• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Northug med Svensk husbil

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Northug med Svensk husbil

Med bakhjulsdrift på p-bil trengte en ofte å legge inn noen sandsekker bak for å få tilstrekkelig marktrykk. Forhjulsdrivne p-biler har mesteparten av bilens tymgde direkte på drivhjulene og med bakhjulene helt bakerst så øker trykket foran nesten uansett hvordan en laster. En halvintegret husbil derimot har mye av påbygget på rammeforlenger bak bakakselen og små muligheter til å øke marktrykket foran. Alkover og helintegrerte har mer vekt foran og er noe bedre stillt om de ikke er blitt for lave foran på grunn av den ekstra vekten :spinny:
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Northug med Svensk husbil

Med bakhjulsdrift på p-bil trengte en ofte å legge inn noen sandsekker bak for å få tilstrekkelig marktrykk. Forhjulsdrivne p-biler har mesteparten av bilens tymgde direkte på drivhjulene og med bakhjulene helt bakerst så øker trykket foran nesten uansett hvordan en laster. En halvintegret husbil derimot har mye av påbygget på rammeforlenger bak bakakselen og små muligheter til å øke marktrykket foran. Alkover og helintegrerte har mer vekt foran og er noe bedre stillt om de ikke er blitt for lave foran på grunn av den ekstra vekten :spinny:
då är det till att idiotförklara trafiksäkerhets verket och dom som sysslar med sådant alla erkänner att famhulsdrift är säkrare i halka alla utan skälvlärda husbils ägare det är inte var dag man kör under sådana förhålladen, nu händer inte så många halk olyckor med husbilar för att dom ärkonstuerde somdom är,
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Northug med Svensk husbil

då är det till att idiotförklara trafiksäkerhets verket och dom som sysslar med sådant alla erkänner att famhulsdrift är säkrare i halka alla utan skälvlärda husbils ägare det är inte var dag man kör under sådana förhålladen, nu händer inte så många halk olyckor med husbilar för att dom ärkonstuerde somdom är,

BeRoka, vi har ju diskuterat detta förr och efter många turer har du normalt slutat argumentera och förhoppningsvis förstått normala fysiska lagar. Tyvärr visar det sig gång efter gång att det inte är så. Suck - vad gör man....

Anders
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Northug med Svensk husbil

Jag väntade på det innlägget jag vill inte skryta på något vis jag jobbar med trafiksäkerhet har gort i 30 år, varför har en mariortet av person bilarna gått över till framhjulsdrift och klarar sig på vintern medan lastbilar som är bakhjulsdrivna fstnar i backarna sug på den frågan länge,


mvh Bertil
Tunga husbilar och typ Lastbilar skulle dom vara framhjulsdrivna varför har inte Volvo Scania Man och andra tillverkare valt framhjulsdrift? Jo därför bakhjulsdrift passar bäst på dessa. Vet ej vad du jobbar men kanske i ditt eget garage kanske:D
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Northug med Svensk husbil

Antagligen för att det inte är husbilar, och det är fönävarande inte möjligt innom rimliga kosnader är inte cartago klassad somm personbil, varför har alla biltillverkare gått över till framhjulsdrift även sådana bakot strävare som Mersedez - Bmv som kämpade i mot länge
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Northug med Svensk husbil

Antagligen för att det inte är husbilar, och det är fönävarande inte möjligt innom rimliga kosnader är inte cartago klassad somm personbil, varför har alla biltillverkare gått över till framhjulsdrift även sådana bakot strävare som Mersedez - Bmv som kämpade i mot länge

BeRoka, vi har ju diskuterat detta förr och efter många turer har du normalt slutat argumentera och förhoppningsvis förstått normala fysiska lagar. Tyvärr visar det sig gång efter gång att det inte är så. Suck - vad gör man....

Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Northug med Svensk husbil

Vektfordelingen på akslene er klart til fordel for forhjulsdrift på normale p-biler, allt som veier noe ligger over og mellom forhjulene. Bakhjulene er der for å holde karossen over bakken. Svakheten med forhjulsdrift er kompleksiteten på overføringen av kraft til drivhjulene, drivakslingen må være fleksibel - i praksis løses dette med to ledd til hvert hjul når det er individuelle hjuloppheng. Bakhjulsdrift er mye enklere teknisk, men lider under normalt liten andel av kjøretøyets vekt - dette gjør veigrepet for drivhjulene heller tvilsomt i de fleste biler og spesiellt i p-biler.

Best fremkommelighet og veigrep har biler som trekker på alle 4, dårligst har en lett p-bil med stor tung motor og bakhjulsdrift. En tom lastbil står lett fast, men den har nesten hele tyngden på forhjulene og driften bak. Samme bil med noen tonn på planet krabber frem uten store problemer.

Sikkerhetsmessig så er det lettere å ta inn igjen en bil med forhjulsdrift om en ikke får panik, selv om endel bil entusiaster liker å legge inn en bredsladd på biler med driften bak - og de påstår å ha full kontroll.

En halvintegrert husbil er et særtilfelle, påbygget og plasseringen av lasterum fører ofte til redusert aksellast foran i forhold til transporteren som chassiet kommer fra. Dette igjen fører lett til at bilen står fast på fuktig gress og i snø, hva det har for påvirkning av kjøresikkerhet har jeg ingen målinger av.

På en 1999 husbil bygget på Fiat Ducato Maxi chassi med ALKO bakstilling og oppjustert til 5 tonn totalvekt fikk jeg havari på en drivaksel under kjøring ned til Dalen i Telemark, yttre høyre ledd knakk tvers av i en innersving i lav veksel. Bromsing med motoren og bilens tyngd var en dårlig kombinasjon.
 
Toppen