte stora inkomster. Vi har dessutom förmånen att ha hälsan i behåll så vi ska verkligen inte klaga!

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi har bott i husbilen i några år nu och trivs utmärkt med detta. Vi har valt att ha en fast adress. Det är enklare när man ska ha kontakt med myndigheter. På församlingen skriven är du bostadslös och det kan bli problem. Finns några trådar om detta.

Vill du läsa om hur vi har det i vår husbil kan du titta in på min blogg. Adressen dit finns här nedanför.

Önskar er varmt lycka till med ert val av liv, vi har inte ångrat oss en sekund.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Skaff et lite rom et sted som dere kan ha som adress og omadresser posten til noen gode venner som kan sortere og scanne det som er viktig - betal disse vennene for denne tjenesten og lev livet.

For et par år siden skaffet Lasse og Emma et hus og tilbød rom i dette her på HBK, det var ingen interresse for dette den gangen. Vet ikke om de har noe ledig nå.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ge ungdomarna en chans, unna de som slitit i många år att få njuta livet höst:)

Jag tror att det kommer att löna vårt samhälle i längden:)

Vackra ord Vingen3, men du och din fru tillhör ju faktiskt de pensionärer (?) som hindrar ungdomarna från att komma in i arbetslivet i och med att ni fortfarande arbetar för att ge lite ekonomisk guldkant på livet.

Det finns alltså en motsägelse i vad du skriver om att lämna plats för arbetslösa ungdomar! :D

Jappe

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Nu var du ovanligt snäll Jappe
Vingens inlägg är ju inget annat än ett stort hån mot de ungdomar