Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Att ladda batterier med bil- eller båtmotor är i min värld helt no no. Störande både för en själv och ev. omgivning, dåligt för dieselmotorn att gå utan last och ger sällan 70A vid tomgång med andra förbrukare på. Vintertid dessutom helt oacceptabelt med kallstarterna.
Ett litet Honda elverk gör jobbet så mycket bättre och båda gör jobbet lika bra in i vanliga Li- batterier till mycket lägre pris.
Anders
Det handlar för mig bara om vintertid som strömmen är ett problem.Ska du köra ett elverk som driver bilens laddare som brukar ge ca 15 A tar nästan en dag att ha elverket brumma. Istället för att ta en liten tur med bilen alternativt låta den stå på tomgång en stund och ladda ca 70 A.
JOE
Självklart ska man inte vara teknikfientlig men det tror jag få är egentligen, däremot blir man orolig när det pratas guld och gröna skogar från nya saker speciellt som ingen har hört talas om förutom early adopters.Jankro, var inte så teknikfientlig. Nya uppfinningar har alltid kostat mycket i början. Det finns en hel del som talar för att vi i framtiden enbart använder litium-batterier i husbilar. Vi kan lätt vara självförsörjande när det gäller el. I stället för gasol, används enbart el, med indikationshällar i köket och diesel för uppvärmning. Min fru har inte velat åka till Elmia och titta på husbilar, för jag har alltid besökt de dyraste och lyxigaste bilarna. Skall man drömma kan man lika gärna drömma stort. En bil som varit favorit länge är den amerikansktillverkade Earthroamer XV - Lts som helt drivs av solceller och litiumbatterier. Den stora diesel-tanken ger värme och varmvatten. En alldeles för dyr bil, men som sagt det är billigt att drömma. Michael gör rätt som talar för nya möjligheter. Vi som varit med ett tag minns att det var ouppnåeligt för vanliga mänskor att köpa bil med farthållare, idag har alla även Dacia det. Någon måste börja, det gällde både elektronik, bilar och husbilar. Och jag fortsätter drömma och njuter av vår enkla husbil.
Aldrig på sommaren, det är fläkten till värmen som skapar problem vintertid och gasolflaskorna som är för små och för fåEn undran, har ni haft problem med att strömmen tar slut eller är det rädslan för att strömmen ska ta slut som ni tjofsar in solceller, EFOY:n eller eventuellt EZA 130 V2?
Jag har ALDRIG haft problem med att strömmen inte räcker på 5 år förutom när batteriet var helt slut och fick bytas. Men jag vintercampar aldrig och med tanke på hur många som har solceller så verkar dom flesta vintercampa. Solceller på vintern
Jag har inte sagt att man bara skall använda bilens laddare. Man köper förstås flera om man har Li-batterier. De kostar inte mycket. Så lätt 60-70A via ett elverk. Och motor på tomgång ger inte 70A till batterierna. Att börja köra en runda, speciellt vintertid, för att ladda batterier är verkligen långt ifrån hur jag vill lägga upp mitt husbilsliv.
Jag tycker heller inte det är teknikfientligt att tycka ett en produkt är orimligt prissatt när man kan få tekniken så mycket billigare med lite ansträngning.
EFOY:n var ju väldigt dyr i början när den kom och många menade samma där, den blir nog billigare vartefter. Så har inte skett. Bristande konkurrens gör ju ett de kan hålla uppe väldigt höga priser. Li-leverantörerna verkar kunna göra detsamma baserat på att profitera på drop it in and forget - behov hos kunder.
Anders
I takt med att batterierna blir mer och mer svåra att använda så går det åt det hållet iallafall tills det blivit en standard för BMS så att tex EBL/laddare kan styra batterierna.Varför krångla till det med elverk, en driva laddare för Li batterier när man har allt i bilen.
Jag tycker det är en smart konstruktion med EZA som har allt inbyggt. Livslängden ska vara ca 15 år och byter man bil är det bara att flytta över EZA till nästa bil. Ok det kostar en slant men slår man ut det på 15 år blir det inte så dyrt. Du har ju bekvämligheten att det finns ström många gånger längre än med vanliga bly batterier. Sen går ju laddningen enorm mycket snabbare än med vanliga batterier.
Jag försöker se framåt och positivt på nya tekniska saker.
Jag tror EZA/Li batterier blir något för framtiden.
Det är dyrt att åka husbil med inköp av bilen, skatt försäkring mm
Men det är riktigt kul och trivsamt också
JOE
------------------------------------Jankro, var inte så teknikfientlig. Nya uppfinningar har alltid kostat mycket i början. Det finns en hel del som talar för att vi i framtiden enbart använder litium-batterier i husbilar.
Enig i det meste du og JANKRO skriver her, men du bør lese litt om energidensitet. En god samlet oversikt finnes på Battery Comparison of Energy Density - Cylindrical and Prismatic Cells mye av de data som presenteres der kommer fra NASA. LiFePO4 er de av LiIon gruppen med lavest tetthet målt i Wh/kg, men minst dobbelt av bly.......
Det som framförallt har gått framåt är energidensiteten och att kan kan ladda upp batterierna rätt snabbt, beträffade det första så är inte LIFEPO4 bättre än bly på det vilket troligen betyder att den batteritypen nog kommer att ses som en parentes i batteriutvecklingen om några år då resurserna satsas på energitätare batterier.
Enig i det meste du og JANKRO skriver her, men du bør lese litt om energidensitet. En god samlet oversikt finnes på Battery Comparison of Energy Density - Cylindrical and Prismatic Cells mye av de data som presenteres der kommer fra NASA. LiFePO4 er de av LiIon gruppen med lavest tetthet målt i Wh/kg, men minst dobbelt av bly.
Når jeg for noen år siden byttet ut 2 stk 140 Ah bly med LiFeYPO4 så fikk jeg plass til 400Ah i samme batterirom, så selv Winston sine prismatiske celler har en del høyere density pr liter enn bly. Prisen om lag 50% over nye av samme type som de som satt der orginalt. Og 80% utnyttelse i stedet for under 50% tellet og en del.Sorry, syftade på volym då det nog är det som drivs fram hårdast av de två, vikten kan man ofta acceptera speciellt i bilar datorer mm och UPS sammanhang samt ubåtar