• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Norrland for Jappe.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Norrland for Jappe.

Tack Tommy för förtroendet, men....... Måste erkänna att det är ganska precis 50 år sedan jag lämnade min gamla hemort Örnsköldsvik. Är minst sagt ringrostig vad gäller Ångermanland, Nolaskog och Höga Kusten av idag.

Vet däremot att det finns andra klubbkompisar från området som på ett mera aktuellt sätt kan berätta om den här vackra och intressanta delen av Sverige.

Mina minnesbilder från barn-/ungdomstiden överensstämmer inte längre med verkligheten. Som när jag t.ex. målande berättade för Carola min ungdoms midsommarfirande på den "jättestora" festplatsen i Kornsjöstrand.

Självklart skulle jag visa upp den för henne, när jag såg att det var marknad på den gamla festplatsen. Festplatsen där storheter som Balubas med Larry Dean och Hep Stars uppträdde på min tid.

Titti och man.JPG

Ja, ja... det kanske inte var så stort. Såg nu att det är en liten scen, ett ännu mindre dansgolv och fyra fem små kurer lämpliga att sälja lotter i. Carola blev inte imponerad såg jag, men vi fick en pratstund med Titti och Ehrling.

Tog henne vidare till Skuleberget, eftersom jag tidigare berättat om mina erfarenheter som bergsklättrare.... Ja, det var efter att jag sett filmen om Edmund Hillary och Tenzing Norgay bestiga Mount Everest, på Folkans biograf. Då bestämde jag mig för att göra ungefär samma heroiska bragd genom att klättra upp till grottan högt upp på Skuleberget, 295 meter högt.

Carola har hört mig berätta flera gånger om ögonblicken, känslan, med djup inlevelse. Om hur jag hängde där utefter bergssidan, hur jag klamrade mig fast med fingertopparna, balanserade på de smala utsprången. Allt detta utan säkerhetslina, ingen säkerhetsutrustning alls!

IMGP5657.JPG

Lite pinsamt och jag förstår Carolas blick, nu när jag 50 år senare kommer tillbaka till bergssidan som formligen myllrade utav "bergsbestigare", eller vad man nu skall kalla det. Man ser ut att ha gjort en promenadväg upp till grottan, som jag f.ö. också tror att man tagit ner en bra bit på berget. På min tid, vill jag minnas, låg grottan nästan högst upp, troligen 280 meter upp, nu såg det ut som om man tagit ner den till kanske 80 meter från marken.

Carola flinade och jag skyndade mig därifrån. pinsamt.

Nu skulle jag visa henne ytterligare ett ställe med en spännande historia.

Framnäskajen i Ö-vik, där jag som liten knatte mötte den stora världen, där låg fartygen som seglade på de sju haven och jag har berättat för Carola hur jag tillbringade timmar där på kajen och drömde mig bort.

Kajen? Var är kajen?

DSCN2109.JPG

Kajen är borta! Nu har man ställt dit en stor jäkla lada och en massa husbilar! Vart tog de internationella vibbarna vägen? En lada och husbilar!!

.... visst var det bättre förr!

Ja, att berätta om den här fina delen av Norrland överlämnar jag till någon annan, mera lämpad för uppgiften än undertecknad.

Tommy

Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest

Tråkigt om ingen vill guida vidare, det finns så mycket att se o uppleva.
Nästan halva landet är kvar innan vi är uppe i norr.

Tommy R

Hasses Dethleffs

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2024

Är man i Östersund är det inte långt efter E45 innan man är i Storuman å sen Tärna och den samiska kulturen. Kan varmt rekomenderas. De som bor efter kusten åker gärna både till Tärna /Hemavan och Kittelfjäll under påsken.

F

F.d. 55374

Guest

Det fanns en som skrev jäkligt bra i tråden om E45, han kanske läser
detta och kan bidra.

Tommy R

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Eftersom vi gillar att fiska så har vi åkt "Fiskevägen" mellan Krokom och Valsjöbyn nära Norska gränsen några gånger. Finns många bra platser utmed vägen att stå på. De flesta är naturplatser men det finns några fiskecamper ex vid Åkersjön, Rörvattnet och norr om Valsjöbyn med fint fiske. Missa inte heller Skärvångens bymejeri med goda ostar.

F

F.d. 55374

Guest

Skriver inget om vildmarksvägen, det finns mycket här om den ändå.
Upprepar istället ett tips om att ta en liten tripp upp till Borga fjäll,
ta av 45an vid Dorotea.
Om någon skulle vara intresserad av Borga, kan jag förmedla tips om
fiske bla.a.

Tommy R

Toppen