• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ni som har haft mini laptop ett tag?

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Hej nu e vi på gång för att köpa en mini laptop, skulle vilja höra med er som haft era i en del månader nu vad som e bra eller dåligt med era laptops?:)Staffan
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

Hej har haft en webbook i snart 6 månader -utan några som helst problem. Känner också att batteritiden är över förväntan. Använder mer och mer sällan den stora laptoppen.

Är det någon som har erfarenhet av att installera program från cd till mini laptop - tar jag gärna emot tips.
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

Hej KuMaNi
Du får föra över installationsfilen på cd´n till ett Usb-minne och därifrån
installera programmet på din mini laptop.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

Ett annat smart sätt är att köpa ett externt kabinett med USB-anslutning (kostar ca 350 kronor) och stoppa in en CD- eller DVD-läsare (säkert har du någon gammal liggande, annars kostar en sådan bara några hundralappar). Då får du en smidigare och flexiblare lösning.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

Jag är också nyfiken på dessa mini-PC. Skriv gärna om ni har Linus eller windows som operativsystem. Det skiljer väl en del när det kommer till att installera program till exempel. Skriv också om ni installerat något program utöver det som följer med.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

Har windows som operativsystem. Har än så länge inte installerat något program själv - men kommer att lägga in någon programvara för att använda den som navigator också. Har tidigare använt Route 66 - som nu börjar bli lite föråldrat och har ingen möjliget till uppgradering.
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

Tjo,

Jag har inte haft någon ett tag men har däremot precis köpt en.
För min del blev det en Asus Eee PC 1000H med Windows XP och det som fick mig att välja den var att den har lite större tangenter än många av de andra samt en 10" skärm. Dessutom har den ett större batteri till bekostnad av lite högre vikt. Batteritiden ligger dock på ungefär den dubbla tiden mot många andra och den har dessutom bluetooth och lite snabbare trådlöst nätverskort (Draft N).

Lite köptips jag hittade:
7 viktiga saker att tänka på innan du köper minidator

/Lasse
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

Vilken dator skall jag skaffa? Omöjlig fråga att besvara, då det beror på vad du skall ha den till.

Själv har jag "huset fullt" av datorer, men när jag "bara" skall surfa och maila från soffhörnan använder jag min ASUS eee900 med Linux. Fungerar 100%, men den skall behållas som den är när du köper den. Du måste vara linuxproffs om du vill lägga till nya program. Och windowsprogram likt Autoroute går inte att lägga in.

Har dessutom en lite Acer Aspire One med Windows i. Mycket, mycket trögare, svåra styrknappar. Köpt bara för Autoroute.

ASUS/Linux kostar nu cirka 2500:- men ställs inte ut i affärerena. Kan bero på att vinster för återförsäljaren är mindre än med windowssystem.

Håkan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

Hej,

Vi har nu provat at ha sonens ASUS med linux med oss i husbilen ett halvt år,
men det blir automatiskt så att man plockar fram sin gamla PC med XP och större keybord & skärm.

Bättre att jobba med, behandla foton, köra GPS, jobba med nätet, skriva dokument osv.

ASUS'en kommer med om man cyklar iväg med ryggsäcken pga storlek. Den har nog ingen annan fördel. Och linux är en stor nackdel om man inte är proffs. Jag vill installera och prova olika program, inte bara Autoroute kräver XP.

Så, nästa dator blir en kompromiss: 12 tums skärm, + möjlighet till pekskärm, XP/Vista,
och stor HD samt en bra batteritid, 1,5 kg.

hälsning
jyrki
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

Köpte idag en Asus Eee PC 1000H med Windows XP , dels efter rekommendation av SevenEleven men även efter jämfört en del artiklar och tester.
Hitintills helnöjd. Liten, fast stor skärm, med stora tangenter,gedigen,bra batterikapacitet,pris 3990 på Siba.

mvh
Fincan
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

Jag har en Asus Eee PC 1000H med Windows XP. Programmen som jag installerar ligger på en USB-hårddisk och hittills har jag inte stött på några problem. Jag är otroligt nöjd med batteritiden som sägs vara 7 timmar, men i själva verket någonstrans mellan 4-6 timmar. Något som inte nämnts här ovan är att den har en minneskortläsare också. Mycket bra mottagning på det trådlösa nätverket.

Det kommer att lanseras eller har lanserats en modell som heter Asus Eee PC 1000H GO under våren och den har 3G också. Vad jag kan förstå är den lite större och tyngre än den tidigare 1000H´n
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

Jo det där med batteritid ska man alltid ta med en nypa salt.
Eftersom det är viktigt att kunna ange hög batteritid anger den oftast det som man kallar standby-tid på mobiltelefoner det vill säga att den är igång men inte används. De brukar därför skriva "Upp till" + antal timmar.

För Asus 1000H verkar man ju i alla fall kunna få ut ca 4-5 timmar medan man på t.ex. en Acer Aspire One ligger på cirka 2 timmar.

