Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!
Min åsikt om Bob Dylan, när jag hörde honom sjunga första gången och tjejerna omkring mig var hänförda, att vad sjutton, han kan ju inte sjunga bättre än jag. Liten är han också så vad är det som lockar?
Långt senare begrep jag att många andra vackra sånger framfört av andra, var Bob:s verk. För mig är han alltså en bra låtmakare som gjorde bra låtar någon gång under 60 och sjuttiotalet. Men jag vet inte om han direkt har gynnat mänskligheten med någon glädjerus eller lyckokänsla i samma grad som tex. Simon & Carefunkel.
Hur som, nu har han fått Nobelpriset i literatur, vilket säger mer om den kommiten och konkuransen än om Bob Dylan. Jag tror kommiteen ångrar sig idag. Populistiska jippot föll pladask när "originalen" Bob gör sig inte anträffbar alls. Eftersom jag är en obotlig optimist och i alla lägen vill tro det bästa om nästa, så tror jag att detta är en demostration av Bob hur briljant hans överblick av omvärlden är. Han vet att eftervärlden kommer kritisera honom om han tar emot Nobels literaturpris, trots att det är Nobelkommiteens verk. Om han avstår, så faller skammen dit det hör, alltså till Nobelkommiteen.
Eftervärlden kommer då rosa Bob:s "nykterhet" i fråga om självdistans till de egna prestationer. Om jag spekularar nu rätt, så tycker jag att han Bob gör rätt i att hålla sig undan, och Nobelkommiteen får fundera några varv vilken av eminenterna som kläckte den ljusa iden om årets pristagare. Det lär vara lite diffusa släktförhållanden och påtryckningskanaler när kandinaterna utses, men de är många fler än själva kommiteen.
Jag tycker annars mig har hört lite antydningar från radion att "är inte Nobelpriset fint nog för honom?" Man är liksom lite sårad av sin fåfänga. Ungefär som om man skulle ge en tiggare en tjuga och han ger den tillbaka med orden "du behöver den nog bättre än jag". Samtidigt glömmer man totalt bort att Bob är nog en äkta särling/rebell som alltid gått sina egna vägar, och att hans skulle bocka för Kungen och andra auktoriteter skulle likna ett "karaktärsmord av tredje graden", vilket jag hoppas inte var meningen....