• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Norrmän skickligare fotografer?

F

F.d. 5322

Guest
Det fanns en tid när man köpte varje nummer av tidningen Aktuell Fotografi.
Vet inte hur det är idag men då hade man en tävling varje månad.
Ofta var det Norrmän som var med i topp. Om de inte vann så var de med bland de första.
Inte nog med att jag tycker att just Norrmän är ett fantastiskt trevligt folkslag (ska jag någon gång emigrera, så blir det till Norge! Om de vill ha mig förstås.) De verkar vara oerhört skickliga fotografer! Eller har det med ljuset att göra? Det skiljer ju som bekant mycket mellan "deras" uppe i norr och "vårt" här nere i söder. Det tycker i alla fall jag.
Vad tror ni? Hur gör dom?

Lg/ medlem
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Norrmän skickligare fotografer?

Visst är norrmännen skickliga, framförallt inom naturfoto. Vi har några stora namn som Pål Hermanssen, Rolf Stöa, Kai Jensen, Baard Ness, Arne Nevra, Dag Rötteräng, Tore Wuttudal, Bård Löken, JAn Östeng Hov, m.fl.
Men dom har ju en helt annan miljö att jobba i, naturen är ju mycket mer spektakulär än vad den är i stora delar av Sverige.
Gå in och läs på Norske Naturfotografer /NN (motsvarigheten till svenska /N).
Vi har inom svenska /N ett samarbete över gränserna, och träffas en gång om året på ett gemensamt möte och utbyter erfarenheter och nya idéer.

/Ludde
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Norrmän skickligare fotografer?

Suveräna bilder!
Undrar lite över denna: Frost 2010

En sån bild bör väl vara tagen med en kamera med lutbart bakstycke (finns det idag)? Det kanske görs digitalt idag på nåt sätt?
Det är ju skärpa "hela vägen" så vitt jag kan bedöma.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Norrmän skickligare fotografer?

Ja, jag glömde ju nämna Roy...:)
Det finns tilt-shift objektiv som ger samma effekt som lutbart bakstycke. Sen finns det de som tar flera bilder med skärpan lagd i olika plan och sen "mergar" ihop dom i PS, oskarp mask för att ta bort de oskarpa delarna.
Jag har testat att ta med dubbelexponering och lägga skärpan på olika ställen, men då får man ett skimmer över hela bilden från de delar av exponeringen med oskärpan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Norrmän skickligare fotografer?

Normalt kamera, liten blender som gir bra dybdeskarphet. Om du forstører selv dette resamplede eksemplaret så kan du finne uskarphet i bakgrunnen og helt i forgrunnen. Ville tro han har brukt en blender 22 på et relativt kort objektiv. Men bildet er et suverent eksempel på utnyttelse av manuelle instillinger og skulle tro stativ med fjernutløser. Bildet er tatt med litt lang lukkertid, se på stråene som står nesten rett opp bildet fanget vibrasjon i toppen på stråene.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Norrmän skickligare fotografer?

20100919.605.jpg
Nikon D700 o 24-70/2,8 29mm 1/50s f22 -2/3 EV ISO100, stativ med fjärrutlösare, uppfälld spegel, halvtonat ND filter ingen digital efterbearbetning


20100812.026-Edit-2.jpg
Nikon D700 o 14-24/2,8 14mm 1/50s f22 -2/3 EV ISO100, stativ med fjärrutlösare, uppfälld spegel, ingen digital efterbearbetning
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Norrmän skickligare fotografer?

Ser att bl a du Ludde, nästan uteslutande kör med stativ och säkert manuellt?

Undrar om man inte har blivit lite för bekväm idag?

För egen del tror jag tyvärr att det är så. Ett stativ är jobbigt att ta med. Tungt, otympligt och det kanske inte kommer till användning. Bättre och framförallt, enklare att chansa! Filmen är ju inte så dyr längre.

Det andra "nya" problemet är nog att man inte "orkar" köra manuellt.
Det är lättare att köra ett program som är framtaget till att ge en normal bild som är helt ok för de flesta. Kör man ett program, behöver man ju inte tänka. Vill jag ta ett sport-foto, välj den ikonen och kör! Vrid ratten ett snäpp och ta en makrobild.

Men jag vill faktiskt inte att det ska sitta en japan någonstans långt i fjärran och bestämma hur mina bilder ska se ut! Jag vill själv bestämma det!
Det är nog ärligt talat dags att ta tag i sitt foto-liv och ta kommandot över tekniken igen! Teknik kan vara bra i många fall men den är säkerligen av ondo i andra.

Är jag helt ute och seglar??
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Norrmän skickligare fotografer?

Ser att bl a du Ludde, nästan uteslutande kör med stativ och säkert manuellt?

