Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Nitrogen expanderar inte lika mycket vid uppvärmning något som måste vara värdefullt för husbilskörningar på motorvägar i hög fart och höga temperaturer med maxtryck i däcken. Passagerarflyget har använt N. i däcken i generationer och gör så fortfarande av flera skäl. Enligt min åsikt är det en säkerhetshöjande åtgärd att ha Nitrogen i däcken på husbilen.
/Åke
Jag resonerar så här:
Kvävgas bör väl lyda under allmänna gaslagen, vilket innebär att den har samma tryckökning vid temperaturstegring som alla andra gaser.
Vid 20 grader innehåller luften 18 gram vattenånga per kubikmeter vid 100% luftfuktighet. Om vi antar 50% luftfuktighet i den luft som kompressorn har använt blir det 9 gram per kubikmeter luft, vilket motsvarar ett vatteninnehåll på 1%. (En kubikmeter luft väger 1 kg.)
Om man sedan kyler ned däcket så mycket så att nästan all vattenånga har kondenserat till vatten bör väl trycket sjunka med ca 1% eftersom 1% av gasmängden har försvunnit. (Egentligen bör man räkna på molmängden för de olika gaserna i luft, men storleksordningen bör vara korrekt!?). Detta innebär i så fall att vanlig luft eller kvävgas i däcken inte har någon praktisk inverkan på däcktrycket.
/PO
Nej, riktigt så enkelt är det inte, för en kubikmeter luft väger c:a 1,3 Kg.
Eftersom Nitrogen är en trög gas så ändrar sig inte däcktrycket i ett däck fyllt med Nitrogen på grund av temperaturskillnader.
Hoppas något klarnar! /Åke
det är väl ändå fel..... det ändrar sig visst men inte lika fort (eftersom den är trögare precis som du skriver)
Men nu är det ju inga snabba förlopp på en vanlig bil/husbil vi snackar om, i alla fall inte samma snabba förlopp som inom racing värden.
eftersom skillnaden mellan luft med ca 80% nitrogen och "ren" nitrogen (som aldrig är 100%) bara är då ca 10-18 % så blir skillnaden fullständig försumbar.
allting går att sälja med mördande reklam.... kom och köp konserverad gröt....
Nu får du väl ändå ge dig, jorden är rund!
/Åke
Om man nu ändå vill betala för att fylla däcken så är Helium en bra gas, med liknande egenskaper som Nitrogen, men med fördelen att man kan lasta några extra gramm i bilen!
/Malbeck
Toskana650
Luft innehåller syre och syre är inte en trög gas som Nitrogen är. Lufts egenskaper påverkas av vilken temperatur som den har och temperaturen påverkar därför hur fort lufttrycket i ett däck minskar. Luften inuti däcket expanderar när värmen stiger och drar ihop sig när temperaturen sjunker. Desto varmare luft desto mer tryck tappar däcket. Generellt kan man säga att per varje 10-12 grader i temperaturskillnad ändrar sig däckets lufttryck med 1 psi. Eftersom Nitrogen är en trög gas så ändrar sig inte däcktrycket i ett däck fyllt med Nitrogen på grund av temperaturskillnader.
Hoppas något klarnar!
/Åke
xxNu är du ute och cyklar ordentligt! Hoppas du har välpumpade däck (med kvävgas)
Att kväve är en reaktionströg gas har ingenting med dess temperaturberoende att göra, redan där har du dribblat bort dig själv! Dessutom säger du emot dig själv med ditt felaktiga påstående "Desto varmare luft desto mer tryck tappar däcket.", men det blev nog fel eftersom du hade bråttom.
Som jag påtalade tidigare gäller den allmänna gaslagen även för kvävgas. Om du vid 20 grader fyller dina däck till 5,5 bar blir trycket därmed vid 30 grader (273+30)/(273+20)x5,5 = 5,69 bar.
Vid 10 grader temperatur har trycket sjunkit till (273+10)/(272+20)x5,5 = 5,31 bar. Här har jag förenklat och antagit att volymen är oförändrad, i verkligheten förändras ju volymen lite grann eftersom gummi är elastiskt, vilket minskar tryckförändringen något. 10 grader temperaturförändring ändrar alltså däcktrycket med 0,2 bar för ett normalt husbilsdäck (detta motsvarar 2,9 psi).
Det har alltså ingen betydelse om du har kvävgas eller vanlig luft, det blir samma temperaturberoende för däcktrycket. Sedan har luftfuktigheten en mycket liten inverkan som jag skrev i inlägget ovan.
Obs, det finns ett antal sidor på nätet som sprider myten om att kvävgas inte ändrar trycket vid temperaturändringar. Allt på nätet är inte sant...
Hoppas att det har klarnat nu!
PO
Toskana650 JannneW
Jag är ingen kemist utan anledningen till att jag hamnade i den här sitsen beror på att jag svarade på ett inlägg om det var någon som provat Nitrogen i sina däck. OK, jag fick N. i däcken gratis när jag köpte nya vinterdäck för något år sedan. Vid omläggningar märkte jag att trycket i däcken var kvar. Fantastiskt. Jag googlade runt lite och principen var att O2 passerade ut p.gr. av att syremolekylerna var mindre och N2 med större molekyler stannade kvar. I mitt inlägg skrev jag: Desto varmare luft desto mer tryck tappar däcket. Borde stått "läcker" däcket. Om man pumpar upp en fotboll med en liten läcka så ökar ju mängden utströmmande luft ju mer man ökar trycket. Texten i mitt inlägg kommer från en hemsida Nitrogen - Frösshammar Däck AB - Kvalitén framför allt, priset på köpet - Däck till lastbilar och bussar
/Åke