• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nordice Explore / Kabe 750 GB

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Hej funderar byta h-bil till en ny Nordice Explore med en MB 315 CDI och automatväxel.
Före Elmia var vi säkra på att Kabe Travel Master 750GB var rätt bil för oss.
Nu är vi väldigt osäkra och ska sanningen fram så är vi lite osams vad vi ska välja.
Kan detta forum hjälpa oss välja. för och nackdelar
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Nordice Explore / Kabe 750 GB

hej
SkA NI ANVÄNDA HUSBILER ÅRET RUNT?
Köp en Svensk tillverkad.
/ Vidhem
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: Nordice Explore / Kabe 750 GB

jaa, det är alltid svårt att ge råd åt andra när det gäller sånt här som handlar så mycket om personligt tycke och smak. När det gäller kvalitet och framförallt vinteregenskaper är det nog få som slår Nordic, med sin dörr in till förarhytten slipper man ju i princip allt kallras därifrån. Däremot tycker jag tyvärr att Nordic känns som dom har stannat på -90 talet i design. Mattan som låg på golvet är ju likadan som den antagligen har sett ut dom senaste 20 åren. Sedan gillade inte jag badrummen i Nordic som jag var inne i på mässan, en i mitt tycke ful matta där med, sedan hade dom nån stång som satt upptill på duschväggarna och hölls fast med två plåtskruvar. Denna stång var för att hålla fast väggarna vid körning. Jag hade kunnat göra en bättre lösning på det själv utan problem.
Så om jag hade valt mellan dessa märken hade jag utan tvekan valt en Kabe, känns mycket modernare och snyggare både in och utvändigt, dessutom med bra kvalitet verkar det som.
Detta är som sagt bara mina persoliga åsikter och de intryck jag har fått genom att titta på dom, har aldrig ägt något av märkena.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Nordice Explore / Kabe 750 GB

För oss blev det självklara valet KABE med hänsyn till kvalitet, komfort, vinteregenskaper och utseende både in- och utvändigt. Vi var från början helt inriktade på en 750 GB men till slut blev en 750 T med bra utrymme för dusch, toa och tvätt längst bak. Vi kom också på att att vi i längden inte skulle gilla att behöva krypa på knäna till och från sängarna. Garaget blev till slut också överflödigt för vår del, vi har tillräcklig plats för golfklubborna. Det räcker mer än väl och cyklarna hänger vi på där bak.
V-backen ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Nordice Explore / Kabe 750 GB

Vi har faktiskt köpt en Nordic en gång,för vi skulle ha en RIKTIG vinterbil trodde vi.
Besvikelsen blev enorm,första vintern kunde vi ej använda alkoven för det var så kallt i den.Hjälpen från företaget var ej den bästa,man får ej klaga på en Nordic.
Nu hör det till saken att vi använde den i jobbet,mestadels i Norrland året runt.
12-15 grader kallt kunde ej alkoven nyttjas ock golvvärmen fick man leta efter.
-36 ska vi ej prata om.
För dom pengarna som en tocken bil kostar får man enväldigt fin Cartago eller Niesmann,
som är minst lika vinterhärdig.
Mvh Bernt
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Nordice Explore / Kabe 750 GB

Å jag som trodde att SMC och Nordic var vinterhusbilarnas No 1!
Jaja - man lernt so lange man lebt. :)
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Nordice Explore / Kabe 750 GB

Hej Tomas!

På valet mella Kabe och Nordic så skulle jag tveklöst välja Nordic om du ska ha en bil för året runt bruk och detta pga. bakhjulsdrift på Nordic.

Framhjulsdrift är skit på vintern och i snö, vi har en Fortero byggd på Ford, med bakhjulsdrift och tvilling hjul bak, inga problem i snön.

Vi har haft 3 st framhjuldrivna husbilar och vi fick nog tillslut.

/Gunnar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nordice Explore / Kabe 750 GB

Jag som trodde att framhjulsdrivna husbilar är överlägsna vintertid. Vanliga bilar med framhjulsdrift är ju det.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Nordice Explore / Kabe 750 GB

Det kan väl även bero på hur man lastar och hur tyngspunktsfördelningen ser ut i övrigt. Får man bara fäste med framhjulen så är det förmodligen lättare att försöka dra sig ur ett knepigt läge än att enbart kunna skjuta på bakifrån.
V-backen :rolleyes:
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Nordice Explore / Kabe 750 GB

Hej Tomas!

På valet mella Kabe och Nordic så skulle jag tveklöst välja Nordic om du ska ha en bil för året runt bruk och detta pga. bakhjulsdrift på Nordic.

Framhjulsdrift är skit på vintern och i snö, vi har en Fortero byggd på Ford, med bakhjulsdrift och tvilling hjul bak, inga problem i snön.

Vi har haft 3 st framhjuldrivna husbilar och vi fick nog tillslut.

/Gunnar
Hej.Jag håller med Mercedes med bakhjulsdrift är bäst speciellt på vintern.
Mvh Jan-E.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Nordice Explore / Kabe 750 GB

Jag som trodde att framhjulsdrivna husbilar är överlägsna vintertid. Vanliga bilar med framhjulsdrift är ju det.

Jo det kan ju tyckas det, men när det gäller att ta sig fram i snö, så gäller samma sak för personbilar som husbilar dvs. inge bra...man kan ju förståss backa om man inte tar sig fram...men blir lite krångligt att backa med husbil uppför T. ex. en backe

/Gunnar
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Nordice Explore / Kabe 750 GB

Det kan väl även bero på hur man lastar och hur tyngspunktsfördelningen ser ut i övrigt. Får man bara fäste med framhjulen så är det förmodligen lättare att försöka dra sig ur ett knepigt läge än att enbart kunna skjuta på bakifrån.
V-backen :rolleyes:

Jag vet inte hur mycket du kört framhjulsdriver i snö, men det kan jag säga dig att de är ett jäkla jidder om det är mycket snö eller dårligt före.

När de gäller att köra på vanlig väg så är de klart att det är bättre väghållning på en personbil med bakhjulsdrift. sedan så är de ju lite annan vikt på en husbil.

Du kan säker läsa här på forumet att man kör fast på gräs osv.

/Gunnar
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Nordice Explore / Kabe 750 GB

Hej Gunnar,
jo då, jag har läst det och jag kommer att ha med mig slirmattor hela tiden.
Har kört fast en gång med personbil och vill inte vara med om det med en husbil.
Jag har kört många olika bilar med framhjulsdrift och gick med tiden över till bilar med bakhjulsdrift. Numera kör jag med fyrdjulsdrift och en massa anti mot i stort sett allting.
Jag tror att det är olika tekniker som man måste lära sig behärska oavsett man har bak- eller framhjulsdrift på husbilen. Det gäller ju också att veta var gränserna går och anpassa körsättet därefter.
V-backen ;)
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Nordice Explore / Kabe 750 GB

Hej igen.Man kan inte jämföra en personbil med en husbil,en husbil har normalt mera vikt på bakaxeln det är viktigt att största vikten är på drivhjulen.Dessutom när man kör uppför en backe förskjuts ännu mera vikt på bakaxeln.På tal om kvalitet så var det många Kabe ägare som var missnöjd med sina bilar här,för en tid sen?Nordic ser nog litet gammalmodig och hemmagjord ut.För samma pengar
får Ni en Chartago,Niesman eller Concorde,Då pratar vi om kvalitet.Men de är förståss inte svenska.
Mvh Jan-E.
 
Toppen