• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nokian däck

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025
Såg att man har 42% på Nokian däck om man är med i cc . Är det någon som har erfarenhet av dessa däck till husbil ? Sevallbo

Leffe Eng

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
14523
Medlemskap
2025
Sv: Nokian däck

Hej!
Jag bytte ut Continentaldäcken som satt som original på min FIAT husbil. Jag köpte Nokian CR3 (odubbade nordiska friktionsdäck) och fick helt plötsligt en mycket behagligare gång på bilen. Den går både tystare och behagligare, inte lika stötigt. Dessa däck kan jag nyttja både tidig vår, sommar och sen höst. Även vintern om jag så skulle vilja. Samtidigt passade jag på att byta ut stålfälgarna mot MAK lättmetallfälgar. Naturligtvis kan det finnas nackdelar med friktionsdäck på sommarväglag, som t.ex. lite längre bromssträcka, men för min del överväger det positiva. Rekommenderas varmt!
/Leffe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag instämmer helt i Leffes resonemang här ovan. Bra pris på däcken men de slits ganska snabbt vid åretruntkörning. Komfortkraven avgör om man vill byta däck oftare. Totalkostnaden blir ungefär densamma som med hållbarare och hårdare däck.

Jag gillar den komfort som Nokian ger! Nu testar jag Continental Vanco och är nöjd med dem också. Jag trodde skillnaden i komfort skulle vara större.

Jappe

F

F.d. 29954

Guest

Samma här, har bara bra erfarenheter av Nokias däck. Varför jag inte använder dem alltid beror på priset, tenderar vara för högt och reas sällan. Likadant med Michelin. Ibland har det hänt att när de presenterar nyheter så har någon av parametrarna trillat ned, men de åtgärdar bristerna fort...

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Läser ibland om hur någon bytt ut sina gamla däck mot nya av ett annat fabrikat och upplever det nya fabrikatet som mycket tystare och med mer komfort.

När jag läser detta funderar jag på om det är rättvist och möjligt att jämföra ett flera år gammalt däck med hårt gummi och litet mönsterdjup med ett nytt mjukt däck och stort mönsterdjup. För ett rättvis jämförelse mellan olika fabrikat borde man köra på nya däck av båda fabrikaten.

/Håkan

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har haft Nokia dubbfritt på många bilar o har varit nöjd.
Men på nuvarande husbil helint. så har jag haft stora problem med vibrationer. Bilen har rullat på totalt nio däck och har nu äntligen blivit bra med nitrogen i däcken. Första uppsättningen böts ut direkt av Nokia. Utbytet blev av ca 7 månader efter första lev vilket innebär att det var långt mellan dessa produktionerna. Dom fyra i omgång två var inte heller bra så dom fick genomgå ett belastningstest som visade att ett däck va kass. Nu med som jag skrev nitrogen i däcken är det bra. Detta för att bibehålla så låg temp som möjligt.

Mitt omdömme är att Nokia inte klarar hög belastning och inte håller den kvallitet som många tror inkl mig.

Mina sommardäck är Michelin Camping och fungerar perfekt

Senast ändrad:

Sten o Anette

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2026

kör också på Michelin Camping friktion +sommar däck mycket bättre comfort än continentals camping, så TYCKER JAG

F

F.d. 27178

Guest

Hei Leffe. Jeg ser at du skriver at du får litt lenger bremsestrekning med friksjons dekk. Dette sier Motor/NAF, "Test viser at slitte sommerdekk er bedre enn NYE piggfrie vinterdekk på sommerføre. Kjører man på piggfrie vinterdekk i 80 km/t når det er +6 grader, gir det hele 12,5 m lenger bremsestrekning enn ved bruk av sommerdekk. Ved 50 km/t i +20 grader er bremsestrekningen HELE 14,5 METER lenger ifølge Motor, NAF". Dette er uttalelse fra konsulent i Motor. Jeg er enig med deg i at det blir roligere i bilen, men jeg ville ikke brukt piggfrie vinterdekk på sommeren.

Hilsen Gunni.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vi som har kört ett tag på åretruntdäck har upptäckt fördelarna och klarar gott att leva med sådana däck på sommaren också för vi bromsar sällan eftersom vi har har lärt oss "hållavståndkonsten" m.fl. konster och gärna motorbromsar för att spara miljö och pengar.

