• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny DSLR-kamera till rimligt pris!

H

hianders

Guest
Canon 550D, en blandning av 50D och 7D, den har jag väntat på. Nu lägger jag nog kompaktköpet på hyllan. Pris ca 9000:- med standardglugg.
Canon EOS 550D
 
Senast redigerad av en moderator:

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Ny DSLR-kamera till rimligt pris!

Ja och jag har hittat ett ställe på söder som säljer 5DMkII, lite billigare(3000).
Det är kameror som varit demo m.m.Vad jag förstår inte varit hos kund utan på mässor och liknande.
Vågar man eller skall man lägga till och köpa sprillans.
Gert
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Ny DSLR-kamera till rimligt pris!

Det finns på Blocket 2 st.olika annonser på nya Canon 7D hus för 11 000:- en inköpt i USA och den andra i Tyskland . Inger det kanske är läge att pruta ner till 9 000:- , men då får du inget objrktiv förståss.
mvh Gert


Canon 550D, en blandning av 50D och 7D, den har jag väntat på. Nu lägger jag nog kompaktköpet på hyllan. Pris ca 9000:- med standardglugg.
Canon EOS 550D
 
H

hianders

Guest
Sv: Ny DSLR-kamera till rimligt pris!

Hej Gert!
Förlåt, glömde underteckna inlägget, det är inte gumman min utan kameranörden som är i farten. En 7D vore naturligtvis inte dumt, jag skall ha ögonen på blocket framöver få se. Ett problem är att canon inte har något videoobjektiv tillgängligt än på länge trots att man är stor på video i övrigt. En mjukt arbetande motorzoom är ett måste. En annan sak är formatet .mov som jag inte känner till så mycket om, vilka redigeringsprogram gäller isf? Det gäller att ha koll på allt. :rolleyes:

Hälsn. Hasse
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Ny DSLR-kamera till rimligt pris!

Jo det är så att sonen jobbar som redigerare på olika produktionsbolag.
F.n så har det börjat mer och mer av fotograferna som videofilmar med. bl. annat Panasonic GH1 som säljs med ett zoomobjektiv, som är väldigt bra för 14 000:-. Dom tar även stillbilder för inslag i programmen.
En kille med 7D som praktiserade där sonen arbetar , erbjöd sej att filma vissa scener och som visade sej vara i full hd och erfoderlig kvalitet för att sända på tv.
Nu har det blivit som en fluga och både GH1,7D och 5DMkII används och naturligtvis Nikon(som jag inte kan så bra).
Dom här kamerorna kan inte jämföras med videokameror.
Men att ha en jättebra systemkamera och samtidigt kunna videofilma med hd upplösning är ju för många mycket bra kompromiss.
GH1 har en utfällbar och vridbar skärm, medan Canon/Nikon har sin skärm fast på baksidan så man måste ha kameran i ögonhöjd. Kan upplevas lite som jobbigt ibland.
Vad jag känner till så finns det inte objektiv med zoom motor till systemkameror.
Om du minns min lilla Leica, den har video i hög kvalitet och bildstabilisering, ljusstyrka och bländare 2,0 den är ju en kompaktkamera med fast optik.
Dom här killarna som har 7D och även 5DMkII kör med adapter från gamla Canonfattningen till EOS. Anledningen är att gamla Canonobjektiv med hög klass och stor ljusstyrka kan köpas väldigt billigt t.o.m. från USA av privatpersoner. Då fungerar inte autofokus förståss. Dom kör ju iallafall med manuell fokus.
Blir lätt långrandig men dom skaffar sej också en ram som sätts under kameran. Man får då en Ken Burnseffekt, alltså en åkning i sidled som är väldigt effektfull.
Skall ta reda på var man kan se deras videofilmer på nätet och lägga in här.
hälsningar Gert
Titta på Vimeo Henning Sandströms videos
DS
 
Senast ändrad:
Toppen