Sv: Nikon D800
Jag tänker inte byta till D4an. Min D3s och Leica M9 duger för stillbilder. För filminspelningar har jag en stor videokamera som fungerar utmärkt till TV-produktion.
Det är overkill att filma med en kamera med en 24x36 sensor. Det duger för biografer. En videokamera i samma prisklass som en D4 är lättare på alla sätt och vis, t.o.m. betr. vikten. Dessutom finns det många funktioner som som en D4an saknar.
T.ex att filma med en Glidecam och Nikon D3/D4 kräver mycket kraft i armen.
Du har delvis rätt i ditt resonemang, det beror givetvis på vad varje enskild fotograf har för behov. Jag har lärt mig att aldrig kategoriskt rekommendera respektive avråda en pryl, då det är helt individuellt vad man söker för kriterier. Jag brukar göra så att jag bockar för de kriterier jag vill ha, sedan jämför jag de olika modellerna. Det kan vara bra att gradera hur viktiga egenskaperna är för en själv.
När det gäller filmkamera är det säkert så som du säger, att skall man enbart filma, är det bättre med en ren filmkamera. Men ska jag upp i den kvalitén på optik som jag nu kan använda till min systemkamera, så får jag betala betydligt mer. JAg får också en hel stor pjäs ytterligare att släpa på.
Jag vågar nog dessutom påstå att den optiken jag har till och med är bättre än vad som finns att tillgå under 100 000 kr till videokameror.
Jag har filmat med mitt 300/2,8, grymt snygga bakgrunder med den optiken och knivskarpt.
För min del så ska jag använda huset att både fotografera med och filma. Eftersom filmegenskaperna väger tyngst i valet av hus, är D4:an ett klart vassare alternativ jämfört med D800.
När det gäller riggar tror jag inte att det dröjer särskilt länge innan det finns riggar som gott och väl mäter sig med de som är till videokameror. Redan nu finns det mycket att välja på.
Att ha en stor sensor till filmning är bara en fördel, då man faktiskt kan plocka ut knivskarpa, högupplösta JPG bilder rakt ur filmen att användas till andra ändamål.
/Ludde