Man får inte ha för bråttom när man hastar genom livet!

Jappe

F

F.d. 30817

Guest

Är dessa Nokian ämnade för husbil?

Har själv sökt däck till min 3,5 tonnare.
Enligt all expertis,( däcknissar) ska det vara CAMPER märkta däck till husbil.
1:Handlar om vad för däcktryck man kan ha i vanliga C däck jamte Camper däck!
2:Sidostabilitet,för dessa husbilsdäck är förstärkta däck, av detta benämning CAMPER!

Jukka

stavgård

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026

Hej tänk på att titta så ni får nygjorda däck,jag var förra veckan på en stor gummiverkstad i Stockholm och skulle ha 2 nya framdäck dimition 275/80-22,5 Michelin, inga problem dom hade de men när jag tittade när dom var tillverkade så var det vecka 3 i december 2013 så se upp,gamla däck har man redan när man åker till verkstaden....
Det finns inte några åretruntdäck utan sommardäck o vinterdäck men dom dubbfria kan man hasa runt på året runt.
Alla godkända vinterdäck står det M+S det står för Mud Snow:wub:

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Böt ut mina för gamla Michelin till Nokia Cargo 2 till framhjulen.
Hade läst däcktest i Pro Mobil, och Nokia var inte bäst men fick omdömet bra köp. köpte från Däckonline till bra pris, Men Nokia är inte så billiga på Däckonline mer.

Jägarn

F

F.d. 30817

Guest

Böt ut mina för gamla Michelin till Nokia Cargo 2 till framhjulen.
Hade läst däcktest i Pro Mobil, och Nokia var inte bäst men fick omdömet bra köp. köpte från Däckonline till bra pris, Men Nokia är inte så billiga på Däckonline mer.

Jägarn

Jag köpte Pirelli Carrier Camper på Däck-outlet.se Samma firma som Däckonline,fast billigare!
1250sek st inkl frakt
På däckonline 1450sek..

Jukka

Jerry1

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2025

Hej!
Trots rabatten blir det nog billigare att köpa på internet från Tyskland.
Jag har tänkt köpa Nokian cLine Cargo 225/75-16C till min Eura Terrestra 700.
Är det någon som har provat dessa??

S

Sören-6830

Guest

Hej!
Trots rabatten blir det nog billigare att köpa på internet från Tyskland.
Jag har tänkt köpa Nokian cLine Cargo 225/75-16C till min Eura Terrestra 700.
Är det någon som har provat dessa??

Bytte ett par däck i Tyskland i våras, Michelin Agilis 225/75 16 på gummiverkstad i Polch. Kostade € 360 färdigt på bil.

Jerry1

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2025

Hej igen!
Nu har jag kört lite med mina "åretruntdäck" !
Nokian WR C CARGO 225/75-16C!
Tyst och mjukt!
Oj vilken skillnad mot mina gamla CP-däck.
Och dessutom har dom lite högre bärighet än CP-däcken.
Kör med 3,8 fram och 4,4 bak.

Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Hej igen!
Nu har jag kört lite med mina "åretruntdäck" !
Nokian WR C CARGO 225/75-16C!
Tyst och mjukt!
Oj vilken skillnad mot mina gamla CP-däck.
Och dessutom har dom lite högre bärighet än CP-däcken.
Kör med 3,8 fram och 4,4 bak.

Detta däck är säkert bra (kör själv på ett liknande med dubb) men detta däck är klassat som ett rent vinterdäck (friktionsdäck).
Jag har inte hittat åretruntdäck mer än hos GoodYear, Continental och ett till som jag glömt namnet på. Nokian har inga åretrunt däck vad jag får fram, är också intresserad av liknande däck.

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Vi som har kört ett tag på åretruntdäck har upptäckt fördelarna och klarar gott att leva med sådana däck på sommaren också för vi bromsar sällan eftersom vi har har lärt oss "hållavståndkonsten" m.fl. konster och gärna motorbromsar för att spara miljö och pengar.

Man får inte ha för bråttom när man hastar genom livet!

Jappe

Hur "håller man avstånd" till framrusande älgar? Är det inbyggt i "åretruntdäcken"?

Toppen