• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny bil Dethleffs bubblor på taket

Katarina/Berne

FD HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
592
Medlemskap
2022
På taket på våran Dethleffs är det två långa bubblor på taket
ca 20cm in på varje långsida hela takets längd.
Är det någon som vet om det ska var så eller kan det var fabrikationsfel
Ser ut som limmet inte fäst.Kan det vara så att plåten ska kunna expandera.

Katarina/Berne

FD HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
592
Medlemskap
2022
Sv: Ny bil Dethleffs bubblor på taket

Ja ska reklamera men min tanke var om någon i klubben
sätt något liknande på sina husbilar.
många husbils tak blir det i klubben:)

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Om jag använder min erfarenhet från båtindustrien så är det gasbubblor som kommer från att limmet härdat, jag har inte sett bilen och jag kan ha helt fel, men hade det hänt på min bil hade jag mätt ut var bubblorna är och borrat ett 1 mm hål från undersidan för att släppa ut gasen.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hejsan. Har en Dethleffs årsmodell 2012 märkte detta på våran också blev förskräkt men fick lungnade besked här på husbilsklubben att det skall vara så för alu.plåten skall kunna leva.
Ha de paffw

F

F.d. 29925

Guest

Nog ett inte allt för ovanligt fenomen, att blanda olika material med olika utvidgningskoefficient är nog inte en optimal lösning. Troligen försvinner bulorna när temperaturerna normaliseras.

För övrigt är det nog knepigt att alla husbilstillverkare så envist håller fast vid platta tak när de i princip inte fyller någon praktisk funktion.
Tom i järnvägens barndom var taken välvda, både praktiskt och styvare än platta tak.

Den tillverkare som kommer med välvda tak borde nog få någon form av utmärkelse, Nobel?

Kroken

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
11391
Medlemskap
2024

Kompisen har samma på sin LMC Grand Explorer och fått svar att det skall vara så.
Dethleff har ju motsvarande bil, men annorlunda front, och dom byggs väl av samma fabrik.
Jag tror du kan vara lugn.
Trevlig sommar!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag antar att din bil inte har aluminiumkaross?
Ett sådant tak kan vid temperaturväxlingar utvidga/dra ihop sig flera mm både på längden och bredden och vem som helst kan räkna ut vad detta betyder ur täthetssynpunkt.

Ett plast- eller komposittak utvidgar sig betydligt mindre och bubblorna hindrar tätningar att röra sig alltför mycket.

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Du kan inte fota så vi får se hur det ser ut?
Men det kanske är svårt att fånga på foto ??

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

På våran Sunlight är det så också båda långsidor ..den har tak och bakdel av motståndskraftig glasfi berförstärkt plast (GFK)..jag har inte frågat någon om det är rätt eller fel..har tänkt att det ska vara så..

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Va ute och kollade på husbils taket så var den helt slätt ,nu är det + 12 ute regn här på Österbotten i Finland..Då jag såg bubblorna senast i april i Spanien +24

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Vi hade en stor "bubbla" på vårt Rapido-tak. Fick beskedet att taket endast är fäst i vissa punkter och i övrigt är flytande. Så sådana bubblor kan komma och gå beroende på bl.a. väder.

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Nog ett inte allt för ovanligt fenomen, att blanda olika material med olika utvidgningskoefficient är nog inte en optimal lösning. Troligen försvinner bulorna när temperaturerna normaliseras.

Den tillverkare som kommer med välvda tak borde nog få någon form av utmärkelse, Nobel?

Jag har välvt tak, men något Nobelpris är det inte värt. Klara fördelar är att det inte lägger sig snö/is där på vintern.

/M

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

På husbilen fins inte dom bubblorna, men på de flesta Husvagnar jag har ägt så har det uppstått sådana på taket förklaingen var att takplåten rör sig, med temratur förändringarna så är husbilen bygd av plåt såär det nog förklarinen men jag skulle breklamerat den hos tillverkaren.

Katarina/Berne

FD HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
592
Medlemskap
2022

bubbla i tak (2).jpg

Paff har lagt ut en bild lägger också ut en bild
Tackar Ulla.lestander för den fina information från tillverkare
De var både på Tyska och svenska som tur va
Tack alla andra nu kanske andra sliper fundera

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Visa bilaga 86091

Paff har lagt ut en bild lägger också ut en bild
Tackar Ulla.lestander för den fina information från tillverkare
De var både på Tyska och svenska som tur va
Tack alla andra nu kanske andra sliper fundera

Så där ser bubblorna ut på våran bil också när dom "blommar"upp..det är skönt att veta att dom hör till..har ni också tak av GFK plast?

Per&Laila

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
622
Medlemskap
2026

Hur går det med bubblorna på taket, blev det reperation på garantin eller är dom kvar, har dom ändrat sig på något sätt, här har vi hittat bubblor idag känns lite konstigt att ha sånt på taket.

Toppen