• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ni med centrallås!!!

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Hej
På våran tre veckors resa till södra Spanien å hem i gen med våran plåtis,så stannade vi till för att sova på en bensinstation på betalvägen ovan för Barcelona!!( Ja!!!!jag vet att man inte ska stanna o sova längs dom stora vägarna söder om Lyon!!!!!!) men så blev det!! Lugn o fin natt tills klockan sex på morgonen! Då vi vaknade av att centrallåset låstes upp! Vi sover lätt men vårat lås kann väcka döda när det slår til.Vi har säkerhets lås på våra dörrar som vi låser innefrån. smög fram o tittade ut där stod 4 gentlemän med en bil i gång ock den ena mannen hade nån slags fjärr i handen. Tydligen så hade dom känt på förar dörren men inte kommit in!! Så dom åkte vidare utan o hälsa!!
Jag är bil ock båt tekniker med svagström som en del av mitt arbete ock har hyfsat bra koll vad som fins på marknaden. Det fins utrustning från Kina att köpa i dag som med lite trixande går att anpassa till olika bil modeller för att kontrollera centrallås! Vad man kanske ska tänka på är att bilens orginal tjuvlarm stängs av i samband med centrallåset! Tror nog att vi har en hel del förklaringar där bilar blivit "gasade" ock det inte varit brytmärken eller åverkan! Men det är bara mina tankar om det!!:D
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Ni med centrallås!!!

Det är anledningen till att Defa kör med "second authorization" dvs. även en separat fjärrkontroll till larmet.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Ni med centrallås!!!

Jag har ett Defa och det har skal larm, alltså man kan röra sig i bilen utan att det aktiveras men öppnar man en dörr går det igång. Så detta kommer dom inte in i utan att det hörs, alternativt går inte stänga av utifrån?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ni med centrallås!!!

Ett larm som inte går stänga av utifrån? Det måste vara bekymmersamt.

Jag har också ett Defa larm, men kompletterat med en inkopplingsbar rörelsedetektor i bodelen, men det larmet manövreras med fjärrkontrollen till centrallåset och det är ju detta som är problemet enligt trådskaparen. Vi garderar oss genom att när vi sover i osäkra lägen dels låsa mellandörren från förarhus till bodel och dels koppla bort bodelens yttre dörrlås från centrallåset, vilket är enkelt gjort med en fabriksmonterad strömbrytare.

aake
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Ni med centrallås!!!

Vad är det för xtra lås du har på bodelsdörren dörren ?

Här är bild på låset .
På Carthago är det redan förberett med nedsänkning för att fästa låsen både i bodelsdörren och bildörren.
Monteringen gjordes av BiÖ.
 

Bilagor

  • Abuslås.PNG
    Abuslås.PNG
    345,7 KB · Visningar: 1.156
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Ni med centrallås!!!

Jag har ett Defa och det har skal larm, alltså man kan röra sig i bilen utan att det aktiveras men öppnar man en dörr går det igång. Så detta kommer dom inte in i utan att det hörs, alternativt går inte stänga av utifrån?

problemet är att de kan köra med en apparat som emulerar orginalfjärren.
Då låses bilen upp och larmar av.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ni med centrallås!!!

Vi träffade en trevlig IT-expert idag på en av Österlens vackra rastplatser som berättade om elektronisk utrustning som kan "läsa av" signalen när någon trycker på "låsa" bilen knappen. Jag säger bara SKRÄMMANDE, jo mer elektronik desto mindre trygghet & säkerhet : (
Mycket bra idé att säkra husbilen med mekaniska lås innifrån som skapar betydligt mer buller för tjuven.
Vi har extra lås med nyckel på alla 4 dörrar (inne och ute) men behöver komplettera sidodörren (en plåtis) med ett mekaniskt lås på insidan.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ni med centrallås!!!

Många fjärrkontroller för centrallås/larm har sk hoppande koder. Dvs de skickar inte ut samma kod (signal) 2 ggr. Då är utrustning som läser av signalen värdelös.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Ni med centrallås!!!

Många fjärrkontroller för centrallås/larm har sk hoppande koder. Dvs de skickar inte ut samma kod (signal) 2 ggr. Då är utrustning som läser av signalen värdelös.

Det är precis det som är så förrädiskt med den nya elektroniken.
Tjuvens mottagare "plockar" nu upp en sådan sändning och lagrar den koden, ägaren får då inte låst bilen, utan måste trycka en gång till på fjärrkontrollen för att låsa den och tror att allt är ok.
Tjuven kan sedan gå dit med den lagrade koden och låsa upp den, för den är ju inte förbrukad.

En av många länkar här:
Car Hacker Can Unlock Nearly Any Car
 
Senast redigerad av en moderator:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Ni med centrallås!!!

Ni som har halvintregerade husbilar sätt antingen invändiga lås, haspar, spännband eller vajrar så dörrarna blir svårare att öppna
Ni vet troligtvis inte hur lätt det är att öppna framdörrarna på dessa bilar för den tjuv som vet hur man gör. Det går utan utan elektronik.
Jag har ett foto från ett husbils inbrott vid Erikslunds rastplats utanför Ängelholm för tre veckor sedan som visar hur enkelt det är.
Men det känns fel att lägga in fotot här för jag vet inte om alla kan läsa denna tråden.
Krister
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ni med centrallås!!!

Ni som har halvintregerade husbilar sätt antingen invändiga lås, haspar, spännband eller vajrar så dörrarna blir svårare att öppna
Ni vet troligtvis inte hur lätt det är att öppna framdörrarna på dessa bilar för den tjuv som vet hur man gör. Det går utan utan elektronik.
Jag har ett foto från ett husbils inbrott vid Erikslunds rastplats utanför Ängelholm för tre veckor sedan som visar hur enkelt det är.
Men det känns fel att lägga in fotot här för jag vet inte om alla kan läsa denna tråden.
Krister

En "duktig tjuv" öppnar ett fordon snudd på fortare än ägaren, busenkelt när man tränat in det :mad:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ni med centrallås!!!

Ni som har halvintregerade husbilar sätt antingen invändiga lås, haspar, spännband eller vajrar så dörrarna blir svårare att öppna
Ni vet troligtvis inte hur lätt det är att öppna framdörrarna på dessa bilar för den tjuv som vet hur man gör. Det går utan utan elektronik.
Jag har ett foto från ett husbils inbrott vid Erikslunds rastplats utanför Ängelholm för tre veckor sedan som visar hur enkelt det är.
Men det känns fel att lägga in fotot här för jag vet inte om alla kan läsa denna tråden.
Krister

Därför har jag monterat utvändiga sensorer vid alla dörrar. När "byket" kommer för nära så larmar det, innan de ens hunnit röra bilen. Alltså ingen skada på bilen heller.:twitcy:
 
Toppen