• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ni som har SOG?

F

F.d. 9230

Guest
Vad har ni i tanken! Känns synd att använda tabletter när det då egentligen inte behövs. Här inne luktar inget alla, så det är inga problem, men vid tömning luktar det desto mer.
Någon som har tips?
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Ni som har SOG?

Vi använder inget medel i tanken. Ser ingen anledning att göra det när SOG funkar så bra.

Att tömma går snabbt, andas in djupt precis innan och håll andan, det går jättebra! Synd annars att använda kemiska tillsatser.

hälsn
jyrki
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har SOG?

Det kanske är så att SOG motverkar att dålig lukt kommer ut i husbilen vid nyttjandet av toaletten.

Men något som SOG inte hjälper emot är de bakterier som finns i fekalierna i tanken, dessa bakterier kan lätt spridas vidare vid tömning.

Det enda som hjälper mot detta är att använda någon form av saneringsvätska som bryter ner dessa bakterier och samtidigt motverkar att dålig lukt bildas.

Att används såpa, diskmedel eller vad det nu må vara hjälper inte mot de bakterier som det är fråga om.

//Tommy
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har SOG?

Hej!
Förutom saneringsvätska så kan man ha lite grönsåpa och jodopax.
Dessutom har jag en egen utsugningsfläkt -konstruktion som kostar under hundralappen och som ganska säkert har mycket större kapacitet än SOG och liknande.
Finns bilder och beskrivning i tidigare inlägg.
//Conny
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har SOG?

Ulrika.
Om det inte luktar inne är väl allt bra.Det gör väl inget om det luktar lite när man tömmer? Gör rent tanken med lite jodopax nån gång per år så blir den ren som om den var ny.Ha det bra på semestern.
//Lars
:wink:
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har SOG?

Hej Knut!

Hur många biologiska tömningsstationer finns det i tex Sverige? De flesta är väl i kommunal regi, och då är de det inte.

Sedan finns det väl lite olika typer av saneringsvätska, varav en del sk biologiska, men hur dessa funkar vet jag inte.

//Tommy
 
F

F.d. 25182

Guest
Sv: Ni som har SOG?

Har sog på vår bil,- og bruker en dasj med klorin i tanken.
Dette motvirker bakterier og koster 10-15 kroner literen. Fungerer helt perfekt. Lukter "nesten" nyvasket hele tiden.
Klor er jo brukt i alle offentlige bad og som tilsetning i drikkevann, - så hvorfor ikke i toalettet !?
Andre meninger om dette?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ni som har SOG?

Latrinetømmingen er ofte satt på egen lagringstank som må tømmes med slamsuger. På enkelte campingplasser har de egne biologiske anlegg, og må ha lagringstank for toakassettene. SOG-brukere uten kjemikalier kan teknisk tømme i det biologiske annlegget.

De biologiske tilsetningene til toa er bakteriekulturer som setter fart på omsetningen av fekaliene.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har SOG?

Hej

Jag skvätter i lite Thetford Blå. Jag tycker det är bättre än tabletter som är dimensionerade för full tank. Ibland tömmer man en halvfull tank. Jag skvätter inte i mer än som behövs. Ibland får man skvätta i lite till.

Anledningen till att jag använder medlet är att jag inte gillar när det luktar illa vid tömning.

I övrigt får jag säga att SOG:en är kanonbra. Aldrig lukt i husbilen.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har SOG?

Det är inte roligt att komma direkt efter en till en utslagsback som inte har använt något medel i sin tank, ofta är de utrymmena både små och oventilerade.

Det luktar inte hallon direkt.

//Tommy
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Ni som har SOG?

Hej!
Förutom saneringsvätska så kan man ha lite grönsåpa och jodopax.
Dessutom har jag en egen utsugningsfläkt -konstruktion som kostar under hundralappen och som ganska säkert har mycket större kapacitet än SOG och liknande.
Finns bilder och beskrivning i tidigare inlägg.
//Conny

Var får man tag i "Jodopax" ?
Harry Hymer
 
Toppen