• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu har husbilar hamnat i pressen igen

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Om nu kommunerna skulle följa intentionen i Miljöbalken och värna om den kommunala miljön borde det se ut såhär i de kommuner som har turister:

1596040152968.png

Det belastar ju miljön än mer om vi ska köra runt och leta i grannkommuner och liknande efter en plats att tömma på. Om vi nu turistar, handla,r äter på restaurang så får kommunerna in massor av pengar från oss via näringsidkarna.

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Husbilen är ju rätt använd ett av de mest miljövänliga sätten att turista på. Vi har alla möjligheter att ta hand om vårt avfall själva i första läget. Men om inte kommunerna tar sitt ansvar och möjliggör för oss att slänga sopor, tömma toakassetter och gråvatten samt fylla på vatten så är risken stor att avfallet hamnar i naturen. Detta har andra länder i Europa insett för länge sedan och sett till att det finns riklig tillgång till tömningsmöjligheter.

Vi borde från Husbilsklubbens sida marknadsföra husbilsåkandet som det miljövänliga sättet att semestra.

Vi har just kommit hem från en 18 dagars husbilsresa i norra Sverige med övernattningar på ställplatser och mindre campingar.
Möjlighet till tömning av gråvatten fanns endast på tre ställen. Det är skandal. Samtliga campingar och en del ställplatser har serviceanläggningar med toaletter, duschar, kök med diskmöjlighet, tvätthoar mm. De producerar alltså en hel del gråvatten som de måste ta om hand. Kostnaden för att dra fram ett rör till en markbrunn måste vara försumbar i förhållande till kostnaden för serviceanläggningarna.

Under vår resa använde vi endast vatten och toa i husbilen (det är bekvämast så) och vattenåtgången har jag beräknat till under 30 liter/person och dygn. Hade vi använt campingarnas serviceanläggningar hade den varit betydligt högre.
Campingarna måste inse att vattenförbrukningen blir lägre när husbilarna använder de egna systemen i stället för servicehuset.
Vi måste alla lära oss att spara på vattnet.

Leif Torså

R

RobbeS

Guest
Nu har du väl kanske lite annat avstånd till fjällen än vi har, det närmsta här är ungefär 50mil bort, så någonstans där eller senare fyller vi på nytt/mera vatten om vi skall fricampa några dagar. Men då finns ju ofta en sjö i närheten, så att man kan bada där vid behov. F.ö. räcker 50 L 2-3 dagar för oss två, inkl. någon dusch.

Egentligen hr vi inte så mycket kortare, 40 mil ca till fjällen i Norrbotten som är närmast. Då räknar jag inte Kiruna, Arvidsjaur, Arjeplog eller Gällivare som fjällen utan väster / Norr om dom orterna. Vi är tre eller fyra som duschar men ärligt talat har vattenbristen aldrig blivit akut någon gång. Åker jag ensam fyller jag alltid upp tanken också men kommer hem med hälften av vattnet kvar.

Toppen