• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nu är man mätt i flera dagar

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Nu är man mätt i flera dagar

Stämmer faktiskt!!

Men....blev inte du underkänd?????

Pga...Stavningssvårigheter??? eller var det dåligt uttal?:santa-5-icon:

Kram på er

God fortsättning!:santa-4-icon:

Ha det gott!

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Eftersom också frugan är tyskättad så ligger det massor med sådana favoriter på matbordet. Grünkohl mit Schweinebacke o Kassler är lika given nu som Sparrisen är på våren. Surstek o Königsberger Klopse är två andra favoriter. Överhuvudtget är det tyska köket så undervärderat, man får nästan alltid supermat om man bara kör av autobahn o testar de lokala gasthausen. :):)

F

F.d. 25270

Guest

GOD FORTSÄTTNING BROGU !
Knödel och kroppkaka är inte samma sak. Knödel består bl.a. av mjöl, jäst, mjölk, alltså ingen potatis. Det finns en mera kroppkakebesläktad rätt som heter klöse och som är potatisbaserad. Sen finns det ett stort antal olika former av knödel, så om du inte gillade den sort du åt i Bayern kanske det finns ngn annan sort du skulle gilla. Kanske den Tjeckiska som Schmid gillar och som är ungefär som Böhmisk knödel. De tillhör båda underavdelningen "semmelknödel" vilket innebär att de innehåller bröd i form av torkade brödtärningar(krutonger) som blandas in i degen. Den ovan nämnda potatisbaserade typen kallas förutom för "klöse" ibland för "kartoffelknödeln".
Nu är jag ingen expert på knödelområdet utan baserar mina uttalanden enbart på basis av dryga 60 års empiriska studier av saken. Sammanfattningsvis vill jag emellertid säga att det är näst intill en hädelse att likna Semmelknödeln vid Kroppkakor. Det är som att säga att ägg är samma sak som potatis bara för att båda kan kokas i vatten eller stekas.
Go´kväll och massa hälsn.
Harry Hymer
:santa-3-icon::santa-3-icon::santa-3-icon:

Senast redigerad av en moderator:

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Men Harry Hymer i en Semmelknödel är varken jäst eller mjöl. Det är bara gamla frallor, i tunna tunna skivor skurna (inga tärningar), varm mjölk, ägg och kryddor.

Kartoffelknödel är mera lik kroppkakor.

Brogu man måste också lära sig att äta semmelknödle, ja allla olika knödel på rätt sätt. Du kanske åt dom som min sambo gjorde första gången och sen tyckte att det var ingenting för honom........

Men nu har han lärt sig det och älskar dom.

Sen finnst det ju många olika. Serviettenknödel, böhmische osv

För sisådär 40 år sedan bjöd jag in en äldre dam från frona DDR till oss, det var då när pensionärer fick åka ut om dom hade en inbjudan från väst.

Hon lagade även mat från sudetenland till oss.

Vi tycker det är roligt med mat från olika kulturer. När vi åkte till Spanien åt vi aldrig svensk mat. Det hat vi hemma men behöver inte där.

framsidan

F

F.d. 25270

Guest

Hej "framsidan" !
I de Semmelknödeln som min mor, mormor samt övriga släktingar tillagar ingår faktiskt mjöl, jäst, mjölk, salt och torkade tärningar av vitt bröd. Jag skulle tro att det finns hur många varianter som helst.
Mvh
Harry Hymer
:santa1::santa1:

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Hej "framsidan" !
I de Semmelknödeln som min mor, mormor samt övriga släktingar tillagar ingår faktiskt mjöl, jäst, mjölk, salt och torkade tärningar av vitt bröd. Jag skulle tro att det finns hur många varianter som helst.
Mvh
Harry Hymer
:santa1::santa1:

Varifrån kommer din mor och mormor?

När man i Tyskland kommer nedanför Weisswurstäkvatorn så kan man köpa så kallad knödelbrot. D.v.s. färdig skurna frallor.

Men även bland kartoffelknödel finns olika. Av rårivna potatis, av kokta eller hälften var.

framsidan

F

F.d. 25270

Guest

De kom från Sudetenland, närmare bestämt städerna Dux och Teplitz som väl numera heter Duchova resp. Teplice.
Mvh
Harry Hymer

F

F.d. 25270

Guest

Ge oss ett recept bara så vi kan prova.
Mvh
Harry Hymer

F

F.d. 16416

Guest