• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nu har vi fått tillskott i familjen....En husbil från Tyskland:-)

F

F.d. 50421

Guest
Ja då var vi hemkomna från Tyskland och det blev lycklig tillökning i familjen med en begagnad KNAUS av årsmodell 2012. Har betalt handpenningen, kommer att åka ner den 19 augusti för att hämta hem nykomlingen. Under tiden monteras det larm, servas mm. Sedan blir det ursprungskontroll, reg.besiktning osv. Det blev avsevärt billigare att skaffa husbilen på detta sätt genom privatimport.

Ska bli såååå roligt att börja ge sig ut på vägarna och kanske möta er i verkligheten:spinny:

Sommarhälsningar från

Winstar.

Ps. Tack alla ni som gett mig tips å råd inför köpet av vår första husbil. Ds.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Nu har vi fått tillskott i familjen....En husbil från Tyskland:)

Så trevligt, hoppas allt går bra nu då med hämtningen.
Men man blir ju lite nyfiken så en bild hade ju inte skadat :wink:

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Ser fin ut. En Knaus Sky Wave 700?

Räckte budgeten till den?:) (läste din tråd om goda råd)
Gissar att ni kommer bli nöjda.

F

F.d. 50421

Guest

Ja det stämmer, det är en Sky Wave 700 MEG med 150 motorn.

Den tänkta/tidigare budgeten sprack ;) men inte med så mycket.

Jag hoppas verkligen att vi blir nöjda då det är vår första husbil.:)

Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Den motorn är jättetrevlig, har nyss avverkat 600 mil nere i Europa med vår första husbil. Verkar inte som så många väljer till den i Sverige men finns på många i Tyskland.

Peter :)

F

F.d. 50421

Guest

Vad trevligt att du tycker motorn är bra. :)

Hur är det med bränsleförbrukningen??

Har försökt att kolla om det är kamrem (som behöver bytas) eller kamkedja men vet inte var jag kollar detta.

MVH//Winstar

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Har försökt att kolla om det är kamrem (som behöver bytas) eller kamkedja men vet inte var jag kollar detta.

MVH//Winstar

I Sverige så brukar vi tuffa på i 90-95km/h mätarfart då ligger förbrukningen på runt litern med svensk skräpdiesel, nere i Europa med riktig diesel brukar vi ligga på ca 105km/h mätarfart med samma förbrukning.

Du borde hamna minst 0,1l lägre per mil med din slanka husbil, vi har en 7m alkov. Full last har vi i stort sett alltid (4 cyklar, grill, extra gasol etc etc) då vi aldrig vet vad som kan dyka upp och åker dit där vädret är bra.

Motorn är i princip samma som Euro5 2.3l MultiJet 130 fast med variabel turbogeometri vilket ger mer vrid och fler hästkrafter, således har den kamrem, denna motor ersätter gamla Euro4 3.0l MultiJet 160.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Grattis till nya bilen. ni blir säkert nöjda med den.
Vi var nere i Tyskland en vecka i slutet av juli och då låg vår bränsleförbrukning på 0,9 l per mil. Vi körde väl i 100-110 km på autobahn. Så det Peter säger stämmer väl även för oss. Vi köpte en Burstner Nexxo i våras och är jättenöjda med 150-motorn, bra vrid och tillräcklgt med effekt i motorn. Vår förra bil hade en2,8 l motor på 128 hk plus ett trimchip men den var ju ingenting jämfört med motorn i nya bilen.
Hälsn
Bertil

Det jag menar med 100- 110 km är den verkliga hastigheten, vi har nästan 10 % glädjemätare.

Senast ändrad:
F

F.d. 50421

Guest

Hej allesammans.
Ja då var vi nere i Tyskland för att hämta hem nytillskottet:)

Ska fixa alla papper och exportskyltar imorgon....är lite orolig för hur lång tid det ev. tar att ordna skyltarna. Är det någon som kan ge mig en liten förvarning hur lång tid jag ska förbereda mig på. :)

Jag hoppas att det går någorlunda fort så man kan styra hemmåt igen.

Härliga sommarhälsningar från Leipzig.

Winstar

F

F.d. 50421

Guest

Okej, tack för det glädjande beskedet. :spinny:

Jag hoppas i så fall innerligen att jag blir klar under förmiddagen imorgon.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Hej allesammans.
Ja då var vi nere i Tyskland för att hämta hem nytillskottet:)

Ska fixa alla papper och exportskyltar imorgon....är lite orolig för hur lång tid det ev. tar att ordna skyltarna. Är det någon som kan ge mig en liten förvarning hur lång tid jag ska förbereda mig på. :)

Jag hoppas att det går någorlunda fort så man kan styra hemmåt igen.

Härliga sommarhälsningar från Leipzig.

Winstar

Om ni sover i den se till att testa allt, vrida på alla knappar (värme, spis, varvatten, värme etc), kolla infästningar på skåp, hyllor, armaturer etc.
Skönt att få sånt fixat på en gång.
På våran satt en spot lite löst, ratt till spisen prucken på undersidan, bordsinfästning samt gavel till alkov lite lös samt att batteriladdaren inte fungerade. Fixades på ett par timmar.

F

F.d. 50421

Guest

Toppen...Stort tack för alla tips.:)

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

MVH//Winstar

Vi har samma motor med comfort-matic låda. Bränsleförbrukningen vid stor andel landsvägskörning (90 -100 km/h) låg senast på 1.05/mil.
Bilen var fullastad 4.05 ton vilket ger ca 0.26 liter/tonmil. Det är jag helnöjd med.

F

F.d. 50421

Guest

:spinny:Åhhhh.....va roligt..:spinny:

Nu är vi på väg hem från Tyskland med vår nya husbil och just nu så är vi ombord på Stena Germanica från Kiel. Efter att vi anlänt med flyg till Leipzig på söndag eftermiddag tog vi in på Globana Airport Hotell för en natt då handlaren ej hade helgöppet.

Måndag morgon klockan 8 så var det då dags att inspektera, få en grundlig genomgång, fixa alla papper, föra över pengar till hans konto (tog ca. en timma via internetbanken), ordna med exportskyltar å försäkring mm. Handlaren, som jag förövrigt varmt kan rekommendera hjälpte oss personligen med allt.

Klockan 11.30 var affären avklarad, bilen fulltankad med diesel, gasol, färskvatten samt diverse matvaror o dryck för resan.

Det bar iväg norrut i lagom tempo (så man hann med att vänja sig) och vi övernattade sedan i Kiel på ställplats vid hamnkanalen. Kan varmt rekommendera denna ställplats (kanontrevlig personal, bra priser och jättebra service.

Nu är det hemåt som gäller och den slutliga sysselsättningen med inregistreringen.

Med vänlig hälsning,//

Winstar.:)

J

Johank

Guest

Va kul!
Visst är det nåt visst att köra iväg med sin alldeles egna husbil....

Lycka till!

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Känslan när man kör hem är obeskrivlig :yes:

Nevisen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025

Grattis och lycka till med nya tillskottet!
Våran är bara 1 månad gammal. Den är färdigutrustad och klar för resa men jag kan fortfarande "hitta på" ärenden ut till husbilen varje dag bara för att få gå in i den och andas in nybilsdoften... Har till och med gått ut i husbilen och tittat på tv (med tillhörande tupplur :)) hemma på tomten bara för känslans skull....

Toppen