Fincan:
Jag köpte min igår på Siba. Jag tänkte åka och kolla om jag kunde pruta till mig "nätbutikspris" hos de lokala handlarna. Hos OnOff som låg på ca 4300kr blev det nej men när jag kom till Siba så hade de redan samma pris 3990:- som hos Dustin, där jag annars hade tänkt beställa, så jag slog till.

Första tillbehöret blir nog en läderväska för $20 inklusive frakt via Ebay:


/Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

Lustigt det där för jag var också inne på On off och försökte köpa mig till pc för nät priset
3995 men se det gick ej, då gick jag ut och traskade iväg 50 meter in till Siba och där fanns samma pc för 3990 kr. Ja tack för tipset av pc valet, som sagt jag har inget att klaga på. Försöker ladda in autoroute men har hitintills ej lyckats (via USB minne).
Väskan låter intressant, har ej närmare tittat på vad som finnes än.
mvh
Fincan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

Hej,
Har en ASUS 901 med XP. Det kan tyckas att den har lite utrymme på de båda hårddiskarna, men jag har flyttat lite program, så nu har jag bra utymme kvar på den lilla C-disken för uppdateringar mm. Har även lagt in ICE-net, Autoroute 2007 och Staroffice på den större D-disken. Bra batterikapacitet och snabb. Uppskattar det lilla formatet och har inga svårigheter med det lilla tangentbordet. Är helt nöjd! Klart prisvärd.
Roadglider
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

Hej!

Hjälp en novis, om man t.ex köper en Asus Eee PC 1000H och tänker bruka den som GPS m.m. Hur strömsäkrar man den, finns 12v anslutning? Vilka program måste man köpa till? Vad jag kan läsa ut så finns inte Autoroute nyare än 2007, är det någon som vet om detta kommer att uppgraderas?
Tacksam för hjälp...
Kjelle
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

Jag har också skaffat mig en mini-PC "ACER Aspire One 160" med XP som jag har haft några månader och som jag betraktar som en bärbar dator. Har dessutom en tung LapTop "Packard Bell" som jag numera betraktar som en flyttbar dator. På den har jag all musik, alla bilder och bildspel. Det känns olustigt att släpa runt på denna relativt tunga dator med dess innehåll. Trots att jag dessutom har skaffat externa kraftfulla minnen till varje dator där jag säkert sparar upp innehållet.

På Aspire One har jag lagt in flera program utöver vad som ingick från början, t.ex. Office 2007 för att jag ville ha tillgång till både Word 2007 och Exel 2007. I annat fall hade jag t.ex. inte kunnat läsa HBKs Excel-filer. Dessutom har jag lagt in Adobe Photoshop Elements 6.0. Detta gör att jag hela tiden kan tömma kameran och på resande fot säkra upp och påbörja bearbetning av mina nytagna bilder.

MapPoint Europe 2006 är också installerat på Aspire One och till detta program har jag köpt en gps-puck. Självklart har jag också installerat ett virusskydd Norton 360 (som jag tillåts lägga in på tre olika datorer).

Programvarorna har jag huvudsakligen överfört från en stationär dator med CD och DVD-spelare. Via USB-portarna och en liten manick "Mobile Computing" (köpt på NetonNet) med inbyggd programvara har jag via kabel mycket lätt kunnat överföra alla programkomponenter för de olika programmen. Med manicken kan jag samtidigt på skärmarna se alla mappar mm i de båda datorerna, bara att dra över från den ena datorn och som vanligt släppa i den andra.

Dessutom har jag skaffat en spänningsomvandlare att ha i bilen/husbilen som fixat till så att datorn får sina 19 V. Funkar jättebra och är helnöjd med min Aspire One.
V-backen ;)
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

Hej Annmari & Kjell
Jag använder min Asus med AutoRoute som navigering. Tyvärr finns inte senare version än 2007 av den. Dessutom använder jag en GPS puck från Kjell & Co.

Strömförsörjningen tar jag från cigguttaget med en eliminator emellan. Om jag tänker köra kortare sträckor på bara några timmar tänker jag inte koppla in eliminatorn. Hur som helst ska den klara 12 Volt och 3 amp. Du blir garanterat nöjd med Asus Eee PC 1000H
 

skogen

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

hej!
jag har också tänkt att köpa en mini-lap. väljer mellan asus 1000H eller samsung NC10, har dom matta eller blanka skärmar, skulle föredra en matt för ljusreflexrna.

mvh skogen.
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Ni som har haft mini laptop ett tag?

hej, har en AcerAspire One och har en drifttid på mellan 7,5 till 8,5 timmar!! skaffade ett större batteri direkt från Taiwan!! Acer är helt perfekt, kör xp men har kasserat Microsoft Explorer och lagt in Firefox istället, otroligt mycket snabbare.
 
Toppen