• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny boendeform för den mobila livsstilen?

Non Ligatum

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Linköping
HBK-Nr
38290
Medlemskap
2024
Hej,

Nybliven medlem här. Jag är nyfiken på om det finns fler än jag som tänkt tanken att det borde finnas en boendeform anpassad för husbilsägare som är oftare borta än hemma och ibland månader i taget. Men ändå vill ha en fast bas och adress. Vi planerar själva just nu att vara borta upp till ett år och kommer att säga upp lägenheten och magasinera.

Men ponera att det fanns en bostadsform med rimliga fasta kostnader så att man kunde kasta loss när andan föll på. Där husbilen var en integrerad del av boendet när man var ”hemma”. Samtidigt som fordonet fick en trygg förvaring inomhus.

Jag har lekt med tanken en tid. Låt oss kalla det för en ”Camping hub”. Vore intressant att höra era synpunkter om detta är värt att driva vidare. Jag själv är pensionerad arkitekt och har jobbat med bl a fastighetsutveckling utomlands.
Bild1.png

Fördelar:
  • Perfekt för den mobila livsstilen – fri att lämna med minimala förberedelser
  • Fast bostadsadress utan stora fasta utgifter eller stort uppbundet kapital
  • Kan enkelt hyras ut i perioder till likasinnade
  • Trygg inomhus förvaring av husbil/husvagn
  • Fordonet nyttjas även om det är avställt
Upplåtelseform

Upplåtelseformen kan vara bostadsrätt. Föreningen kan då erbjuda gemensamma lokaler med tvättstuga, tömningsstation etc.
Bild2.png


Hubbar kan även uppföras på en befintlig camping och hyras ut säsongsvis eller kortare. Det finns 1045 campingar i Sverige varav ca 170 har öppet året-runt.

Bild3.png

Målgrupper

Primära målgruppen tror jag är pensionerade par som använder husbilen/husvagnen året runt, är ofta borta länge men vill ändå ha en bas i Sverige. Men även året-runt campande husvagnsägare som vill slippa vinterns utmaningar. Ytterligare en tänkbar målgrupp är unga äventyrslystna som inte vill ha ett stationärt liv. Med uppkopplad plåtis kan de jobba som bloggare, influencer, programmerare, webbdesigner varhelst. Men ändå ha en bas om man temporärt behöver jobba med annat för att fylla på kassan.

Utformning

Enkel välisolerad byggnad ca 8 m bred och olika längd beroende på fordonsstorlek. Ytan fördelas mellan uppställningsyta i markplan och boyta med golv i samma nivå som fordonsgolvet.

Bild4.png

Man kan möblera med fasta möbler, alternativt endast campingmöbler. Hubben ska även kunna erbjudas fullt möblerad om man hyr.

Bild5.png
Minsta hubben, 30 kvm boyta
Toalett med dusch ska finnas liksom fjärrstyrt värmesystem och el-central med CCE-uttag. Ett minikök eller pentry kan vara tillval för att spara gasol. Taket ger maximalt ljusinsläpp över bodelen och har solpaneler på fordonsdelen. Solpanelerna kan sammankopplas och drivas som en solpark i samfällighet eller av extern intressent. En 3 m bred isolerad takskjutport för bekväm in- och utfart.

Byggnadskropparna kan vara fristående eller byggas ihop på olika sätt för anpassning till tomt och väderstreck.

Bild6.png
”Kedjehubbar” eller på diagonalen med carport​



Bild7.png
Exempel på större hub, 54 kvm boyta med extra rum för barn eller gäster​
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.269
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Du lär inte få bygglov för en planlösning enligt dina skisser utan en långdragen (och förmodligen lönlös) process mot flera myndigheter beträffande att ändra nuvarande krav på sluss eller utvändig access till garage från bostad.

Jag har själv för många år sedan gått i liknande tankar men insåg ganska snart problematiken med garage och bostad integrerat.

//Michael, medlem
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Detta är en grym idé, men som vanligt är det ju myndigheterna som sätter stopp för goa idér med vår byråkrati.
Vi söker ett sådant här boende då vi går i tankarna om 10 år bo i Thailand på vintern 6 månder och vara hemma i Sverige 6 månader på sommaren.
Måste tyvärr jobba 10 år till.
Då hade en sån här lösning varit bra.
Inga trädgårdsarbete ska det vara.
Sen måste det vara ganska så underhållsfritt.
Ett litet community skulle det vara med bevakning etc.
 

Marguerite

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Haninge
HBK-Nr
17256
Medlemskap
2026
FANTASTISK idé. Tyvärr är ju då Sverige extremt anti att man bor permanent någonstans som inte villa/lägenhet. det pågår en klappjakt på alla som bor på campingar just nu. Vi har bott permanent i vår husbil i 8 år. (just sålt den) Vi har varit i Europa sep-maj och i Sverige resten. Det finns en mängd olika regler för hur länge man för göra si och så. DIN ide är fantastisk för att man får det bästa av allt. Vi bodde 2 vintrar i Sverige och jag lovar ditt hus hade varit PERFEKT. Det enda som saknas är gråvatten avlopp på husbilsplatsen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.616
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, din idé har jag haft i bortåt femton år nu. Allt sedan jag såg ett väldigt (fint) litet hus till salu med en rätt tilltäppt stor carport sammanbyggd med huset som var både halvgarage och altan... Att kunna utveckla det lite mer började röra omkring i huvudet :).
Det låg dessutom på en naturtomt som klarade sig bra utan något påtvingat trädgårdsarbete och utan fruktträd som mest är till besvär när både grannar och släktingar inte vill ha mer frukt.
Båda dina planritningar är helt ok. men för min del så skulle nog kravet vara ett 6 meter brett garage för utrymme till arbetsbänk och både mekaniskt och snickerimässigt meck på hemmaplan...... Och helst bara några km. från där jag bor nu :msn_tongue:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Det behövs väl en del handicapanpassning i nybyggen också (?) Rullstolar/rullatorer etc etc
Kommunerna vill ju inte bekosta det senare så det ligger väl på nybyggnads planen numera (killgissar jag)

Annars så hade ju ett liknande gated community varit bra för en hel del med husbil. Det hade blivit som i Spanien, fast tvärt om.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
295
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Fantastisk tankegang, men jeg er nok redd for at samfunnet ikke er helt modent for noe slikt ennå. Begrepet Compact living har for alvor begynt å spre seg, men da stort sett i form av fancy brakker på hjul kalt tiny homes, uten permanent tilkobling til verken vann eller avløp.
 

Helena & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
28381
Medlemskap
2024
En god tanke. Tråkig som jag är (blir av alla lagar/krav) då det måste vara en brandcell mellan garage-bostadshus. Är ju lite i byggsvängen och där är det inte muntert just nu. Kostnader skenar. Lågt räknat landar garaget/verkstaden på en bra bit över millen. Ett litet hus till detta. Ja det drar iväg. Brandskydd är bra, dyrt men nödvändigt. Skulle tex en camping ta kostnaden hade den nog löst sig. En mycket god tanke, mer sådant
 

Non Ligatum

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Linköping
HBK-Nr
38290
Medlemskap
2024
Tack alla som kommit med synpunkter, uppmuntran och konstruktiva förslag. Jag borde kanske börjat i en annan ända men utan ett intresse faller ju idén ändå. Jag tolkar det som att det trots allt finns ett intresse. Jag skulle själv vara mycket intresserad om det fanns.

Jag är naturligtvis medveten om Boverkets brandcellskrav vid skilda verksamhetsklasser. Men det man (med visst fog) kan hävda här är att detta är en mindre byggnad utan skilda verksamheter. Allt, inklusive fordonet, är bostad i verksamhetsklass 3(A). Som allra minst sover man ju i fordonet. Man använder ju inte värmepannan och har man ett kök kan man ju dessutom stänga av gasolen. Brandcellsindelning kan också ersättas av brandtekniska installationer men det får ju inte heller bli för dyrt.

Men jag håller med, utgången av en sådan diskussion är nog som bäst oviss. Långsidans ytterväggar är däremot tänkta i brandklassat utförande. Bl a därför som de saknar öppningar.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.575
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Idén är bra och jag skulle kunna stå ut med en brandsluss till bostaden. Nattliga toa-besök kan man lösa på husbilens toa eller göra sig omaket att gå via brandslussen. Däremot ville jag ha större garage, både längre och bredare för att kunna öppna meterbreda luckor på båda sidor. Och som Jankro skriver, lite utrymme för någon maskin också.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.628
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

Bilagor

  • CFIL5EB53IUKR2RALT43-4.pdf
    256,9 KB · Visningar: 85
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.921
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Word... och högre.
idealet vore ett garage på 112kvm 16x7m med 5 meter takhöjd, med golvbrunn, tryckluft, och oljeavskiljare.
Har mer än så, men blir lite efter på bodelen.
270m2 garage, 4m högt. Självklart tryckluft och 4tons 2-pelarlyft, och lackerings tält.
+Kontor
+Toalett
+Duschrum
+Sällskapsrum med litet kök
+Omklädningsrum

Blir jag utslängd hemma, så skulle jag fixa att bo i garaget. Har ju sovrum i husbilen :cool:
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Har mer än så, men blir lite efter på bodelen.
270m2 garage, 4m högt. Självklart tryckluft och 4tons 2-pelarlyft, och lackerings tält.
+Kontor
+Toalett
+Duschrum
+Sällskapsrum med litet kök
+Omklädningsrum

Blir jag utslängd hemma, så skulle jag fixa att bo i garaget. Har ju sovrum i husbilen :cool:
Sprack på höjden. ;)
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.061
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Har funderat i lite annorlunda banor. In liten sommarstuga i fint läge vid en sjö. Den kan vara utan vatten och avlopp, och man dockar husbilen till den. Husbilen används som sovrum, toalett och kök, och stugan som allrum. Lite som de fasta alkoverna i fjällen.
När det gäller kommunen så gäller "don´t ask questions". Ingen kan hindra dig att på egen tomt parkera husbilen nära en stuga.;)
 
Toppen