Jag håller med Kenth till fullo. Lagen (Miljöbalken) lägger ett tydligt ansvar på kommunerna, ett ansvar som de ofta inte fullgör. Detta ansvar kan i stort sett vara, när det gäller svart- och gråvatten, ett hål i marken anslutet till det kommunala avloppsnätet. Problem med betalning kan det ju bli, då kommunen inte kan ha någon gubbe stående där för detta, men swish skulle ju gå. Men å andra sidan är de flesta husbilister boende i Sverige i någon kommun och där betalar avgift för avfallshantering i någon form. Därför borde udda vara jämt och tillåta gratis tömning i andra kommuner. Avgifter för tömningar av utländska turister kan vi nog bjuda på; de spenderar nog mycket pengar i turistnäringen ändå.
Nej jag finner delar av situationen som småaktighet. Och vad kan hända om inte tömningsmöjligheter finns, jo risken är ju stor att tömningen kan ske i naturen, och det är väl en av anledningen till att lagstiftande församling har gett kommunerna detta uppdrag.
Oops, nu hakade jag på en urspårning av en tråd igen och ber om ursäkt, men jag kan inte lova att det inte ska hända igen.