Undrar om man inte har blivit lite för bekväm idag?

För egen del tror jag tyvärr att det är så. Ett stativ är jobbigt att ta med. Tungt, otympligt och det kanske inte kommer till användning. Bättre och framförallt, enklare att chansa! Filmen är ju inte så dyr längre.

Det andra "nya" problemet är nog att man inte "orkar" köra manuellt.
Det är lättare att köra ett program som är framtaget till att ge en normal bild som är helt ok för de flesta. Kör man ett program, behöver man ju inte tänka. Vill jag ta ett sport-foto, välj den ikonen och kör! Vrid ratten ett snäpp och ta en makrobild.

Men jag vill faktiskt inte att det ska sitta en japan någonstans långt i fjärran och bestämma hur mina bilder ska se ut! Jag vill själv bestämma det!
Det är nog ärligt talat dags att ta tag i sitt foto-liv och ta kommandot över tekniken igen! Teknik kan vara bra i många fall men den är säkerligen av ondo i andra.

Är jag helt ute och seglar??

Nja, detta var nog en sanning på silverfilmens tid när man hade begränsade möjligheter att manipulera bilden. Själv använde jag mig av Ansel Adams zonmätning för att i förväg veta hur exponering och framkallning skulle ske. När så de silverrika öststatspapperen kom kunde bilden sträcka sig från djupaste svart till nästan vitt, fortfarande med teckning (texture). Med selentoning är bilderna lika fina idag som när de framkallades.

Med moderna digitalkameror med bildstabilisering, autofokus och diverse inbyggda program är det svårt att misslyckas tekniskt med bilden. Lägg därtill RAW-bilder och intelligenta bildredigeringsprogram i datorn så kan man med lite övning t.o.m. "överträffa sig själv".

Visst kan ett stativ vara bra att ha tillhands vid dåligt ljus och framför allt när man vill exponera med gråfilter på långa slutartider men som fotoamatör är det för det mesta överflödigt och otympligt. Dessutom är det inte säkert att motivet finns kvar när allt är riggat för tagning.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Norrmän skickligare fotografer?

Jag kör i stort sett bara med stativ. Enda gångerna jag inte använder det är när jag tar vanliga familjefoton, flygfotar eller macro.

Använder jag stativ har jag dessa fördelar: långa slutartider, stort skärpedjup, uppfälld spegel och lågt ISO-tal. Dessutom så tar man inte en massa bilder i onödan när man använder stativet. Man tänker sig mer för och bilden blir bättre komponerad.

/Ludde
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Norrmän skickligare fotografer?

Jag kör i stort sett bara med stativ. Enda gångerna jag inte använder det är när jag tar vanliga familjefoton, flygfotar eller macro.

/Ludde

Det är lite skillnad på Ludde och oss andra som endast publicerar våra alster på detta forum.

Hur skulle det se ut om jag satte fast min iPhone på ett stort stativ och hur skulle jag få fast den? :D
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Norrmän skickligare fotografer?

Haha, t.o.m. jag har använt silvertejp till min utrustning, när jag hade kraschat mitt 300/2,8!
Då fick jag ett tag ha silvertejp runt stativfästet eftersom det hade spruckit. Annars hade jag inte kunnat sätta fast optiken på stativet!
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Norrmän skickligare fotografer?

...

Med moderna digitalkameror med bildstabilisering, autofokus och diverse inbyggda program är det svårt att misslyckas tekniskt med bilden. Lägg därtill RAW-bilder och intelligenta bildredigeringsprogram i datorn så kan man med lite övning t.o.m. "överträffa sig själv".

...

För en gång skull, håller jag inte med dig, Anders ;). Inte helt i alla fall.
Ludde står i en klass för sig själv! Det är nog de flesta överens om.
Vi får dock inte glömma de andra på forumet, som tar oerhört bra bilder! Ingen nämnd och ingen glömd!

Tekniken är som jag sa bra för de flesta men jag tror att man själv, med rätt kunskap och träning, kan överträffa den.
Bl a på de sätt som du säger: Långa slutartider, dåligt (ofta lika med vackert) ljus och som Ludde säger: Stort skärpedjup och lågt ISO-tal.

Det finns många motiv som den automatiska tekniken inte klarar av att läsa. En vit vägg är svår. En svart katt. Stort kontrastomfång. Ett svart bildäck blir grått. Går vi under vatten så har vi avsaknaden av färg - först den röda som börjar försvinna redan på ett djup av 30 cm och är helt borta vid 10 m. (Undrar varför man har rött på kroken när man fiskar :rolleyes:).

Gomer (tror jag) sa i ett annat inlägg nåt klokt som har fastnat: Man måste kunna reglerna, för att kunna bryta mot dom.

