• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nu införs broavgift i Motala och Sundsvall

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Sv: Nu införs broavgift i Motala och Sundsvall

Tänk dig skärgården på västkusten och även ostkusten en solig och varm sommar. Var är skärgården i Skåne, finns visst nån ö utanför Landskrona har jag sett:yes:

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Själland menar du? Jo, skåningarna brukar besöka den ganska ofta, i vart fall de som bor på västra sidan. Finns några mindre öar också men de är inte tillnärmelsevis lika populära hos skåningen. ;)

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Vänta bara!
Snart kommer Tjörnborna ta avgift från Orustbor att köra över Tjörn och sedan tar de en avgift att köra över Tjörnbron.
Då blir det liv på Jappe! Det lär höras enda ner till Skåne!
:DJulian

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det trengs en lovendring for å legge avgift på eksisterende broer og veier i Sverige :rolleyes:. Det er egen lov for trengselsskatt.

Da den nye Svinesundsbroen ble åpnet så ble det innført avgift også på den gamle broen for å stoppe snikkjøring, innkrevingsanlegget var planlagt på svensk side men måtte flyttes over broen grunnet svensk lov.

F

F.d. 55374

Guest

En rubrik i dagens Sundsvalls tidning:

HÄLFTEN AV BILARNA FÖRSVANN EFTER BROAVGIFTEN.

Tommy R

F

F.d. 52943

Guest

Om man kan finansiera nödvändiga/efterlängtade nybyggnationer som löser stora trafikproblem genom att ta ut en avgift av användarna, så ser jag inte det som ett stort problem. Skatteintäkterna ska räcka till mycket. Betalar hellre någon tia för att komma förbi Motala snabbt och enkelt än trängselskatt på befintlig genomfart förbi Göteborg.

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

innan omkostnaderna för registreringutrustning och övrig hantering går med plus har det säkert gått 30 år, och då är det väl dags att byta kameror, hade nog varit bättre med några kronor mer i bilskatt,,,

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Vänta bara!
Snart kommer Tjörnborna ta avgift från Orustbor att köra över Tjörn och sedan tar de en avgift att köra över Tjörnbron.
Då blir det liv på Jappe! Det lär höras enda ner till Skåne!
:DJulian

Det var ett bra förslag så slipper man köerna hem på fredagar så kan dom få in lite pengar till mig sedan jag går i pension , håkan:)

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Det var inget förslag! Det är verkligheten! En Tjör'bo missar väl ingen inkomstmöjlighet!!! Särskild inte om det går på Orustbornas bekostnad!:D
Jag känner mina grannar!:)
Julian

F

F.d. 53358

Guest

Det bästa vore att höja bro och trängselavgifterna till en tusenlapp eller två per gång. Då har man löst många problem på en gång. Miljön, trängseln,man behöver inte bygga nya vägar, för det är ingen som har råd att använda dessa. Ingen har råd att åka till jobbet, mer än de högst betalda tjänstemännen. Var ska man få skatter ifrån? Tänkte inte på det.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

En rubrik i dagens Sundsvalls tidning:

HÄLFTEN AV BILARNA FÖRSVANN EFTER BROAVGIFTEN.

Tommy R

Hörde att man har hittat de saknade hälfterna igen. ;)

f_6612555.jpg

F

F.d. 52943

Guest

Om vi inte ska diskutera kronorna hamnar vi lätt i politisk pajkastning.
Själv tycker jag att det är bra att man kan skynda på infrastrukturinvesteringar, som inte ryms inom den normala statsbudgeten, via avgifter som tas ut av användarna.
De som inte vill betala har valet att åka på den gamla omvägen.
Om webbarna tycker att detta är partipolitisk propaganda så får ni gärna radera inlägget.

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Om vi inte ska diskutera kronorna hamnar vi lätt i politisk pajkastning.
Själv tycker jag att det är bra att man kan skynda på infrastrukturinvesteringar, som inte ryms inom den normala statsbudgeten, via avgifter som tas ut av användarna.
De som inte vill betala har valet att åka på den gamla omvägen.
Om webbarna tycker att detta är partipolitisk propaganda så får ni gärna radera inlägget.

Tack för ditt inlägg Roland !

Kan detta vara början på en helt NY tråd som handlar om det eländigt undermåliga vägnät vi har i Sverige (avseende stora riksvägar och europavägar) !???

Vi ser fram emot den som tar tag i denna NYA tråd - vi själva sticker ut näbben och hävdar att vi måste bygga 400 mil nya motorvägar inom loppet av X antal år och vi betalar gärna för varenda kilometer vi färdas på dessa nya motorvägar !!!

En bra start kan vara att börja bygga motorvägar från Norrköping och ner till södra Skåne = E 22 OCH från Göteborg och upp till Stockholm = E 20 på de sträckor där motorväg saknas och det är ju merparten av sträckorna !

Bosses och Gerds husbilsresor

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Enligt en rapport från VTI (Statens väg och trafikforskningsinstitut) betalar redan bilisterna mer än två gånger sina totala kostnader.
Nyligen höjdes fordonsskatten igen. för oss innebar det för samtliga fordon totalt flera tusen mer i skatt.

Tro nu inte att detta på något sätt används till att förbättra infrastrukturen, i det ursprungliga förslaget uppgavs att fordonsskattehöjningen skulle gå till arbetslöshetsåtgärder.

Pengarna till de genomförda brobyggena m.m är redan med råge betalda, så avgifterna på dessa är en avgift på något man redan betalt. problemet är att pengarna används till helt andra ändamål.

Av den anledningen kör vi runt dessa (även Göteborg), det handlar inte på något sätt om att spara några kronor utan vi anser det moraliskt tveksamt att betala för något som man redan betalt.

Toppen