• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nokian däck

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nokian däck

Hur "håller man avstånd" till framrusande älgar? Är det inbyggt i "åretruntdäcken"?

Man "läser av" naturen på båda sidor om vägen och anpassar hastigheten därefter. Eftersom människan gjort intrång i naturen med sina asfalterade vägar så är det naturligtvis klädsamt att vi tar hänsyn till skogens invånare och inte dödar eller lemlästar dem med våra fordon i onödan.

Jappe
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Nokian däck

En framrusande älg inom reaktionssträckan är omöjlig att undvika. Reaktionssträckan beror på hastigheten. Vid t.ex. 90 km/h uppgår den till ca 30m. Att spana efter älg inom 30m är alltså ingen större idè. Med tanke på att stoppsträckan vid bra väglag ligger på ca 60m vid 90 km/h så är det mer på det avståndet man ska vara uppmärksam.

"Räkna ut stoppsträckan med de lätta metoderna

Det är sommar och vägen är torr. Du kör i 90 km/h med en bil som har bra däck och bra bromsar. Plötsligt upptäcker du ett hinder på vägen och bromsar in kraftigt. Hur lång blir stoppsträckan, om din reaktionstid är 1 sekund?

Stoppsträckan är reaktionssträckan + bromssträckan. Först räknas reaktionssträckan ut:

90 km/h ⇒ 9
9 * 1 * 3 = 27 meter reaktionssträcka
Därefter räknas bromssträckan ut:

90 km/h ⇒ 9
9 * 9 = 81
81 * 0,4 = 32 meter bromssträcka
Nu läggs de båda sträckorna ihop:

27 + 32 = 59 meter stoppsträcka"

Källa: https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/

"Man får inte ha bråttom när man hastar genom livet" - Visa ord av Jappe!
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Nokian däck

Vilka vise män vi har i klubben, där skitdäck och fysik räddar alla situationer bara man tar höjd (eller längd kanske) för det. Det e bra det!

Man kan bara hoppas att inte 3:e man/kvinna/älg blir drabbar pga av dessa vise mäns övertygelser.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2025
Sv: Nokian däck

Nokian WR C CARGO
Jag har läst på, och även sett, att tyska husbilar ofta har dessa däck som åretruntdäck.
WR betyder att dom har en hårdare gummiblandning än våra "svenska" vinterdäck.
 

Sunesven

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Storfors
HBK-Nr
7867
Medlemskap
2025
Sv: Nokian däck

En framrusande älg inom reaktionssträckan är omöjlig att undvika. Reaktionssträckan beror på hastigheten. ............................................

Tack för ditt räkneexempel. Bromssträckan är nog ganska relevanta för personbilar. men tyvärr tror jag att bromssträckan för våra husbilar är betydligt längre än ovanstående även med bra sommardäck. Med åretruntdäck blir bromssträckan ännu längre och troligen blir stoppsträckan närmare 80 meter. Det innebär att när en bil med sommardäck står still kommer bilen med åretruntdäck att passera med mellan 40 och 50 km/h. Med dubbade vinterdäck blir stoppsträckan något kortare än med åretruntdäck.
Bra information om skillnaden mellan däck i inlägget ovan av Gunni.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Nokian däck

En framrusande älg inom reaktionssträckan är omöjlig att undvika. Reaktionssträckan beror på hastigheten. Vid t.ex. 90 km/h uppgår den till ca 30m. Att spana efter älg inom 30m är alltså ingen större idè.


Håller inte riktigt med, det är stor skillnad på om man bara hinner ändra hastigheten lite innan det smäller och i bästa fall hinner djuret över.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: Nokian däck

Att ha rätt däck under vinter och sommar är ju lätt. Men under höst och vår, kan vädret under ett par månader, växla mellan sommar och vinterväglag på några timmar.
Det blir många hjulbyten, om man aldrig ska åka på "farliga" däck. Och en omgång måste man ha med sej.
I min ungdom hade jag tillgång till lyft och muttermaskin, då höll jag på så med hobbybilen.
Men med lite hjälp av SMHI åkte jag även då på "fel" däck i bland. Det värsta som hände med fel däck, var att det gick saktare och var tråkigare:mad: Men med rätt däck:D:D:D
 
Toppen