• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nedfällbar bädd

F

F.d. 53162

Guest
Jag funderar lite grann på hur många som egentligen använder den nerfällbara
överbädden. Jag tycker mest den är ivägen, för att inte tala om att den väger
en hel del. Vi har använt den 2 ggr på 3 år.
Dom flesta som har husbil är ju bara 2 personer och barnfamiljer väljer ju hellre
alkov eller våningssängar. Jag hade mycket hellre haft skåp där istället och så hade det blivit mycket luftigare och ljusare.
Funderar på att byta bil till våren men det verkar ju lögn i helskotta att hitta nån bil utan den sängen.
Vi är nu i Spanien och jag har inte sett nån som är mer än 2 personer i bilen.
Är det bara jag som tycker så eller kan det finnas nån mer?

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Nedfällbar bädd

Hej, Håller helt med dig. Vi har skaffat en Adria Matrix Supreme och tänkte när vi såg den nedfällbara sängen att det var ingen höjdare.

Nej i stället valde vi bilen utan denna säng och fick en luftig och ljus bil som då naturligtvis vägde mindre.

Så när ni kollar husbil fråga då om den finns utan nedfällbar säng.

Jag köper inte argumentet att andrahandsvärdet skulle bli mindre om man inte har sängen med. Det är bara snack för att kunna sälja en bil till högre pris!

J

Jarn

Guest

Tycker det är perfekt med denna ovanbädd.
Kör ofta och har två eller tre barnbarn med mig och då har de "sovavdelningen" bak för sig själv och jag ligger o njuter i den härliga ovanbädden.
Tycker inte heller att den tar ljus eller rymd, utan passar bra in.
Skulle absolut inte köpa en utan.

Återigen är det ju så att vi har olika behov och då är det ju tur att det finns massor med olika planlösningar, så normalt är det alltid någon som passar.

F

F.d. 29882

Guest

Är det inte bara att montera ner den och lämna den hemma,
när bilen skall säljas finns sängen kava ,bara att montera dit den.

B

BernthåInger

Guest

Du kan välja en Mc Louis Mc4 75 den finns utan.
Det är Autohallenhusbilar som för detta fabrikat.

MVH
BernthåInger

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021

Vi är 2 personer, en sover i sängen i bak, en sover i den nedfällbara sängen.
Under 15 år hade vi 5 olika helintegrerade husbilar, alla med endast nedfällbar bädd, som vi tyckte var bra. Jag köper gärna en bil med endast nedfällbar säng.

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Är det inte bara att montera ner den och lämna den hemma,
när bilen skall säljas finns sängen kava ,bara att montera dit den.

Det är nog inte bara bara, det förefaller mycket komplicerat att demontera.

Däremot kan man ju lämna madrassen hemma och stuva annat i denna stora låda.

Jag har efter 2 år fortfarande madrassen inplastad sedan ny. dvs sängen är ej använd.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Vi har en bil med dubbelsäng bak och nerfällbar fram där jag sover bäst.
När vi behöver nattpinka stör vi inte varandra, jag kan ligga och läsa halva natten. När det börjar pocka på så blir det 2 i dubbelsängen.

Bäddnig, man kastar in pyjamsen och täcket och lyfter sängen klart.

Jägarn

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026

När vi köpte vår nya husbil så ville vi inte ha någon nedfällbar säng fram (har inga barnbarn) men alla försäljare avrådde oss pga andrahandsvärde men vi köpte ju bilen för att bo och resa i. Så vi gjorde det i alla fall fast det kostade extra och bilen blev 40 kg tyngre enl. fabriken. Men vilken luftig bil vi fick, takfönstret ovanför förarstolarna fungerar alltid som ljusinsläpp inte bara när sängen är nere. Vi ångrar oss inte.

Dahl

HBK Medlem
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025

Hej!

Vi har valt en Knaus SKY TI 700 MX. den har inte nedfällbar säng. Absolut en orsak till att det blev en knaus. det var inte möjligt att välja den från i en Dethleff och et par andra.
Vi har köpt husbil till oss själv icke till andra, lite egoistisk kanske.

MVH

Dahl

Senast ändrad:
F

F.d. 32985

Guest

Det är nog som de olika synpunkterna ovan säger, nedfällbar säng passar en del och en del inte. För vår del passar det perfekt med en nedfällbar säng då vi ibland har föräldrar, kompisar eller brorsbarn med oss. Skönt att slippa bädda upp och bädda ner hela tiden.

OleBerg

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022

I vår husbil er vi bare to personer (pensjonærer), jeg og min fru. For oss er det greit å benytte senkesengen. Foruten denne har vi en sofa som kan legges ut til en dobbel seng ved behov. Ellers ingen faste senger, de tar alt for stor plass. Vi har en Rapido på 6 m/3500kg, og har meget god plass i bilen når vi ikke har en fastseng på 1,5 x 2 m som jo er hele 3 m2 i en liten husbil. Ved at husbilen bare har senkeseng er det også plass for et greit og stort bad/toarom, god stor kjøkkenbenk og plass til å røre seg. Og sengen tar ingen plass når den henger helt opp i taket (helintegrert husbil).:swoon:
Sofaen er grei for sjåføren å slange seg på når man tar en pause i kjøringa..!
En løsning vi trivs veldig godt med....:yes:

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Jag skulle kunna tänka mig en stor nerfällbar säng .I vissa bilar går den väldigt långt ner och sen en stor vräkig U - soffa där bak.Men visst det blir högt axeltryck fram.

J

Jarn

Guest

Var på mässa nyligen och där var jag inne i en Hymer Duomobil och jag kan tänka mig att om man endast är två, så kan den vara ett trevligt alternativ.
Det gick även att få den så att två kan sitta bältade bak under färd.
Jag tyckte att den kändes instängd fram när den var bäddad men U- soffan bak var ju ganska mysig.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Jag har inte sett den i verkligheten ännu men gillade deras förra bil Alpan mycket.... denna känns som en förbättring framtill

F

F.d. 52943

Guest

Jag skulle kunna tänka mig en stor nerfällbar säng .I vissa bilar går den väldigt långt ner och sen en stor vräkig U - soffa där bak.Men visst det blir högt axeltryck fram.

Axeltrycket har väl bara betydelse när bilen rullar, inte när man ligger i slafen.

Fast vid närmare eftertanke kanske jag missade glimten i ögat där - eller?.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen