• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nitrogen i Däck

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Är det någon som använder sig av Nitrogen i Däcken och kan komma med lite information om det stämmer som Aga skriver.

Nitrogen i däcken - Lösningar | AGA Sverige

Sorry såg att det fanns inlägg från tidigare år men kanske någon har använt sig av det efter det och har lite kunskaper om det.

Mvh Pelle 570
 
Senast ändrad:

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen i Däck

Jag har nitrogen (kväve) i däcken och egentligen märker jag ingen skillnad förutom att ringtrycket håller hela säsongen.
Kvävemolekylerna är mycket större än luftens molekyler och därför kan de inte passera gummit i däcken eller slangarna på samma sätt som vanlig kompressorluft gör. Nitrogenfyllningen markeras med blå ventilhattar.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen i Däck

hej jag kör med nitrogen i min servicebil, behöver ej kolla däcktryck så ofta däcken blir ej varma kör med 4,5 i kg .jag har fått flera däck seperationer med vanlig luft i förut (gäller vinterdäck). mvh håkan
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen i Däck

Selv om vanlig luft inneholder 80% nitrogen så inneholder det og endel vanndamp, denne utvider seg enormt under oppvarming og lufttrykket i dekket øker. Normal øking under en middels lang tur ved 80 km/h kan være fra 4,5 til 5,5 bar dvs rundt 20% økning.

Ved å ha ensartede molekyler reduseres også varmeutviklingen i gassen veg bevegelse. Her har jeg ikke noe måletall, men under samme forhold som tildligere har jeg målt tempraturøkninger på opp til 30 grader ekstra.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Nitrogen i Däck

Låter intressant! Då återstår bara frågan var man kan "tanka" nitrogen i däcken.:confused:

Lasse
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen i Däck

Vad kostar det?
Är det värt det?
Såg en annons i lokalblaskan - här är det tydligen gröna hattar.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Nitrogen i Däck

På min personbil, som är köpt i Tyskland, där fick jag på vinterdäcken Nitrogen i däcken och då med gröna ventilhattar.
Det stämmer att jag inte på ett år behövt fylla på luft, men det har jag inte heller behövt på sommar däcken.
Jag har några gånger kört långa sträckor på Autobahn i hög fart o ganska varmt väder och enligt däcktryckskontrollen inne i bilen, så har jag inte heller märkt någon skillnad i tryckvariationer.

Tror detta är mer motiverat på tävlingsfordon.

Då det finns naturligt, om än i mindre koncentration, i vanlig luft, så skulle jag absolut inte lägga extra pengar på det.
Men visst, det är ju lättförtjänta pengar för däckbranschen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25011

Guest
Sv: Nitrogen i Däck

Jag har kört med nitrogen sedan onsdagen innan midsommar och tycker att det fungerar bra.

Jag bytte till nitrogen i samband med att jag bytte framfjädrar hos Dohini, kostnad 20:- per hjul.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nitrogen i Däck

Kvävehalten i däcken ökar för varje gång man fyller på luft, kvävgasmolekylerna är större och går igenom materialet i däcken sämre, därför blir de kvar i däcket.
Sedan är ju luft redan 80% kväve så skillnaden är efter ett tag mycket liten.
Betecknar nitrogenfyllning i husbildäck som ett sätt att sälja mer, utan någon avgörande
extra funktion. :cool:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen i Däck

Hej!

Man fyller flygplansdäck med nitrogen.
Anledningen skall vara att tryckskillnaden mellan varmt och kallt inte är så stor.
Tempraturskillnaden blir ju mycket stor på ett flygplan. T ex. sommar i Athen +45 grader. En liten stund senare är man på 11000 meters höjd -60 grader.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen i Däck

Du har ju också en stor lufttryckskillnad mellan marken och 10000m.
Tyvärr flyger min husbil rätt dåligt, så det problemet uppstår inte! :D


Hej!

Vad jag egentligen menade som kanske inte tillräckligt tydligt framgick var att lufttrycket förändras inte så mycket av temperaturen när man har Nitrogen.

Säg att du kollar luften när du tar ut husbilen efter vintern och pumpar upp till 5,5 kg. När sedan sommaren kommer och bilen står parkerad i solen så utvidgar sig luften med ökat lufttryck som följd.

Sedan så lyfter ju givetvis husbilen lättare med Nitrogen i däcken....:D
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen i Däck

Om du skall få husbilen att lyfta skall du nog satsa på Helium med densitet 0,17 mot nitrogenets 1,25 :)

Kastanj.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Nitrogen i Däck

ja har nitroglycerin i mina däck..men de e ju en annan femma!! bara skoj!!!
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen i Däck

Hej!

Vad jag egentligen menade som kanske inte tillräckligt tydligt framgick var att lufttrycket förändras inte så mycket av temperaturen när man har Nitrogen.

Säg att du kollar luften när du tar ut husbilen efter vintern och pumpar upp till 5,5 kg. När sedan sommaren kommer och bilen står parkerad i solen så utvidgar sig luften med ökat lufttryck som följd.

Sedan så lyfter ju givetvis husbilen lättare med Nitrogen i däcken....:D


Nja, allmänna gaslagen gäller väl för både luft och rent kväve. Om jag minns rätt från småskolan är pV=nRT.

p är trycket, V är volymen och T är temperaturen i Kelvin, n är antalet molekyler och R är en konstant. Detta innebär att trycket ökar proportionellt med temperaturen om volymen är konstant.

Det bör alltså enligt detta bli exakt samma tryckökning med kväve som med luft när däcken blir uppvärmda av t.ex solen eller vid körning.
mvh PO
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen i Däck

En flyteknikker fortalte at hovedgrunnen til nitrogen i flydekkene var for å unngå fuktighet. Vannet har helt kraftigere utvidelse ved oppvarming enn nitrogen og unnviker ikke gjennom gummien slik som de lette gassene.
For fly er det og et problem med ising i dekkene i stor høyde som kan føre til isklumper og slag ved landing.
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen i Däck

Vattenånga och kvävgas har samma utvidgning vid uppvärmning! Det som är skillnaden är att vattenånga kondenserar till vatten vid högre temperatur än för kvävgas. Med luft i däcken blir det då en tryckminskning när vattenånga kondenserar till vattendroppar. Ju lägre temperatur desto mer ånga i luften kondenseras till vatten, så problemet blir ju mycket större för flygplan än för husbilar.

Det bör därmed vara bättre att fylla däcken en kall vinterdag med lågt fuktinnehåll i luften än en blöt sommardag med hög luftfuktighet. Sedan antar jag att kompressorer med fuktavskiljare gör att fukthalten i däcken blir mindre än i den omgivande luften.
mvh PO
 
Toppen