Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Visa bilaga 91473
De är ganska söta, de små krypen?
Vi har inte råkat ut för några möss ännu. Det kanske beror på att jag hänger ut skylten VARNING FÖR KATTEN. ( Hos oss har vi läskunniga möss)
Fällan är köpt på Teneriffa för ca 20 år sedan och är effektiv värre!
Vid senaste besöket för några år sedan såldes den inte längre.
EU-regler?
Jag har en sådan fälla inköpt i Spanien. Den har aldrig tagit några möss trots att den är betad med jordnötter, däremot de vanliga slag-och burfällorna. Hitintills ett 40-tal med "evighetsbete".
Jag trär på en liten ostkub på pinnen.
Jag har också använt burar men de måste vittjas ofta för att undvika kannibalism. Mina slagfällor har aldig funkat och nya modeller i plast är skräp.
Jag har hört att det INTE är tillåtet att dränka möss.
Jag refererade till artikeln
DjurensRätt
För att vara säker ställde jag frågan till Djurens rätt Lise-Lott Norin
Här är svaret:
Hej Frank!
Grundläggande bestämmelser om slakt och avlivning finns i Djurskyddslagens §§13-15 (se nedan). I § 36 anges vilket straff man kan få om man bryter mot bestämmelserna:
36 § Till böter eller fängelse i högst två år döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot § 13 eller 14 eller föreskrifter som meddelats med stöd av djurskyddslagen (1988:534).
Ytterligare bestämmelser finns i djurskyddsförordningens §§ 30-32 Lagbevakning med Notisum och Rättsnätet.
och de detaljerade bestämmelserna finns i Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om slakt och avlivning av djur:
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/1242046894302/2008-069.pdf.
Lagstiftningen är så konstruerad att det som inte anges som tillåtet är förbjudet och kan bestraffas med fängelse i högst två år. Märk väl att dränkning inte är en tillåten avlivningsmetod.
Slakt m.m.
13 § När djur förs till slakt och när de slaktas ska de skonas från onödigt obehag och lidande. Detsamma gäller när djur avlivas i andra fall. Lag (2012:526).
14 § Husdjur skall vid slakten vara bedövat när blodet tappas av. Andra åtgärder vid slakten får inte vidtas innan djuret är dött.
Första stycket första meningen gäller inte om ett djur till följd av sjukdom eller olycksfall måste slaktas genast.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från första stycket första meningen för fjäderfä och kaniner. Lag (2007:362).
15 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om slakt och om avlivning av djur i andra fall. Lag (2007:362).
Med vänliga hälsningar, Lise-Lotte Norin
Fick ett tips av en saneringskille att lägga en plastpresenning (typ grön) under husbilen.
Mössen hatar att gå på denna prasslande plast.
//Eric