Och sen har jag ju faktiskt ingen iPhone ;). Frugan har - men inte jag.
(Det skulle f ö vara kul att hänga på ett 400 mm tele på en iPhone :D)

Men som jag sa tidigare: Jag kanske är helt fel ute?

Glömd en sak: Kvalitet är bättre än kvantitet.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Norrmän skickligare fotografer?

Tack Lasse, men jag ser att det finns flera duktiga amatörfotografer här i HBK som har utvecklingspotential och vlijan att göra nåt mer!

Jag försöker komma med lite tips då och då, det behöver inte vara så krångligt.

Man kan välja om man vill ta bra bilder med en ajfån, man kanske inte har större ambitioner än att det räcker gott med den bildkvalitén. Då är t.ex. Knarreviks tips toppen. Sen finns det de som vill utveckla sin färdighet med systemkameran, t.ex. du Lasse och Ragge. Jag har sett en jättebras utveckling med Ragges bilder, hon har tagit många kliv framåt med sitt fotograferande på bara nåt år.
Då är tips om systemkamerafotografering kanske mer värdefulla.
Vi har alla olika behov av användning av bilderna.
Jag ska säga att jag är verkligen djupt imponerad av Knarreviks ajfånbilder, att det går att ta såna bilder med en sån lite "apparat"!
Så fortsätt alla att komma med fototips, vare sig ni har en ajfån eller en bladare!

/Ludde
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Norrmän skickligare fotografer?

"Jag försöker komma med lite tips då och då, det behöver inte vara så krångligt."


...och de tipsen är guld värda om nån frågar mig, liksom alla tips från de andra fotokunniga/ fotointresserade! Dessutom lär man sig inte bara av sina egna misstag - om det nu finns några såna - utan även av andras.
Det finns ju precis som du säger, ett antal duktiga fotografer här på forumet, som vill ta ett steg till. Och det är just där jag hoppas och tror att människan står över tekniken.

Men som sagt: Tekniken klarar att ge bra och ofta mycket bra bilder som räcker till kanske 90% av oss.
Detta forumet och dess duktiga fotografer, har i alla fall gett mig ny inspiration igen! Jag har t o m dammat av mitt gamla Benbo-stativ! :D
(Vilken tur att man blev med husbil!)

Knarreviks HDR-bilder t ex tycker jag för övrigt är fantastiskt läckra!

Vem vet? Jag kanske får ändra mig? Jag har ju haft fel förr, när jag undrade vad man skulle ha en iPhone till. Nu ser jag fördelar efter fördelar med den lilla prylen :oops:. Så pass många, att jag vill ha en själv :oops:;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Norrmän skickligare fotografer?

För en gång skull, håller jag inte med dig, Anders ;). Inte helt i alla fall.
Ludde står i en klass för sig själv! Det är nog de flesta överens om.

Vi får heller inte glömma hur vi har tänkt att publicera bilderna. Om jag tänkt göra bildspel att visas inför publik eller meterförstoringar hade också jag använt mig av en proffskamera med ett proffsstativ och en proffsmätare.

Men om jag nöjer mig med att visa bilder i mina bildbloggar eller visa dem på HBK:s forum nöjer jag mig med min Olympus Pen eller Ricoh med HDR-läge och bara för skojs skull min iPhone. Jag har förresten upptäckt att iPaden ger riktigt skaplig video i HD-kvalitet!

Stativet ligger i källaren och proffsmätaren med spottillsats som kostade en förmögenhet på 70-talet har jag förlagt. Men jag sörjer inte för det utan litar på att autofokus, bildstabilisering och inbyggd ljusmätning klarar biffen.
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Norrmän skickligare fotografer?

Perfekt exponering, stort skärpedjup, litet skärpedjup, ingen skärpa alls, medveten över eller underexponering, inga utfrätta högdagrar, inget brus, alla dessa parametrar saknar ngt större värde om bilden saknar komposition. D.v.s. någon form av medvetet åstadkommet förhållande mellan de i bilden ingående komponenterna. Om man sedan använt mobiltelefon eller professionell kamera-utrustning spelar därvidlag ingen roll. Man blir inte bättre författare genom att skriva med en Mont Blanc i stället för en Bic.
Mvh
Harry Hymer
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Norrmän skickligare fotografer?

Hur skulle det se ut om jag satte fast min iPhone på ett stort stativ och hur skulle jag få fast den? :D

Jo, nu vet jag!
Jag tänkte inte på att stora objektiv har stativgänga.


iphone-slr-mount.jpg


250 dollar kostar skalet som låter dig montera optik anpassad för Canon eller Nikon på din iPhone 4.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Norrmän skickligare fotografer?

Är inte själva vitsen med en Iphone att den är liten, smidig och lätt att bära med sig.......
Calle
 
Toppen