• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Niesmann Arto

F

F.d. 18368

Guest
Jag skall fara och titta på en helintegrerad Niesmann Arto av årsmodell 2000. Den är 6 m lång och har gått under 10 000 mil. Vilka svagheter har en sån bil och vad skall jag kontrollera noga?
Jag är tacksam om ni har några goda råd att ge mig.
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Niesmann Arto

Det tycks vara tunnsått med kunskap om denna biltyp.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Niesmann Arto

Hej!

Vi har inte ägt någon Arto men väl 2 st Flair 6700, en alkov och en integrerad, fina bilar båda, men dom var lite äldre än den du tittar på.

Dom fugerade bra både sommar som vinter, fina snickerier, inget skrammel från skåp.

Vad du kanske ska tänka på när dom gått 10000mil är väl om man skött oljebyten som man ska. titta noga i dubbelgolvet så det inte är någon fukt där. kolla fönster så alla gardiner fungerar som dom ska. Niesmann är fina och välbyggda bilar av yppersta kvalite
så jag tror inte att det är någon fara med bodelen.


Lycka till.

/Gunnar
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Niesmann Arto

Hej
Är nu inne på våran andra Niesmann. Första var en -00. Vi var så nöjda så vi köpte en ny -08 Karnse säger det mesta.
Mvh
Skoogis
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Niesmann Arto

Hej Skoogis, hur många mil körde ni med er första? Utan problem?
 

Arto 69

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
2790
Medlemskap
2024
Sv: Niesmann Arto

Hej.
Har en en sådan som du skall titta på (skoogis gamla) en bil vi är nöjda med,kolla botten och sidorna speciellt ändarna på plyfan i garaget så dom är behandlade och inte dragit till sig fukt och blivit mjuka kommer inte på något annt som är dåligt.Bilen går att ljudisolera för att få bort motorljud blir en helt ny komfort av detta,hör av dig om du köper så får du mer information.
MVH Håkan
 
F

F.d. 12696

Guest
Sv: Niesmann Arto

Hej!
Vi har en Flair 6100 av årsmodell -00 som vi kört 1500 mil. Mätaren står nu på 35000 km och den har funkat bra, men kondens i sidorutorna är nu ett problem då sikten genom backspeglarna försämras avsevärt, samt att sängen är tung att lyfta upp.
/Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann Arto

Flair 00 hadde et problem med tettheten på dobbeltglasset i siderutene, glassprodusenten gjorde om produksjonen til 01, 99 hadde annen siderute.

Vår forrige Flair kjørte vi 13 000 mil med - uten vesentlige problemer.
Gulvet i garasjen ble byttet på tetthetsgarantien.
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Niesmann Arto

Hej.
Har en en sådan som du skall titta på (skoogis gamla) en bil vi är nöjda med,kolla botten och sidorna speciellt ändarna på plyfan i garaget så dom är behandlade och inte dragit till sig fukt och blivit mjuka kommer inte på något annt som är dåligt.Bilen går att ljudisolera för att få bort motorljud blir en helt ny komfort av detta,hör av dig om du köper så får du mer information.
MVH Håkan

Hej Håkan, om det är så att plyfan är dålig i garaget, är det problem med att byta den då?
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Niesmann Arto

Hej!
Tänkte bara ge ett litet tips!
Har haft många husbilar inkl Niesmann.
Arto är en riktigt bra bil men Flair är lite bättre i allt,utförande utrustning mm.
Finns 2 små beg Flair i Polch på Niesmannfabriken som är i mycket bra skick.
Nya motorn,vattenburen värme med värmeväxlare( fint med gratis varmvatten till dushen på sommaren och slippa fläkten som blåser på vintern), riktig separat dusch,2 år nyare samt halva miltalet för en väldigt liten skillnad i pengar.
Mvh Markus
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann Arto

Viktig info når det gjelder Arto.

Det finnes endel eldre uten Alde, selv om det ikke ble solgt nye slike i de nordiske land. Omlag halve produksjonen enkelte år var med Truma.

Gulvet i garasjen var tidligere innvendig en belagt plywoodskive som ikke var oljeherdet. Dette sammen med kondens på ringankeret førte til funktskade.
Ved reparasjon fjernes denne tynne skiven med plywood og det støpes nytt innergulv i epoxy.
 

Arto 69

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
2790
Medlemskap
2024
Sv: Niesmann Arto

Hej! Vet ej har inte bytt den,behandlade den med träolja samma som till altangolv sedan med underredsmassa när det hade torkat ut ordentligt det var ändarna på skivan som var mjuka speciellt kanten under luckan nu tycker jag det är OK.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Niesmann Arto

Hej.
Har en en sådan som du skall titta på (skoogis gamla) en bil vi är nöjda med,kolla botten och sidorna speciellt ändarna på plyfan i garaget så dom är behandlade och inte dragit till sig fukt och blivit mjuka kommer inte på något annt som är dåligt.Bilen går att ljudisolera för att få bort motorljud blir en helt ny komfort av detta,hör av dig om du köper så får du mer information.
MVH Håkan

Hej!
Vad kan man göra åt om "ändrna" på pyfan blivit mjuka, det låter dyrt?
Mvh, Pilot
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Niesmann Arto

Viktig info når det gjelder Arto.

Det finnes endel eldre uten Alde, selv om det ikke ble solgt nye slike i de nordiske land. Omlag halve produksjonen enkelte år var med Truma.

Gulvet i garasjen var tidligere innvendig en belagt plywoodskive som ikke var oljeherdet. Dette sammen med kondens på ringankeret førte til funktskade.
Ved reparasjon fjernes denne tynne skiven med plywood og det støpes nytt innergulv i epoxy.

Kan du förklara för mig Knut vad ett ringankere är för något.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann Arto

Ringanker er en aluprofil som brukes til å feste sammen sandwichplatene i hjørnene. På tidlige Arto bare på de to hjørnene bak, på eldre Flair og alle Clou er også taket festet med slike profiler. Ved taket er det lagt ekstra isolasjon på innsiden slik at det ikke kondenserer på aluprofilen.

På nye Arto og Flair så er tak og vegger festet sammen med en spesiell sandwich som er buet og hellimt. Denne nye måten å bygge på fjerner kuldebroen (og kondensen) men gjør det vanskeligere å bytte ut en hel vegg.

I hjørnene bak er det bare en tynn plastprofil utenpå ringankeret, kondensen oppstår mellom denne plastprofilen og ringankeret.
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Niesmann Arto

Jag skall fara och titta på en helintegrerad Niesmann Arto av årsmodell 2000. Den är 6 m lång och har gått under 10 000 mil. Vilka svagheter har en sån bil och vad skall jag kontrollera noga?
Jag är tacksam om ni har några goda råd att ge mig.

Frugan godkände inte inredningen på Arton så det blev inget. Nu har jag fått ett erbjudande om en Hymer E610 från 1996 som bara gått 10600 mil. Har ännu inte haft tid att se på den men det tycks inte vara en vanlig modell. Är det någon av er som vet något om denna Hymermodell?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.973
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Niesmann Arto

Frugan godkände inte inredningen på Arton så det blev inget. Nu har jag fått ett erbjudande om en Hymer E610 från 1996 som bara gått 10600 mil. Har ännu inte haft tid att se på den men det tycks inte vara en vanlig modell. Är det någon av er som vet något om denna Hymermodell?

Hej wikstrom.

Ett tips. Starta en ny tråd om Hymern. Det är nog många Hymerägare du inte når här pga Niesman-rubriken på tråden

PS! Berätade du inte för frugan att Magnus Salomonsson, världens starkaste karl, har en Arto! :)
 
Toppen