• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Netgear M1 sim låst

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
PIN-lås på SIM-kort är ett jäkla påfund, och kommer ofta som standard på nya kort.
Det är det första jag gör att ta bort låset sedan många år tillbaka, men jag känner bara till metoden att ta bort låset med SIM-kortet i mobilen.

Ditt försök Tor blev nog ett moment 22, din mobil var uppkopplad i M1 wifi då du försökte gå till Netgear's sida för att låsa upp M1 med PIN-kod, men du kom inte ut på nätet för SIM-kortet i M1 var låst med PIN-lås :eek:

Hoppas du får igång allt, annars frågar du igen.
jag är mycket nöjd med min M1.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
PIN-lås på SIM-kort är ett jäkla påfund, och kommer ofta som standard på nya kort.
Det är det första jag gör att ta bort låset sedan många år tillbaka, men jag känner bara till metoden att ta bort låset med SIM-kortet i mobilen.

Ditt försök Tor blev nog ett moment 22, din mobil var uppkopplad i M1 wifi då du försökte gå till Netgear's sida för att låsa upp M1 med PIN-kod, men du kom inte ut på nätet för SIM-kortet i M1 var låst med PIN-lås :eek:

Hoppas du får igång allt, annars frågar du igen.
jag är mycket nöjd med min M1.
Ja det ble en lang vei til løsningen som jeg som sagt ikke vet hva var, men med flere enheter rundt var det nok forstyrrelser. Etter siste resett fikk jeg beskjed om å lage et nytt passord og det har jeg aldri fått før og har som sagt prøvd med alle varianter av foreslåtte passord på div nettsteder. Så om innloggingen til Netgear var lei av alle variantene eller hva som gjorde det vet jeg ikke.

Når jeg bare kom inn der løse ting seg etter hvert, men må huske noen passord nå.
Fikk ordnet slik at slapp å taste inn PIN hver gang, så nå kan jeg bare slå av og på ruter uten noe innlogginger og har koplet 4 enheter mot den nå og slått av og på og ting ser ut til å fungere.

Har et noen spørsmål. De enhetene jeg har logget på med måtte jeg slå inn det faste passordet som ruteren er satt opp med. Neste gang trenger jeg ikke passord for å logge på igjen. 1 Er det rett? 2 Er det mulig og forandre det passordet?
Ser Netgear anbefaler og 0 stille ruteren innimellom, da det skal gjøre den raskere. 3 Er det noe man bør gjøre?

Har kjøpt ekstern antenne også, da egentlig er fordi når blendingsgardinene tas opp i bobilen merker jeg tydelig dårligere mottak på mobilen og håper dette vil endre seg når signalene går over ruteren og at det kan bedres ytteligre bedre med ekstern antenne. :)

Så blir det en Sverige tur om ikke for lenge for å se om en får signaler med Roming også, for mens ruteren booter står det først at roming er deaktivert, men etter litt blir det et nytt bilde. 5 Er det en grei innstilling for det?
 

Bilagor

  • net8.jpg
    net8.jpg
    303,7 KB · Visningar: 6

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kan inte svara på alla dina frågor. Men några kommentarer.
1. Så fungerar det även på mina.
2. Tror inte det är möjligt.

Glöm inte att ställa på roamingen. Går att göra på 192.168.1.1. Annars kommer den inte att fungera i Sverige.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad trevligt att du fick igång den, du verkar vara envis

1 Ja, du behöver bara logga in en första gång.
2 Password går att läsa i displayen, så jag har inte brytt mej, eller försökt byta det, så jag vet inte hur man byter det.
3 Det kan i ditt fall bero på att din har uppdateringar att installera, själv har jag inte startat om min på minst ett år, den är igång 24/7, har 2st ip-cam i mitt garage uppkopplade mot routern.
Jag har min M1 liggandes i ett överskåp, har inte funderat på yttre antenn ännu, den har fungerat mycket bra med den inbyggda antennen för mej.
Jag har inte varit utanför Sverige med min M1, så jag känner inte till rotting inställningarna.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
1.ja det är rätt
2.Ja du kan i inställningarna byta och själv välja din eget log in och "gäst logg in" för de som vill ansluta till routern. Mao välja ett lättare och kortare login. Du kan också gör det synligt i displayen på routern.
3. Det är som mobiltelefonen bra att starta om den en ggn/ vecka.

Det är lättare att göra i appen än att sitta och knappa på routerns display som jag tycker är jobbig.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Kan inte svara på alla dina frågor. Men några kommentarer.
1. Så fungerar det även på mina.
2. Tror inte det är möjligt.

Glöm inte att ställa på roamingen. Går att göra på 192.168.1.1. Annars kommer den inte att fungera i Sverige.
Vet du hvor Romingen stilles? Dette er det jeg finner som kan likne og der står det ingen på godkjenning og tolker det som at det trengs ingen godkjenning? Så får jeg se om det må endres, står R over mottakssignalet i perioder på ruteren og det blir borte. Så får se om ingen er sikker på at det må forandres og da må man tydligvis lage enda et passord.
 

Bilagor

  • net9.jpg
    net9.jpg
    137,2 KB · Visningar: 6

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
1.ja det är rätt
2.Ja du kan i inställningarna byta och själv välja din eget log in och "gäst logg in" för de som vill ansluta till routern. Mao välja ett lättare och kortare login. Du kan också gör det synligt i displayen på routern.
3. Det är som mobiltelefonen bra att starta om den en ggn/ vecka.

Det är lättare att göra i appen än att sitta och knappa på routerns display som jag tycker är jobbig.
Det stemmer nok, jeg gjør det på Netgear nettside og ikke på ruteren, Appen må jeg se på, takk.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Vet du hvor Romingen stilles? Dette er det jeg finner som kan likne og der står det ingen på godkjenning og tolker det som at det trengs ingen godkjenning? Så får jeg se om det må endres, står R over mottakssignalet i perioder på ruteren og det blir borte. Så får se om ingen er sikker på at det må forandres og da må man tydligvis lage enda et passord.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Vet du hvor Romingen stilles? Dette er det jeg finner som kan likne og der står det ingen på godkjenning og tolker det som at det trengs ingen godkjenning? Så får jeg se om det må endres, står R over mottakssignalet i perioder på ruteren og det blir borte. Så får se om ingen er sikker på at det må forandres og da må man tydligvis lage enda et passord.
Har du svenskt simkort i sverige behöver du inte göra nått. Annars är det bara att kryssa i roamingrutan så funkar det i hela EU
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Har du svenskt simkort i sverige behöver du inte göra nått. Annars är det bara att kryssa i roamingrutan så funkar det i hela EU
Takker, det ser det ut som her også. Har nå krysset av. Problematiserte det for mye i forrige innlegg og det første en blir blind på er øynene, så ikke avkryssingsboksen med en gang :)
 

Bilagor

  • net10.jpg
    net10.jpg
    130,2 KB · Visningar: 10

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vet du hvor Romingen stilles? Dette er det jeg finner som kan likne og der står det ingen på godkjenning og tolker det som at det trengs ingen godkjenning? Så får jeg se om det må endres, står R over mottakssignalet i perioder på ruteren og det blir borte. Så får se om ingen er sikker på at det må forandres og da må man tydligvis lage enda et passord.
Magnus hann före med att svara!
 
Toppen